• 0

KIA bij toetreding tot een maatschap

Ik heb de volgende casus aan de hand voor de onderneming van mijn vrouw (antwoord niet kunnen vinden in eerdere topics): ze had tot 31/12/2011 een eenmanszaak en is per 1/1/2012 toegetreden tot een maatschap die reeds 2 leden had. De maatschap heeft MVA op de balans, vnl een verbouwing in 2007 uitgevoerd, af te schrijven in 10 jaar. Omdat zij toetreedt wordt ze voor 1/3 eigenaar van de MVA, hiervoor heeft ze de boekwaarde per 1/1/2012 betaald/gestort in de maatschap (dit is dus op moment toetreding haar aandeel in het maatschapsvermogen). Zo is het ook omschreven in het overnamecontract.

Ik stel me nu op het standpunt dat zij/haar eenmanszaak in 2012 een investering doet (en de andere maten een desinvestering), en dat dit geen investering is van de maatschap.. Om te bepalen of ze recht heeft op 28% kijk ik dus puur naar de hoogte van haar investering en ga ik dit niet eerst met 3 vermenigvuldigen, zoals moet bij investeringen die plaatsvinden in samenwerkingsverbanden. De andere maten hebben immers in 2012 niks geïnvesteerd.

Mijn vraag is eigenlijk: is mijn standpunt juist of wordt ook toetreding gezien als investering die plaatsvindt in het samenwerkingsverband?

Indien ik het verkeerd heb: ik heb elders op het forum gelezen dat mogelijk de regelgeving mbt samenwerkingsverband niet van toepassing is op een kostenmaatschap? Weet hier iemand meer van?

Alvast dank voor alle input!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

• 0

Dag Kaz

Het kan wellicht, maar ik ben er niet zeker van. Bij wijziging van rechtvorm (bijv. van eenmanszaak naar BV) kan de BV onder omstandigheden ook KIA claimen. Daarbij verschuift wel de eigendom van de bedrijfsmiddelen naar de BV.

Bij een toetreding tot een maatschap is dat nog maar de vraag. Zeker bij zoiets als een verbouwing. Juridisch is die verbouwing namelijk eigendom van de pandeigenaar door natrekking. De maatschap mag het zien als investering (huurdersbelang) zolang ze het pand ook echt huurt. Maar feit blijft dat er door de maatschap niet geïnvesteerd is in bedrijfsmiddelen.

Ik kan je logica wel volgen maar ik durf niet te zeggen of het fiscaal klopt. Dat er sprake is van een kostenmaatschap speelt niet direct een rol. Dat zou alleen betekenen dat je de KIA niet hoeft te berekenen over de maatschap maar per maat. Dat sluit op zichzelf niet uit dat je vrouw al dan niet recht heeft op KIA.

Schriftelijk voorleggen aan de fiscus.

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Beste Joost,

heel erg bedankt voor je reactie. Ik kan je volgen. Je laatste punt is voor mij de grote vraag: ervanuitgaande dat je eerste opmerkingen inzake verbouwing en juridische eigendom van toepassing zijn, bleef bij mij de vraag over hoe je het KIA percentage berekent: per maat of voor de maatschap als geheel, waarbij ik in dit geval dacht dat per maat toegestaan was. Mag ik uit je reactie afleiden dat dit in elk geval juist is?

Groeten,

Kasper

Link naar reactie
  • 0

Omdat zij toetreedt wordt ze voor 1/3 eigenaar van de MVA, hiervoor heeft ze de boekwaarde per 1/1/2012 betaald/gestort in de maatschap (dit is dus op moment toetreding haar aandeel in het maatschapsvermogen).

Een maatschap heeft geen afgescheiden eigen vermogen. Elke maat heeft dus zijn eigen (eigen) vermogen.

Dat houdt dan in (lijkt mij) dat wanneer je iets moet betalen bij het toetreden tot een maatschap, dan betaal je dat aan de andere maten. Dus niet aan de maatschap zelf. Want die (de maatschap) is alleen maar bedoeld om opbrengsten en/of kosten te verdelen tussen de maten (en misschien ook om onder een gezamenlijke naam naar buiten toe te handelen).

Volgens mij kan je de inkoopsom dus wellicht als goodwill beschouwen (of misschien als een recht/licentie?). Met het bijbehorende recht om gebruik te maken van de verbouwing, handelsnaam of wat dan ook.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar