• 0

Overnemen kampeerboerderij

Beste mensen,

 

Ik ben zeer geïnteresseerd in het overnemen van een bestaande kampeerboerderij / groepsaccommodatie. De kampeerplaatsen worden momenteel niet gebruikt omdat de vergunning is ingetrokken. Verder is de groepsaccommodatie sterk verouderd en is er nog geen sanitairgebouw aanwezig voor het campinggedeelte. Mijn vraag is hoe bepaal ik de waarde van de locatie zodat ik een redelijke prijs betaal. De eigenaren weten nog niet of ze willen verkopen of verhuren, terwijl ik de optie eerst huren dan kopen wel zie zitten maar niet weet of de eigenaren daarmee akkoord gaan.

 

 

Wie kan me tips geven ?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

23 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Joost

 

Draai het eens om. Begin met na te gaan wat het zou kosten om de accomodaties up-to-date te krijgen, wat het kost om alles vergunningsklaar te maken. Hoeveel geld zit je dan al aan en zet dat dan af tegen wat je beschikbaar hebt. Bedenk je ook dat de kosten voor de baten uitgaan en dat je ook buffer nodig hebt voor je eigen boterham.

 

Als het namelijk aankomt op de prijs dan zul je vaak zien dat als er gefinancierd moet worden het aankomt op wat er maximaal gefinancierd kán worden.

 

Waardebepaling van de huur of de koopsom zou ik vervolgens een taxateur voor raadplegen. Er zijn makelaars gespecialiseerd in waardering van vakantieterrein en onroerende zaken. Die kunnen ook een huurprijsindicatie geven.

 

Succes

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je snelle reactie.

 

De te investeren kosten heb ik al aardig in beeld. De locatie heeft veel potentie maar daarvoor moet eerst geïnvesteerd worden. De huidige eigenaren hebben links en rechts zaken zelf opgeknapt maar niet naar mijn standaard. Dit is moeilijk bij hen aan te geven terwijl er ook duidelijk sprake is van emotionele waarde. Ik wil geen zaken bespoedigen of de eigenaren voor de borst stoten.

 

Enig idee wat zo'n taxateur kost ?

Link naar reactie
  • 0
Enig idee wat zo'n taxateur kost ?
Wij hebben de taxatie van onze boerderij met groepsaccommodatie via taxatiepunt.nl laten uitvoeren. Enige honderden euro's is waar je zeker op moet rekenen.

 

Succes en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je link.

 

P.S. Je hebt een mooie site voor je accommodatie !

graag gedaan en thnx!

 

Succes en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0
Heb je überhaupt al inzicht gehad in de jaarcijfers? Ik denk dat de omzetten in het verleden een behoorlijke rol spelen in de prijsbepaling maar het laten taxeren zou natuurlijk nog beter zijn. Maar het blijft uiteindelijk wat een gek ervoor geeft :P.
Als er toch enorm moet worden verbouwd om de zaak up to date te krijgen, zijn omzetten uit het verleden mijns inziens minder interessant, goodwill vertrekt vaak met de vorige eigenaar en als ik de tekst van TS goed begrijp, is dat te verwaarlozen. Er ligt dan misschien een unieke kans om een vernieuwd concept neer te zetten. Ik zou ook niet uit willen gaan van 'wat een gek ervoor geeft', maar gewoon een reële prijs voor de gebouwen en grond bieden, na een taxatie uiteraard.

 

Succes en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Ga inderdaad met een vernieuwd concept aan de slag en zal een taxatie laten doen.

 

De vorige eigenaren hebben een andere kijk op verschillende zaken, bedrijfsvoering, marketing, etc. en wil echt mijn eigen weg inslaan.

 

Omdat emotionele zaken meespelen moet ik voorzichtig aan de onderhandelingstafel zitten.

 

Bedankt voor jullie reacties.

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

De kampeerplaatsen worden momenteel niet gebruikt omdat de vergunning is ingetrokken.

 

Mag ik aannemen dat voordat je over de prijs gaat onderhandelen met de huidige eigenaar dat je zelf wel de vergunningen voor de kampeerplaatsen krijgt van de gemeente? Dit geldt ook voor de bijkomende vergunningen, zoals bijv. omgevingsvergunning voor eventuele aanpassingen aan betreffend terrein.

 

Omdat de huidige eigenaren nog twijfelen of ze willen verhuren of verkopen adviseer is te laten taxeren op zowel huur- als verkoopwaarde.

Als de huidige eigenaren niet willen verkopen maar verhuren en je gaat wel (sanitaire) aanpassingen doen, wie wordt daar dan eigenaar van? Wordt dit in het huurtarief verdiscontieerd? Dat je mede gezien de aanpassingen een lager huurtarief afstemt of is dit voor eigen risico?

 

M.b.t. huurkoop zal er na de afgesproken huurtermijn overgegaan worden tot koop en word je eigenaar van terrein incl. voorzieningen. Dit laatste lijkt dan (mede gezien de beoogde aanpassingen) interessanter voor jou.

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Voorwaarde om tot verkoop/verhuur te komen is inderdaad dat eerst de benodigde vergunningen aanwezig zijn, dit is echter geen probleem.

 

Ook om de redenen die je aangeeft gaat mijn voorkeur naar huur / verkoop. Als ik eerst de accommodatie zou huren en over pakweg 10 jaar de accommodatie zou kopen, hoeveel procent betaal je dan ongeveer meer t.o.v. wanneer je meteen tot koop zou overgaan. Heb je daar een idee van ?

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Dat is afhankelijk welk rentepercentage wordt afgesproken. Ik weet niet of er voor huurkoop onroerend goed een standaard rentetarief is. Ik vermoed dat de percentages nagenoeg hetzelfde zijn als een (hypothecaire) banklening. Alhoewel ik ook wel eens heb vernomen dat het juist hoger was dan bij de bank.

Voor zover mijn kennis reikt is de betaalde rente huurkoop Belastingtechnisch aftrekbaar. Indien dit niet het geval is, is huurkoop wel een duurdere vorm van kopen dan een lening bij de bank. Dan is huurkoop enkel interessant als je geen lening van de bank krijgt.

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Afgelopen weekend een gesprek gehad met de eigenaren. De accommodatie is in 2009 getaxeerd op € 920.000. Ze willen de zaak verkopen voor € 850.000 of verhuren voor € 50.000 per jaar.

 

Mijn vraag is of die € 50.000 niet veel is. Is er een bepaalde rekenmethode om de huurprijs grofweg te bepalen als de verkoopprijs bekend is ?

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Het lijkt of er "zomaar" wat bedragen genoemd worden. De taxatie van 2009 kan anno (bijna)2014 veranderd zijn. Opnieuw taxeren lijkt mij van belang!

 

En... Nu de eigenaren open staan voor verkoop is huurkoop dan ook bespreekbaar?

Ik vermoed dat dit (mede afhankelijk van nieuwe taxatie) meer in verhouding staat tot de af te spreken jaarhuur dan de 50.000 die nu wordt gevraagd (voor zover dit al een reële huurprijs is). Bovendien is aan het eind van de huurkoop periode de locatie van jou en dus ook alle gedane vernieuwingen aan (sanitaire) faciliteiten.

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Bij horecatransacties is de eerste (veilige) optie m.i. altijd om het niet te doen, zeker als de (vorige) eigenaar zich niet volledig terugtrekt! Hoeveel moet je investeren om de locatie helemaal goed te krijgen? Wat voor omzet is reëel in de huidige staat? En hoeveel denk je daar aan toe te kunnen voegen na aanpassing en uitbreiding? Heb je daar al vergunningen voor? En hoe wil je e.e.a. financieren? En wil je dit bedrijf alleen runnen?

 

Een recente taxatie heb je toch nodig voor financiering en als second opinion of je alles goed beoordeelt?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Te investeren verwacht ik € 50.000. Ze hebben nu jaaromzet van € 50.000 zonder enige marketing,reclame. Na investering verwachte eztraomzet € € 30.000.

 

Vergunningen zijn er nog niet en is natuurlijk eerste prioriteit. Wil het alleen gaan runnen i.c.m. mijn vriendin die parttime inzetbaar zal zijn.

Link naar reactie
  • 0

Te investeren verwacht ik € 50.000. Ze hebben nu jaaromzet van € 50.000 zonder enige marketing,reclame. Na investering verwachte eztraomzet € € 30.000.

 

Vergunningen zijn er nog niet en is natuurlijk eerste prioriteit. Wil het alleen gaan runnen i.c.m. mijn vriendin die parttime inzetbaar zal zijn.

 

Dat is ongeveer dezelfde constructie als mijn vrouw en ik nu hebben, alleen draait het al zo goed, dat ik nu al over parttime inzetbare hulp moet gaan nadenken. Ga eerst eens met de gemeente in gesprek over de mogelijkheden van vergunningen, en maak een businessplan met daarin een degelijk uitgewerkt financieel plan en dan komen de (on)mogelijkheden wel aan het licht.

 

Succes en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0
Te investeren verwacht ik € 50.000. Ze hebben nu jaaromzet van € 50.000 zonder enige marketing,reclame. Na investering verwachte eztraomzet € € 30.000.

Bij een dergelijke omzet kun je nu al zien dat een huur van 50.000 per jaar te hoog is om rond te komen. Immers, je zult naast de huur vast nog wel andere kosten hebben (bv. personeel/zomerkrachten) en wellicht wil je zelf ook nog eten?..

Link naar reactie
  • 0

Ik blijf daarbij 1 dag per week werken bij mijn huidige werkgever en in wintermaanden 3 dagen per week.

Bovendien zit er een woonhuis bij dus hoef geen extra huur te betalen of hypotheek af te lossen.

 

ik hoef er ook niet rijk van te worden, als ik goed rond kan komen is het voor mij goed genoeg.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 246 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.