• 0

inbreng eenmanszaak in bv

Goedemiddag,

zou iemand mij de haken en ogen kunnen vertellen van een inbreng van een eenmanszaak in een bv

even wat info

- eenmanszaak is gestart op 26 juni

-waarde onder de 10k op dit moment

- de eenmanszaak wil ik graag inbrengen omdat ik aan de uren kom en dus geen zelfstandigen aftrek krijg,

-hier naast ben ik dga van een andere bestaande bv.

alvast bedankt

mvg rick

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

• 0

dag Rick

Lees om te beginnen deze column maar eerst. Bedenk je wel dat e.e.a. destijds geschreven is en dat er nu minder regels zijn m.b.t. de inbreng van een eenmanzaak in een BV.

Zo is er geen accountantverklaring meer verplicht en hoeft de eenmanszaak ook geen 18.000 euro meer waard zijn.

Wel blijft de vraag of het opgeven van je 14% MKB winstvrijstelling verstandig is. Die krijg je als eenmanszaak ook zonder de 1.225 uren te halen. In de BV zul je weer aan een salaris vastzitten. De column gaat overigens uit van een zeer winstgevende eenmanszaak, maar geeft wel een goeed beeld van wat het inhoudt om dit te doen.

groet

Joost

(ben nu offline maar kom vanavond weer kijken, stel gerust meer vragen)

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

- bij het uitrekenen wat voordeliger zou zijn zou ik uit komn op een bv

ook met het meerekenen van de mkb winstvrijstelling

-ik heb contact gehad met de fiscus om het tegen de zelfde waarde geruisloos in te brengen in een bv

deze zeiden dat de waarde niet zon probleem was echter zaten hier wel een boel haken en ogen aan,

wat verstaat de belastingdienst hieronder?

- is het verstandig om een flex bv op te richten of een gewone bv

- en wat voor aandelen kapitaal zou er gestort moeten worden een flex bv kan al vanaf 1 euro

- echter is 18000 aandelen van 1 euro professioneler?

wat is verstandig om nu te doen

Link naar reactie
  • 0

- bij het uitrekenen wat voordeliger zou zijn zou ik uit komn op een bv

ook met het meerekenen van de mkb winstvrijstelling

Okay en ook rekening gehouden met het DGA-loon?

-ik heb contact gehad met de fiscus om het tegen de zelfde waarde geruisloos in te brengen in een bv

deze zeiden dat de waarde niet zon probleem was echter zaten hier wel een boel haken en ogen aan,

Klopt. Bij een geruisloze inbreng zet je het eigen vermogen van je eensmanszaak om in aandelen in de BV. De boekwaarden op de balans van je eenmanszaak gaan 1 op 1 over. Je hoeft dus niet af te rekenen over de stille reserves in je eenmanszaak. Wel geldt hierbij een complex geheel aan zogeheten standaardvoorwaarden (waar je ook voor tekenen moet richting de fiscus) waarvan de belangrijksten zijn dat je de activiteiten voort moet zetten voor minstens 3 jaar, de aandelen van de BV ook drie jaar niet verkocht mogen worden. wel mag je een stukje van het eigen vermogen nog omzetten in een schuld van de BV aan jou (maximaal 25.000). Etc etc. Zeker geen traject om even zelf aan te pakken.

- is het verstandig om een flex bv op te richten of een gewone bv

Zie Eriks reactie

- en wat voor aandelen kapitaal zou er gestort moeten worden een flex bv kan al vanaf 1 euro

- echter is 18000 aandelen van 1 euro professioneler?

Zoals gezegd gaat het bij een geruisloze omzetting om een aandelenkapitaal dat direct ontstaat uit de hoogte van het eigen vermogen in je eenmanszaak. Let er ook op dat de cijfers die je voor de inbreng aan de notaris presenteert in je inbrengverklaring niet ouder mogen zijn dan 6 maanden.

wat is verstandig om nu te doen

Get help. Ik ben met opzet een beetje technisch in mijn antwoord omdat je dit wellicht zelf wel kunt oplossen maar je weet nooit zeker of je alle spelregels correct nageleefd hebt.

Succes

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar