De afgelopen jaren heb ik regelmatig op Higherlevel gekeken en de threads doorgelezen voor tips, voor mij altijd erg nuttig. Helaas zit ik nu met een kluwen aan ideeen waar ik zelf met moeite soep van kan trekken, dus misschien tijd om mijn verhaal eens aan de experts voor te leggen. Ik zal proberen om zo nauwkeurig mogelijk te zijn, maar mocht er iets onduidelijk zijn dan hoor ik het graag. Ik beschrijf eerst even mijn situatie, en daarna mijn vraagstuk. (Dus hou even vol.. ;D)
En ik hoor hoe dan ook altijd graag ieders gedachten, zelfs al is de comment niet helemaal to-the-point. Ik laat me graag inspireren! (#durftevragen anyone?)
Op dit moment zit ik met een paar verschillende activiteiten. Een daarvan is een cooperatie waarmee mijn zakenpartner en ik zo nu en dan een IT klus doen. (Denk aan freelance-achtig werk en korte software-projectjes.) Hier zijn we lang niet actief genoeg mee, en uiteindelijk gaan we de samenwerking dan ook beeindigen. Gedurende de jaren heb ik zo nu en dan geld geleend aan de cooperatie, in totaal nu zo'n EUR5000. Er zit op het moment geen geld meer in de bank, maar zodra er nog gefactureerd kan wordt door deze onderneming kan ik die EUR5000 daarmee laten 'aflossen'. (En hoef ik daar m.i. geen belasting over af te dragen, in tegenstelling tot wanneer ik dit factureren vanuit een nieuwe onderneming zou gaan doen...)
Verder heb ik verhuurd vastgoed in bezit, en ik wil graag een onderneming gaan opzetten die zorg draagt voor beheer van mijn (en uiteindelijk eventueel andermans) vasstgoed. Vastgoed en financiering blijft bij mij prive in bezit, maar alle administratie, ophalen van penningen, etc. wordt door de onderneming uitgevoerd. Ik denk hierbij dan zelf aan een bv vanwege de heerlijke scheiding tussen prive en zakelijk, en de mogelijkheid om uit te bouwen naar administratieve dienstverlener voor collega-verhuurders. Omdat ik nu niet meer dan 2 dagen per maand voor deze 'activiteit' werk, lijkt me dat ik best een deal met de inspecteur moet kunnen maken over het gebruikelijk loon.
Tenslotte heb ik een aantal projecten die 'ooit wel eens iets op zouden kunnen leveren', maar die daar nu niet rijp voor zijn. Ik zie het meer als incubator-achtige activiteiten. Het gaat hierbij om zaken als ideeen in software uitwerken, coaching en training, technische projecten, kickstarter enz... Eigenlijk gewoon dingen die ik leuk vind om te doen maar waarvan ik graag uiteindelijk een spinoff wil kunnen vermarkten.
Tot zover de situatie, nu terug naar de cooperatie: mijn zakenpartner wil er graag uit stappen, en voor mij hoeft de cooperatie eigenlijk ook niet te blijven bestaan. Ik wil wel de sporadische activiteiten kunnen voortzetten, en eigenlijk wil ik die EUR5000 vordering niet opgeven. Ik wil geen bedrag van mijn zakenpartner (en vriend) vorderen.
Ik zou graag even op dit forum willen sparren over de mogelijkheden die ik hier heb.. Ik vraag mij bijvoorbeeld af of ik de coop niet gewoon nog een tijdje mag laten voortbestaan met mijzelf als ene partner (98% vd ledenbewijzen) en mijn flexbv als de andere (2%)? (En opheffen zodra het geld er uit is..) Of is het hier verstandiger (en mogelijk) om de coop om te bouwen naar bv, al mijn activiteiten er onder te hangen, en de bestaande vordering in stand te houden?
Ik heb nog even gedacht ik richt gewoon 3 werk-bv's op (omdate het 3 verschillende soorten werk zijn), maar eigenlijk is dat gewoon onnodig en levert het me alleen op dat ik 3x administratie moet voeren. Ik hoef nu ook niet een holding o.i.d. in te richten, want er zit nog geen flinke omzet in.. ik neem aan dat ik er later altijd nog een holding boven kan zetten?
Ik ben erg benieuwd hoe jullie er tegenaan kijken! Alvast bedankt voor je reactie.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
XDR
XDR
Hallo,
De afgelopen jaren heb ik regelmatig op Higherlevel gekeken en de threads doorgelezen voor tips, voor mij altijd erg nuttig. Helaas zit ik nu met een kluwen aan ideeen waar ik zelf met moeite soep van kan trekken, dus misschien tijd om mijn verhaal eens aan de experts voor te leggen. Ik zal proberen om zo nauwkeurig mogelijk te zijn, maar mocht er iets onduidelijk zijn dan hoor ik het graag. Ik beschrijf eerst even mijn situatie, en daarna mijn vraagstuk. (Dus hou even vol.. ;D)
En ik hoor hoe dan ook altijd graag ieders gedachten, zelfs al is de comment niet helemaal to-the-point. Ik laat me graag inspireren! (#durftevragen anyone?)
Op dit moment zit ik met een paar verschillende activiteiten. Een daarvan is een cooperatie waarmee mijn zakenpartner en ik zo nu en dan een IT klus doen. (Denk aan freelance-achtig werk en korte software-projectjes.) Hier zijn we lang niet actief genoeg mee, en uiteindelijk gaan we de samenwerking dan ook beeindigen. Gedurende de jaren heb ik zo nu en dan geld geleend aan de cooperatie, in totaal nu zo'n EUR5000. Er zit op het moment geen geld meer in de bank, maar zodra er nog gefactureerd kan wordt door deze onderneming kan ik die EUR5000 daarmee laten 'aflossen'. (En hoef ik daar m.i. geen belasting over af te dragen, in tegenstelling tot wanneer ik dit factureren vanuit een nieuwe onderneming zou gaan doen...)
Verder heb ik verhuurd vastgoed in bezit, en ik wil graag een onderneming gaan opzetten die zorg draagt voor beheer van mijn (en uiteindelijk eventueel andermans) vasstgoed. Vastgoed en financiering blijft bij mij prive in bezit, maar alle administratie, ophalen van penningen, etc. wordt door de onderneming uitgevoerd. Ik denk hierbij dan zelf aan een bv vanwege de heerlijke scheiding tussen prive en zakelijk, en de mogelijkheid om uit te bouwen naar administratieve dienstverlener voor collega-verhuurders. Omdat ik nu niet meer dan 2 dagen per maand voor deze 'activiteit' werk, lijkt me dat ik best een deal met de inspecteur moet kunnen maken over het gebruikelijk loon.
Tenslotte heb ik een aantal projecten die 'ooit wel eens iets op zouden kunnen leveren', maar die daar nu niet rijp voor zijn. Ik zie het meer als incubator-achtige activiteiten. Het gaat hierbij om zaken als ideeen in software uitwerken, coaching en training, technische projecten, kickstarter enz... Eigenlijk gewoon dingen die ik leuk vind om te doen maar waarvan ik graag uiteindelijk een spinoff wil kunnen vermarkten.
Tot zover de situatie, nu terug naar de cooperatie: mijn zakenpartner wil er graag uit stappen, en voor mij hoeft de cooperatie eigenlijk ook niet te blijven bestaan. Ik wil wel de sporadische activiteiten kunnen voortzetten, en eigenlijk wil ik die EUR5000 vordering niet opgeven. Ik wil geen bedrag van mijn zakenpartner (en vriend) vorderen.
Ik zou graag even op dit forum willen sparren over de mogelijkheden die ik hier heb.. Ik vraag mij bijvoorbeeld af of ik de coop niet gewoon nog een tijdje mag laten voortbestaan met mijzelf als ene partner (98% vd ledenbewijzen) en mijn flexbv als de andere (2%)? (En opheffen zodra het geld er uit is..) Of is het hier verstandiger (en mogelijk) om de coop om te bouwen naar bv, al mijn activiteiten er onder te hangen, en de bestaande vordering in stand te houden?
Ik heb nog even gedacht ik richt gewoon 3 werk-bv's op (omdate het 3 verschillende soorten werk zijn), maar eigenlijk is dat gewoon onnodig en levert het me alleen op dat ik 3x administratie moet voeren. Ik hoef nu ook niet een holding o.i.d. in te richten, want er zit nog geen flinke omzet in.. ik neem aan dat ik er later altijd nog een holding boven kan zetten?
Ik ben erg benieuwd hoe jullie er tegenaan kijken! Alvast bedankt voor je reactie.
Groet,
Ralph
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/43545-cooperatie-beeindigen-parkeren-overnemen-omzetten/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
3 antwoorden op deze vraag