• 0

Factuur - te laat

Hoi,

 

hoe zit dat eigenlijk? Sommige leveranciers denken dat men nog facturen kan sturen uit 2012. Het is nu 2013. Die facturen dateren ze dan ook nog met een factuurdatum in 2012. Dat wil zeggen: er is iets door een leverancier geleverd, vervolgens hoor je niets meer van ze, en plots lijken ze de administratie weer bijgewerkt te hebben en valt er alsnog een factuur op de mat. Wordt je als ondernemer dan geacht daar achter aan te bellen of achter aan te gaan, om ze te dwingen een tijdig een factuur te sturen?

 

Ik kom dit probleem tegen bij de sportvereniging, maar ook bij sommige ondernemingen waarbij ik betrokken ben. Soms is er ook sprake van onduidelijkheden omtrent de geleverde dienst (daarbij speelt dan ook de vraag of er nu wel of niet afgesproken is dat het om een betaalde of gratis dienst gaat/ging; soms krijg je de indruk dat als een bedrijf weer wat in de publiciteit/belangstelling staat, sommige adviseurs en consultants denken nog wel snel een factuur te kunnen sturen voor in het verleden geleverde diensten, omdat er kennelijk weer wat geld in de onderneming zit of iemand denkt dat er nu weer eens Schwung in zit nu nieuwe ondernemers zich achter de onderneming hebben gezet.

 

Is er eigenlijk een (wettelijke) termijn waarbinnen je een factuur dient te sturen voor geleverde diensten?

 

En zijn die regels anders voor geleverde producten?

 

met vriendelijke groeten,

 

Rene

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Is er eigenlijk een (wettelijke) termijn waarbinnen je een factuur dient te sturen voor geleverde diensten?

 

Je vindt je antwoord in de artikelen 3:306 BW e.v.:

 

- standaard is de verjaringstermijn 20 jaar;

- bij diensten is die verjaringstermijn 5 jaar.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

En hoe zit het dan met de Wet OB?

 

Ik vertel jou natuurlijk niets nieuws: de factuur dient opgemaakt te worden voor de 15e van de maand volgend op de maand waarin het product of de dienst geleverd.

 

Maar dat deze verplichting uit de wet OB voortvloeit betekent niet dat als hier niet aan voldaan wordt de rechtsgrond voor de vordering komt te vervallen. Maar ik vermoed dat jij dat veel beter kunt uitleggen dan ik dat kan ;)

 

En als de dienstverlening niet onder de BTW valt is het helemaal geen issue.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Bij bijvoorbeeld een overeenkomst van opdracht ontstaan er bij het aangaan van de overeenkomst twee vorderingen: de vordering op de levering van de dienst (opdrachtgever) en de vordering op de betaling van deze dienst (opdrachtnemer). Of de vordering ook gefactureerd is is niet relevant voor het bestaan van de vordering. Vanzelfsprekend is facturering wel relevant voor de betalingstermijn en voor het voldoen aan de wet OB.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Ik lees ook dat je twijfelt aan de 'waarheid' van facturen die alsnog worden ingediend. Lijkt mij dat er wel een duidelijke bewijslast moet zijn dat er een dienst/ product is geleverd al dan niet ergens vastgelegd in een document (contract of mail).

Advies kosten lijken me al helemaal lastig om te claimen zonder contract. Op deze wijze kan iedereen wel een factuur bij je proberen in te dienen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 148 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.