• 0

Een eigen koffiebar beginnen

Beste Higher leven leden,

Ben nieuw op het forum en aan het orienteren op het ondernemerschap. Bij deze enkele vragen aan de leden en neem mij aub niet kwalijk als ik een stomme vraag stel aangezien ik net ‘om de hoek’ kom kijken..

Wil graag met mijn vriend een eigen zaak beginnen, een koffie bar. Een relatief kleine zaak waar je een heerlijk kop koffie kunt drinken met een lekker stuk huisgemaakte taart of muffin. Wij zijn echte koffieliefhebbers en willen mede daarom graag in deze branche voor ons zelf gaan werken.

Ik heb mij ingelezen in de koffie expertise en wat betreft de koffie leveranciers/distribiteurs is het mij totaal niet duidelijk hoe de financeringen werken. Is het afnemen van de koffieproducten/apparaten een koopcontract of soort franchise? Is daar een soort algemene onafhankelijke informatiekanaal voor? Hoe kunnen wij ons het beste orienteren met welke leverancier wij in zee gaan?

Wat betreft de visie van het bedrijf denken we onderscheidend te kunnen zijn van de andere koffiebars door ons gehanteerde openingstijden... We zoeken een locatie in een drukke (winkel)straat met een van max. 90m met een max.huurprijs van 1100-, Mijn vriend en ik hebben samen een startkapitaal van 18.000 euro. Zouden we hier redelijk ver mee komen? Daarmee bedoel ik de huurpijs van het pand, aanschaf apparatuur etc, inrichtingskosten, mogelijk aanleg toiletten, eventuele vergunningen etc?

Alle tips en adviezen zijn welkom!!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste LiliaS,

 

Allereerst: van harte welkom op HigherLevel, leuk dat je ons hebt weten te vinden!

 

Dan terug naar jouw vraag. Naast het uitstekende advies van Sabra valt mij het volgende stukje op:

 

Mijn vriend en ik hebben samen een startkapitaal van 18.000 euro. Zouden we hier redelijk ver mee komen? Daarmee bedoel ik de huurpijs van het pand, aanschaf apparatuur etc, inrichtingskosten, mogelijk aanleg toiletten, eventuele vergunningen etc?

 

Dit zou moeten blijken uit het financiële deel van jullie businessplan. Is dat plan er? Zo niet dan zou ik mij daar op richten zodat duidelijk wordt hoe ver je met jouw € 18.000,00 zal komen. Het is echt helemaal afhankelijk van het pand en jullie wensen hoe ver je met dit bedrag komt. Eén ding staat als een paal boven water: het is op voordat je het weet. Vandaar dat het heel verstandig is om goed (financieel) te plannen en je daar aan te houden.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Hai Dennis, bedankt voor je reactie. Wij hebben (nog) geen ondernemingsplan opgesteld. Dat is nog één van de orienterende fase. Goede tip idd om misschien eens een eigenaar van een koffie huis te benaderen. Op moment is het nog allemaal uitzoekwerk. Heb binnenkort met Kaldi een afspraak maar dat is een franchise formule. Toch op gesprek om de mogelijkheden te verkennen.

Link naar reactie
  • 2

Leuk!

 

Ondernemingsplan is toch wel een eerste stap. Daar loop je direct al tegen veel problemen op die je kan gaan uitzoeken.

 

Banken zijn heel lastig nu, kijk direct even op www.qredits.nl. Een samenwerking van diverse banken die wat soepeler zijn qua eigen vermogen. Ze gaan tot 150.000 tegenwoordig. Ze hebben ook een ondernemingsplan die je kan downloaden en invullen. Zit een automatisch excel schema bij voor fin begroting e.d.

 

Ik zou verder ook bij minimaal 3 andere franchiseorganisaties langsgaan. Afspraken maken en alles aanhoren. Daar leer je al veel van en helpt je ook op weg. Financiering is vaak wat makkelijker als je daar bij aangesloten bent.

 

Ook leuk om te lezen/zien zijn de diverse crowdfunding projecten op koffie gebied. Sommige zijn heel snel succesvol geweest. Wellicht is dat een optie om lokaal te doen om direct een fanbase en klantenbestand te hebben.

 

Hier wat leuke crowdfund projecten:

 

koko

 

Doppio . Deze formule kan ik wel aanraden om een afspraak bij te maken.

 

Buutvrij

 

Coffe on Road filmpje

 

 

Succes!!

 

Danny

Link naar reactie
  • 0

 

In de VS zijn de lokale alternatieven voor Starbucks zo sterk geworden dat die formule nu ontformuleert. Hier heb je het zusje van Coffee Company (en dus DE) in de VS: Caribou Coffee.

 

De romanticus aan het werk. :) Ik vermoed dat de TS nog niet zo ver is om het gecentraliseerde kapitaal om te gooien. In Utrecht hebben we sinds een jaar of wat Koffie en Ik. Die zitten op een niet zo A locatie en maken hun eigen brood en appeltaart waar iedereen bij is. En ze doen goede koffie serveren zoals het hoort.

Link naar reactie
  • 0

Leuk!

 

Ondernemingsplan is toch wel een eerste stap. Daar loop je direct al tegen veel problemen op die je kan gaan uitzoeken.

 

Banken zijn heel lastig nu, kijk direct even op www.qredits.nl. Een samenwerking van diverse banken die wat soepeler zijn qua eigen vermogen. Ze gaan tot 150.000 tegenwoordig. Ze hebben ook een ondernemingsplan die je kan downloaden en invullen. Zit een automatisch excel schema bij voor fin begroting e.d.

 

Ik zou verder ook bij minimaal 3 andere franchiseorganisaties langsgaan. Afspraken maken en alles aanhoren. Daar leer je al veel van en helpt je ook op weg. Financiering is vaak wat makkelijker als je daar bij aangesloten bent.

 

 

Ook leuk om te lezen/zien zijn de diverse crowdfunding projecten op koffie gebied. Sommige zijn heel snel succesvol geweest. Wellicht is dat een optie om lokaal te doen om direct een fanbase en klantenbestand te hebben.

 

Hier wat leuke crowdfund projecten:

 

koko

 

Doppio . Deze formule kan ik wel aanraden om een afspraak bij te maken.

 

Buutvrij

 

Coffe on Road filmpje

 

 

Succes!!

 

Danny

 

Danny reuze bedankt! Interessante Crowdfund projecten ja..

Link naar reactie
  • 0

De romanticus aan het werk. :)

 

Toen ik nog in Utrecht woonde had ik een pandje aan de Twijnstraat op het oog voor mijn lokale ijs(co)ffeeshop. Veel passanten. Museumkwartier om de hoek. Studentenbuurt. Voordeur aan de straat. Grachtenterras aan de achterkant. Leek me een goeie bijzaak. Ik 's nachts ijs draaien in de werfkelder en overdag aan een tafeltje in mijn salon de werkstudenten coördineren.

 

En elke winter naar Italië om vakkennis bij te spijkeren. ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

De romanticus aan het werk. :)

 

Toen ik nog in Utrecht woonde had ik een pandje aan de Twijnstraat op het oog voor mijn lokale ijs(co)ffeeshop. Veel passanten. Museumkwartier om de hoek. Studentenbuurt. Voordeur aan de straat. Grachtenterras aan de achterkant. Leek me een goeie bijzaak. Ik 's nachts ijs draaien in de werfkelder en overdag aan een tafeltje in mijn salon de werkstudenten coördineren.

 

En elke winter naar Italië om vakkennis bij te spijkeren. ;)

 

Gemiste kans, ik was je grootste klant geweest :)

Link naar reactie
  • 0

In welke regio zit je eigenlijk? Misschien dat iemand nog contacten voor je heeft.

 

Amsterdam

 

Nieuwe info :)

 

 

Back to Black, een nieuw crowdfundproject op crowdaboutnow.

 

 

''Back to Black is een specialty coffeebar waarbij tevens een platform wordt geboden voor detailhandel voor producten van jonge creative ondernemers in Amsterdam. ''

Link naar reactie
  • 0

18.000 euro

 

Dat is denk ik al op op moment je een koffie machine en kassa gekocht hebt.

 

Huur, inventaris, etc etc etc.

 

Eerlijk gezegd denk ik dat het beste advies dat ik kan geven is doorsparen en de tijd die dat vergt effectief gebruiken om de diepte in te gaan qua details wat alles nu echt gaat kosten voordat de voordeur open gaat om de eerste klanten te ontvangen.

 

Ik denk dat 50.000-70.000 aardig de goede kant op gaat en je de aanloop periode kan overbruggen zonder elke nacht wakker te liggen of je het wel gaat redden.

 

Positieve uitstraling en motivatie is de motor die jouw koffiebar op de kaart gaat zetten dus je moet echt zorgen dat je niet klem komt in de eerste 6maanden, beter nog het eerste jaar.

 

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad, best om even te informeren bij collega's die in hetzelfde schip zitten.

Ik heb 10 jaar geleden ook een koffiebar geopend en ik moet zeggen dat het zeker de moeite waard was. Wegens omstandigheden heb ik het moeten opgeven maar die omstandigheden waren meer van persoonlijke aard.

Mijn koffiebar bestaat nog steeds maar is overgenomen door vrienden van me.

Je kan eens kijken op www.spam.nl als je nieuwsgierig bent.

Ik wens je alvast enorm veel succes!!!

 

Groetjes!

 

mod-edit: spammen is niet gewenst, en in een oud topic al helemaal niet

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 214 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.