• 0

Management overeenkomst en uitstel facturering

Hoi,

 

normaal gesproken zou je bij een management overeenkomst maandelijks een factuur sturen naar de werkmaatschappij waar je werkzaam voor bent. Is het mogelijk een management overeenkomst op te stellen (lees: wat zijn de belastingtechnische implicaties en/of is dit juridisch mogelijk) met een clausule waarbij sprake is van uitgestelde facturering? Of kun je facturering gewoon uitstellen? Hoe lang dan in dat geval?

 

Ik heb een situatie waarbij de werkmaatschappij D nog onvoldoende middelen heeft om een management fee te betalen. Echter omdat er ook investeerders gaan toetreden tot werkmaatschappij D, moet ik op één of andere manier wel zorgen dat mijn claim op een maandelijkse management fee op één of andere manier vastgelegd is/gaat worden.

 

Dus mijn plan is: management overeenkomst opstellen. Aangeven bij de investeerders dat een dergelijke overeenkomst bestaat en dat ze die zullen moeten respecteren (of niet instappen), maar niet maandelijks factureren. Kan dat? Mag dat? Of krijg ik ruzie met de belastingdienst (en misschien nog andere partijen)?

 

Zelfde vraag heb ik feitelijk ook ten aanzien van een huurovereenkomst.

 

met vriendelijke groeten,

 

Rene Heuven

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0
Kan dat? Mag dat? Of krijg ik ruzie met de belastingdienst (en misschien nog andere partijen)?

 

Het kan, het mag. Zolang je maar wel de loonheffing over het gebruikelijk loon van de DGA afdraagt is er fiscaal weinig aan de hand. De managementfee kan als vordering van de holding op de werkmij worden opgenomen. Het niet uitgekeerde netto salaris van Holding aan DGA kan worden verwerkt in Rekening Courant holding-DGA.

 

Maar je loopt er uiteraard wel een risico mee: enerzijds dat de werkmij niet definitief niet in staat blijkt de opgelopen vordering managmentfees te betalen, anderzijds dat bij aandeelhouders/financiers erg scheve gezichten oplevert als er geen middelen zijn om dividenden en jouw managementfee te betalen, en dit laatste als enige later alsnog gebeurt ten laste van ieders winst. Als aandeelhouder zou ik toch wel erg graag willen dat die last gezamenlijk gedragen wordt: de ene partij brengt geld in, de ander arbeid en beiden delen bij aanvang gelijk in de winst of verlies.Ik zou die managementfee dus wel erg matigen tot het acceptabele minimum.

 

Zelfde vraag heb ik feitelijk ook ten aanzien van een huurovereenkomst.

 

Afgezien van dat je hier wel heel erg veel kosten doorschuift: wie is de verhuurder dan, jijzelf, een van de overige aandeelhouders of een derde?

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 1

Ik zou het zelf niet zo doen. De enige manier om een vordering te substantiëren is deze inzichtelijk te maken. Ik zou de managementovereenkomst opstellen en conform deze overeenkomst factureren. Je spreekt af dat in ieder geval de BTW betaald wordt (dat moet je immers afdragen en kan de werkmaatschappij terugvorderen) en het restant wordt een vordering op de werkmaatschappij. Op het moment dat er voldoende liquide middelen in de werkmaatschappij zitten kan jij betaald worden.

 

Dit heeft twee voordelen. Ten eerste kan de hoogte van jouw vordering niet in dispuut komen (dat had namelijk op het moment van factureren moeten gebeuren). Het tweede voordeel is dat je niet met een hele onbestendige post onderhandenwerk in jouw administratie zit. Want ook al factureer jij niet dan nog zul je de opbrengsten (je verricht immers het werk wel) moeten nemen op het moment dat je deze realiseert. Dus ook al wordt je nog niet betaald, de omzet zul je mee moeten nemen in de aangifte VPB van jouw vennootschap.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Hartelijk dank voor deze reacties.

 

@Dennis: ik kreeg van Deloitte inderdaad een soortgelijk advies.

 

@Norbert: ik ben me bewust van het gegeven dat er oplopende kosten (huur, management fees) in de werkmaatschappij ontstaan op deze wijze. Echter er is sprake van 2 bestaande aandeelhouders (zeg A en B) in de werkmaatschappij en 2 toetredende aandeelhouders (waaronder ikzelf: zeg C en D). Daarnaast zoeken we nog naar een aandeelhouder voor lange termijn financiering (investeerder E). Wij (de toetredende aandeelhouders C en D) financieren op dit moment de werkmaatschappij. Aandeelhouder A kan zonder uitkering van een maandelijkse management fee het hoofd niet boven water houden.

 

Daar zit hem eigenlijk ook direct het probleem: Ik heb nm. zonder zekerheden eigenlijk geen zin om mij in te spannen voor het vinden van een investeerder in de werkmaatschappij, het opstellen van een business plan, betalen van een management fee aan A, etc, etc. Feitelijk doen wij (C en D) het hele gebeuren wat betreft marketing, business development, zoektocht naar klanten, etc. Daarnaast doen we nog een stuk technische invulling in de vorm van software ontwikkeling. A is de feitelijk uitvinder en zorgt voor het assembleren van de apparatuur. B zorgt voor medische input.

 

Dus mijn plan is: leenovereenkomst opstellen met pandrecht op patent in de werkmaatschappij, management overeenkomsten opstellen zodat een toekomstige investeerder de schuld van de werkmaatschappij aan A, B, C en D ook in de boeken zichtbaar ziet staan. Als het niet lukt om een investeerder te vinden, dan moet de werkmaatschappij het geld gewoon bij klanten gaan verdienen (vroeg of laat moeten ze dat toch gaan doen).

 

De huurovereenkomst gaat over een overeenkomst tussen aandeelhouder A en een pand/laboratorium dat door aandeelhouder A beschikbaar gesteld wordt om het product te kunnen assembleren en te kunnen doorontwikkelen.

 

Nogmaals bedankt voor jullie input. Zeer welkom - deze soort van bevestiging hoe het zou kunnen werken (en het bijbehorende risico; ondernemen is en blijft afwegen van risico's ;).

 

met vriendelijke groeten,

 

Rene

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 198 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.