• 0

Ervaring met investeringen in West Afrika?

Ik ben benieuwd of er in Nederland inverteerders zijn die niet bang zijn om te investeren in West Afrika. Er heeft lang een negatieve lading op gelegen. In mijn optiek liggen er juist nu grote kansen. Wij zijn er, met Nigeriaanse partners, een business gestart. Inderdaad, het gaat niet vanzelf, maar met de juiste mensen om je heen kom je al snel een heel eind. China heeft dit aardig in de gaten; Europa ook? Wie kan hieromtrent ervaringen delen?

 

 

 

[titel aangepast - mod]

Africa heeft de Toekomst

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Vertel eens wat meer. Wat bedoel je met "Inderdaad, het gaat niet vanzelf" en wat zijn dan de juiste mensen?

Om te beginnen; bedankt voor de reactie!

De juiste mensen zijn die mensen die de weg weten in het land waar je wilt starten. In Nigeria is dit niet al te moeilijk, er zitten aardig wat bedrijven die internationaal opereren. De mensen die er werken zijn over het algemeen zeer bereid te vertellen wat de do's en dont's zijn. In ons geval hebben we ook nog eens een Nigeriaanse ondernemers familie als partner. Zij deden daar al zaken toen ik nog op school zat ;). Als eerder ergens gezegd: betrouwbaarheid is een groot goed; de bedoelde familie heeft roots in Nigeria, maar ook in Nederland, dat maakt het contact een stuk makkelijker. We hoeven dus (zeker in ons geval) het wiel niet opnieuw uit te vinden. Op dit moment wordt onze groei alleen beperkt door financiële middelen. Logisch omdat we een kapitaalintensief product importeren. Ook de wetten die de Nigeriaanse overheid in het leven heeft geroepen, om fraude (witwassen) tegen te gaan, geven op momenten stagnatie. Meer financiële ruimte buiten Nigeria zou dit oplossen. De laatste twee voorbeelden om aan te geven dat het, als gezegd, niet vanzelf gaat. Wat onze positie in de markt uniek maakt is dat we "sole-distibutor" zijn en er dus niemand anders dit specifieke merk kan/mag importeren. Onze Turkse partner is daar gelukkig zeer strikt in. Daarnaast is de import van tweedehands banden sinds enige tijd verboden.

Ik hoop dat ik het gewenste inzicht heb kunnen geven.

 

Africa heeft de Toekomst

Link naar reactie
  • 0

Ik heb in dat soort landen altijd een beeld van veel corruptie voor me, ............ zitten echter een hoop conflictgebieden nodig volgens mij.

De corruptie valt erg mee. Wellicht op hoge niveaus, maar bij "normaal" zaken doen heb je er niet al te veel last van. Overheden zijn erg serieus bezig de slechte naam die Nigeria (170 miljoen inwoners) had te herstellen. Zo ook in vele landen daaromheen. Natuurlijk blijven er landen waar je beter nog even kunt weg blijven, maar ook daar is verandering.

Wat betreft conflictgebieden; Afrika is gigantisch groot. Er zijn meer delen zonder conflict dan met. Rond Lagos (Nigeria) en wijde omstreken (40 miljoen inwoners met een voor die regio redelijk inkomen) is het prima vertoeven. Alleen Nigeria is al 27x zo groot als Nederland. Nigeria kent 36 staten. In de meeste staten is het relatief rustig. Zeker in die aan de kust.

Africa heeft de Toekomst

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 206 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.