• 0

BTW berekening - inkopen bij bedrijf dat levert aan particulieren

Waarschijnlijk voor velen een domme vraag, maar na een hoop Googelen en zoeken kom ik er niet uit.

 

Ik heb een vraag omtrent de btw berekening;

Stel ik koop als ondernemer bij een bedrijf in Duitsland goederen, ik betaal het product met mijn zakelijke rekening. De leverancier is geen groothandel en levert dus normaliter aan particulieren.

Nu koop ik bijvoorbeeld een bed van €599,95. Op de factuur staat slechts het bedrag €599,95 (+evt. verzendkosten).

 

Als ik het vervolgens als ondernemer doorverkoop, voor laten we zeggen, €799,95 inclusief btw.

 

Mijn vraag: over welk bedrag moet ik btw afdragen?

Vraag 2: is het überhaupt wel mogelijk om zo een product te verkopen? En telt de factuur van de desbetreffende leverancier als inkoopfactuur?

 

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Zoals het er nu uit ziek ontvang ik alleen een factuur welke onder aan de streep er zo uit ziet (voorbeeldje)

209BTW.png

 

Hierin staat geen btw bedrag vermeld. Nu vraag ik mij af over welk bedrag ik btw moet afdragen wanneer ik het product als ondernemer zou verkopen voor laten we zeggen €69,95 inclusief btw.

Link naar reactie
  • 0

Nog even doorgezocht en volgens mij heb ik het gevonden.

 

Omdat er geen btw wordt vermeld op de factuur is deze niet aftrekbaar en krijg je dus geen btw terug van de belastingdienst. Wel dien ik de btw over de verkoop te betalen waardoor de af te dragen belasting hoger is (ik ontvang immers niets terug over de inkoop)

 

Mocht ik het fout hebben dan hoor ik het graag.

Link naar reactie
  • 0

Mocht ik het fout hebben dan hoor ik het graag.

 

Je hebt het op zich niet fout, maar je zou ook aan leverancier kenbaar kunnen maken dat je ondernemer bent en je BTW nummer aan hem/haar doorgeven. Dan levert hij/zij (als het goed is) met 0% BTW en moet je zelf voor de afhandeling hiervan zorgen (intracommunautaire verwerving).

 

Dat scheelt weer voor de marge.

Link naar reactie
  • 0

Er staat op de factuur 'incl. BTW', dan is er toch BTW berekend? Waarom zou er geen BTW berekend zijn, dit is toch verplicht?

 

Of betreft het een product dat vrijgesteld is van BTW?

 

Is dit bedoeld als reactie op mijn post?

 

Zo ja, dan:

Er gelden binnen de EU speciale afspraken bij B2B leveringen/diensten.

Die zijn anders dan voor B2C leveringen/diensten.

 

Vandaar dus.

Als je kenbaar maakt dat je ondernemer bent, dan gelden andere regels.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Er worden hier goederen geleverd door een ondernemer aan een ondernemer in een ander EU-land. Het is dan gebruikelijk dat met 0% btw wordt gefactureerd. Je berekent dan zelf de btw en geeft deze aan in rubriek 4b van de btw-aangifte. Als je de aangekochte goederen gebruikt voor belaste omzet, mag je hetzelfde bedrag weer als voorbelasting in mindering brengen.

Meer uitleg over btw op goederen vanuit andere EU-landen staat op onze website.

In dit geval zou je je btw-nummer kunnen doorgeven aan de Duitse leverancier en vragen om een aangepaste factuur.

 

Met vriendelijke groet,

 

Stan

Webcareteam Belastingdienst

Webcareteam van de Belastingdienst voor (startende) ondernemers

Link naar reactie
  • 0

Dat is goed advies voor de volgende keer natuurlijk, maar wat te doen met een bestaand geval?

 

Een ondernemer die iets voor 1000 euro incl mwst in duitsland zakelijk aankoopt zal die mwst toch ergens moeten kunnen reclameren - wellicht bij de duitse belastingdienst?

 

Dat er geen BTW bedrag op staat, maar wel 'inclusief btw' impliceert natuurlijk dat er wel is afgedragen in duitsland, en dan kan de leverancier er niet alsnog een ICL van maken zo lijkt me.

Link naar reactie
  • 0

Een ondernemer die iets voor 1000 euro incl mwst in duitsland zakelijk aankoopt zal die mwst toch ergens moeten kunnen reclameren - wellicht bij de duitse belastingdienst?

 

Klopt, zitten wel wat haken en ogen aan, maar zie hier voor meer uitleg hierover.

 

En er ligt in Duitsland wat hele vervelende jurisprudentie met betrekking tot het terugvorderen van MwSt die feitelijk via de intracommunautaire levering valt onder de omzetbelasting van het land waar het product geïmporteerd wordt. Het komt er op neer dat de leverancier in dat geval de aangifte in Duitsland met corrigeren (dus veranderen in een intracommunautaire levering) en dat er een civielrechtelijke vordering ontstaat van de koper op de verkoper wat betreft de hoogte van de ten onrechte betaalde BTW.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Als je geen gecorrigeerde factuur meer kunt krijgen, resteert alleen het terugvragen van de btw aan de Duitse belastingdienst. Je dient daarvoor een verzoek om teruggaaf in via de Nederlandse belastingdienst. Of de Duitse fiscus je verzoek zal inwilligen kan ik niet beoordelen. Je kunt dit navragen bij de Duitse belastingdienst.

 

Met vriendelijke groet,

 

Stan

Webcareteam Belastingdienst

 

Webcareteam van de Belastingdienst voor (startende) ondernemers

Link naar reactie
  • 0

Hoe zit het met de vereenvoudigde factuur, zoals kassabonnen t/m 100 euro die gepind zijn?

Kun je die btw ook in duitsland/belgie terug vragen? (als je uiteraard aan het minimum bedrag komt)

 

Ja die kun je zeker terugvragen. Let op dat je het voor Duitsland per periode (Vergütungszeitraum) doet boven de 400 of over het gehele jaar boven de 50.

De termijn moet je expliciet opgeven, want de ambtenaren daar zijn onkundig/onwillig om daar zelf over na te denken.

Heb je 60 terug te vragen over het jaar en je geef het op een periode van 3 maanden, omdat het daarin viel, dan wordt het toch afgewezen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 185 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.