• 0

BTW-tarief voor lasergame + onbeperkt drinken-arrangement?

Wij hebben een (kleine) lasergameruimte waar groepen van gemiddeld circa 10 personen komen lasergamen.

In combinatie met het lasergame wil ik een onbeperktdrinkenarrangement aan gaan bieden. (ranja, frisdrank, koffie, thee).

 

Nu vraag ik me af hoe het zit met het btw-tarief.

Op de website van de belastingdienst staat expliciet genoemd dat lasergame onder het 21%-tarief valt. Echter er staat ook dat als je een arrangement aanbiedt dat dan voor het hele arrangement het btw-tarief geldt dat van toepassing is op het hoofdbestanddeel van het arrangement.

 

Nu is de kostprijs van het drinken hoger dan de kostprijs van het lasergamen. (De aanschafprijs van het lasergamesysteem is erg laag). Betekent dat dat ik één arrangementsprijs voor het lasergame + onbeperkt drinken kan maken waarvoor 6% geldt?

 

Of moet ik het spiltsen. Bijvoorbeeld:

€ 40,- incl 21% btw éénmalig als vergoeding voor het lasergamen (gedurende de tijd dat de mensen aanwezig zijn en betalen voor het drankarrangement +

€ 1,50 incl 6% btw per persoon per half uur voor het onbeperkt drinken

 

Ik zie online erg veel lasergamebedrijven die 6% rekenen voor hun arrangementen. En ik vraag me echt af of dat officieel wel zo mag. Kan iemand dit ophelderen?

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Echter er staat ook dat als je een arrangement aanbiedt dat dan voor het hele arrangement het btw-tarief geldt dat van toepassing is op het hoofdbestanddeel van het arrangement.

 

Dat betekent:

 

Wanneer je bijvoorbeeld als horecaondernemer onbeperkt koffie drinken met koekjes erbij aanbiedt en tevens gratis gebruik laat maken van de biljarttafel die er toevallig staat, dan biedt je dus koffie+koek aan.

 

Maar wanneer je lasergames met eten/drinken aanbiedt, dan gaat het over de lasergames. Niet over het eten/drinken.

 

Er wordt dus niet gekeken naar wat jouw kostprijs van verschillende dingen is, maar naar wat jouw hoofdprestatie is. En voor een lasergameonderneming is dat natuurlijk: lasergames.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Maar wanneer je lasergames met eten/drinken aanbiedt, dan gaat het over de lasergames. Niet over het eten/drinken.

Er wordt dus niet gekeken naar wat jouw kostprijs van verschillende dingen is, maar naar wat jouw hoofdprestatie is. En voor een lasergameonderneming is dat natuurlijk: lasergames.

 

Mmm... dat klinkt op zich logisch. Ik vermoedde al zoiets. Dan blijft de vraag waarom er online veel lasergamebedrijven voor hun arrangementen 6% btw tellen. Of misschien zijn dat restaurants met een lasergameruimte ernaast. Maar dat lijkt me dan toch dubieus...

 

Conclusie voor mij is dus dat ik het moet splitsen in een 21%- en een 6%-deel ?

En de vraag is dan hoe ik dat moet splitsen.

Het lijkt me dat het niet redelijk is als ik voor een groep van 10 personen € 10,- tel voor 3 uur lasergame en daarnaast € 5,- p.p. per uur voor het drinken.

Maar wat is redelijk?

Ik wil € 40,- tellen voor het lasergamen en daarnaast € 4,- p.p. per uur voor het onbeperkt drinken (ranja/fris/koffie). In dat geval betaalt een groep van 10 personen in totaal € 160,- waarvan € 40,- aan 21%-btw en € 120,- aan 6%-btw.

Is dat te verantwoorden?

 

Kortom: Hoe bepaal ik wat 'reëel' is om voor het lasergame te vragen. Hoe maak ik de verdeling tussen het tarief voor het lasergamen en het tarief voor het drinken? Het is natuurlijk gunstig om zoveel mogelijk voor het drinken te vragen en zo weinig mogelijk voor het lasergamen.

 

Link naar reactie
  • 0

De prijzen kun je in principe wel zelf bepalen. Het is wel beter om het verbruik enigszins in verhouding te hebben met de kostprijs. In principe doe ik hetzelfde in mijn restaurant als ik een totaalprijs per persoon aanbied. Het drankarrangement valt bij mij echter altijd op BTW hoog tarief. Het diner op BTW laag. De totaalprijs voor de gast is dan bijvoorbeeld €50,- waarvan €35,- eten en €15,- drank. Ik maak altijd een uitsplitsing ook om bijvoorbeeld de brutowinstmarge van de keuken te bewaken.

Link naar reactie
  • 0

@softmatic, volgens mij ben je veel te ingewikkeld aan het denken, mogelijk doordat je je bent gaan verdiepen in de materie. Ik neem aan dat je onbeperkt drinken niet standaard aanbied, Dus je weet al wat je lasergame sessies normaal kosten en de verkoopprijs van je drankjes ken je ook. Een drank arrangement is niks meer als een inschatting van wat iemand per uur drinkt en daar een vaste prijs aan hangen. Dus je weet precies wat je per onderdeel wilt rekenen als je ze los verkoopt, (je noemt al wat voorbeeld prijzen, neem aan dat je de echte ook al bijna bedacht hebt) en dus weet je ook de verdeling onderling. Als je besluit op de optelling van de losse onderdelen korting te geven dan verdeel je dat in principe gelijkmatig over de onderdelen. Tenzij je kunt aantonen dat op één van de onderdelen een grotere marge zit waardoor het toerekenen van een groter aandeel van de korting naar dat onderdeel logisch is. Ook is het toegestaan om natuurlijk specifiek korting te geven op de onderdelen van het arrangement. bijvoorbeeld. bij 10 personen en 3 uurs arrangement heb je zeg even normaal 4 spelrondes en als actie geef je een 5e spel ronde (grandfinale) gratis erij (ik noem maar wat) of het derde uur drinken voor 1 euro (mag waarschijnlijk niet als er ook alcohol in het drank arrangement zit)

 

Kortom, ga uit van je basis prijzen per onderdeel, verdeel korting voor een arrangement in principe gelijkmatig tenzij je duidelijke redenen hebt om van die gelijkmatige verdeling af te wijken.

En wat andere lasergame locaties doen is fiscaal niet relevant, als zij het risico nemen 6% btw te rekenen over het geheel om zo de prijsconcurrentie aan te kunnen is dat hun keus. Maar als ze gecontroleerd worden hebben ze dan een probleem.

 

dan nog even een paar opmerkingen die niet zo met btw te maken hebben.

- hou in je drankarrangementen er wel rekening mee dat mensen uit een sportieve activiteit komen dus dorstig zijn. (misschien een open deur, maar toch maar even genoemd)

vorig jaar heb ik ook een keer gelasergamed met zo'n all in arrangement en wat die exploitant wel handig deed is dat er in de kleedkamer, waar je de lasergame spullen aantrok ook een tafel stond met kannen water.. Dus zodra mensen uit de speelhal komen drinkt bijna iedereen even een glaasje water waardoor ze aan de bar weer wat minder bestellen en je dus wel weer een betere prijs per uur kunt aanbieden.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 123 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.