• 0

Wat is meSIFE?

Ik zal ons eerst even voorstellen:

 

Wij zijn het SIFE-team van de Hogeschool Drenthe en zijn voor de 2de keer op rij nationaal kampioen geworden. Dit door sterke projecten uit te voeren. De website is nog in ontwikkeling om onze nieuwe projecten te promoten. u kunt wel alvast een kijkje nemen op: www.mesife.nl

 

Wat is SIFE?

 

SIFE(een afkorting van "Students In Free Enterprise") is bedacht door idealistische Amerikanen, maar inmiddels zijn er SIFE-teams in de hele wereld. SIFE is dan ook de grootste studentenorganisatie ter wereld. SIFE-studenten zetten een soort miniondernemingen op. Maar deze ondernemingen ontwikkelen geen "product", zoals een normale minionderneming. SIFE-teams zijn eerder consultancy-teams: zij ondersteunen instellingen, bedrijven of groeperingen door hen vaardigheden bij te brengen over ondernemerschap. Zo hebben Braziliaanse SIFE-studenten armlastige huismoeders in de sloppenwijken van Rio de Janeiro bijgebracht hoe zij veel meer omzet konden halen uit hun kleine huisnijverheidwinkeltjes. En Ghanese SIFE-studenten hebben Ghanese dorpbewoners geleerd om palmzeep te produceren en op de markt te brengen. Dit dorp was een door palmen omringd gehucht vol hongerlijders, maar is nu, dankzij SIFE-studenten, redelijk welvarend. "Outreach projects, that makes a difference": dat is waar het bij SIFE om gaat! Mede door het Alumni Network (opgezet door SIFE) is er grote interesse vanuit de hele wereld om te kunnen participeren in dit uitgebreide netwerk van bedrijven. Het is de bedoeling dat wij mensen niet de vis geven, maar leren hoe ze de vis moeten vangen!

 

Bij dit bericht gekoppeld ook een word-file die snel even gemaakt is om te laten zien welke projecten wij dit jaar hebben gedaan. Er is ook een nette pdf-file zoals de jury die ook gekregen heeft. Die kan ik op verzoek toezenden.

 

www.sife.org voor meer informatie

meSIFE_projects.doc

Uw werk, ons werk!

Arend Hofsink namens:

www.avedis.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

De projecten worden door de juryleden beoordeeld op hoe de volgende 4 punten zijn toegepast:

 

  • How free markets work in the global economy;
     
  • How entrepreneurs succeed by identifying a market need and then profitably producing and marketing a product or service to fill that need;
     
  • The personal entrepreneurial, communications, technology and financial management skills needed to successfully compete;
     
  • Practicing business in an ethical and socially responsible manner that supports the principles of a market economy.

 

Om een indruk te geven op welk niveau meSIFE opereert, de lijst van de juryleden die ons team Nederlands Kampioen heeft gemaakt.

 

Senior Vice President, Chairman’s Office

Unilever

 

Lid Raad van Bestuur   

KPMG Nederland

 

Chairman, Executive Board   

Heineken NV

 

Managing Director   

3M Netherlands

 

Claims Manager Europe

AIG

 

Member Board of Directors

Henkel Nederland

 

Vice President, Pricing & Revenue   

KLM

 

Partner   

KLegal

 

HR Director   

L’Oreal

 

Vice President   

Multi Service

 

General Manager, Benelux

Nortel Networks

 

Managing Director,Retail & Sales   

Peek & Cloppenburg

 

CEO – Europe, Middle East & Africa   

Philips

 

CEO      

Franz Maas

 

CEO      

Petroplus

 

CEO      

Arcadis

 

Uw werk, ons werk!

Arend Hofsink namens:

www.avedis.nl

Link naar reactie
  • 0

Het is in ieder geval vooruitstrevend en je kunt het zien als duurzaam ondernemerschap. Dat is toch wat we willen?

 

Zijn er verder ook goede onderlinge contacten met betrekking tot andere SIFE'S in andere landen? Gezamenlijk belang!

 

H.C. Slot

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Camiel,

 

het is inderdaad ook het doel van dit forum. Hier gebeurt het digitaal en wij voeren het uit in de realiteit. We proberen het ook juist met een sociaal tintje te doen. Mensen die net even over de drempel heen moeten worden geholpen. Het is leuk om te zien dat dit erg gewaardeerd wordt. Duurzaamheid wordt gewaarborgd doordat SIFE zal blijven bestaan en ze altijd hierop terug kunnen vallen.

 

De samenwerking met andere landen is op dit moment slecht, we proberen dit te intensiveren. Voor de World Cup hebben we dan ook speciale kaartjes laten drukken om veel nieuwe contacten te leggen en natuurlijk te onderhouden. Vanuit de advisory board is ook aangegeven dat dit één van de taken gaat worden van meSIFE tijdens de World Cup. Mocht je naar aanleiding van de bijlage die in deze thread staat nog vragen of opmerkingen hebben, beantwoord ik ze graag.

 

 

Uw werk, ons werk!

Arend Hofsink namens:

www.avedis.nl

Link naar reactie
  • 0

Het motto van me-sife is 'connection makes the difference': connecties maken met SIFE-teams uit andere landen is dus zeker belangrijk, en het zal bij het WK ongetwijfeld gaan gebeuren.

 

Vooruitstrevend zijn Sife-teams dacht ik zeker, in ieder geval als je kijkt naar de 'connection' tussen onderwijs en ondernemerschap. Want studenten leren te ondernemen door het te doen, en zijn daarbij ook nog eens nuttig voor bepaalde ondernemingen. Kijk naar Eurochamp, een erg deskundige organisatie die topsportevenementen voor gehandicapten organiseert. Sife-studenten hebben een mooi communicatieplan voor Eurochamp geschreven, wat erg nuttig is voor Eurochamp. En de communicatieexpert van Eurochamp heeft de studenten begeleid, wat erg leerzaam was voor die studenten.

 

Ook dat is SIFE! De kern is dat Sife-teams anderen leren hoe zij hun potentieel kunnen optimaliseren. Maar dat is tegelijk ook nuttig en leerzaam voor de Sife-studenten zelf. En zo werkt Me-Sife, 2x kampioen van Nederland, vrolijk verder aan de 'connection' tussen ondernemerschap en onderwijs.

 

Nico van der Sijde, 'faculty advisor' Me-Sife

Link naar reactie
  • 0

In een van de reacties werd gevraagd naar contacten met andere landen. In mijn reactie vergat ik toen te vermelden dat het team ZELF internationaal is, omdat er ook in Drenthe studerende buitenlanders aan mee doen. Met name Chinezen.

 

De inbreng van onze Chinese gasten is zonder meer verrijkend. Zo zijn we momenteel bezig een Chinees-Nederlands project op te starten. Een in Drenthe studerende Chinese (SIFE-lid) zal samen met een Nederlandse student logistiek een bedrijfsplan opstellen voor een nieuwe betonfabriek in China. De Chinese heeft contacten in China, de Nederlander heeft contacten met Nederlandse investeerders. Die betonfabriek zal (ALS hij er komt) zeker een economische stimulans zijn voor de regio. Het hele project wordt begeleid door docenten van de Hogeschool Drenthe, maar ook door deskundigen uit het bedrijfsleven.

 

Interessant, toch!? Een Nederlandse en een Chinese student die elkaar ondersteunen, bedrijfslevenfiguren die dat alles ondersteunen....prachtig, lijkt mij. Natuurlijk is het niet zeker dat die betonfabriek er echt komt, maar ALS hij er komt is het prachtig. Zelfs als hij er NIET komt is het geen ramp: dan hebben we (de studenten EN de begeleiders) in ieder geval weer een interessante ervaring op gedaan op ondernemerschapsgebied.

 

Nico van der Sijde

Link naar reactie
  • 0

SIFE WORLD CUP 2004

 

SIFE is (zoals jullie lezers waarschijnlijk al weten) een afkorting van ‘Students In Free Enterprise’. Het is bedacht door een aantal idealistische Amerikanen, maar inmiddels zijn er SIFE-teams over de hele wereld. Zo ook hier aan de Hogeschool Drenthe te Emmen. SIFE- teams proberen instellingen, bedrijven of groeperingen te ondersteunen door hen vaardigheden bij te brengen over ondernemerschap.

 

Voor het tweede achtereenvolgende jaar heeft het SIFE-team van de Hogeschool Drenthe zich weten te plaatsen voor het SIFE WK 2004, nadat zij in juni dit jaar het Nederlands kampioenschap gewonnen hadden in de Heineken Experience in Amsterdam. Zij verwierven daarmee het recht Nederland te vertegenwoordigen in Barcelona op 23 en 24 september. Aan dit wereldkampioenschap hebben 37 landen deelgenomen, waaronder Canada, Australië, Polen, Zuid-Afrika en nog vele andere landen uit alle delen van de wereld.

 

In de nacht van maandag op dinsdag ( 20 op 21 september) zouden de studenten om 01.00 uur vanaf de Hogeschool vertrekken met de bus richting Schiphol. Het was die nacht niet bepaald warm en zoals je misschien kunt raden…de bus was te laat!

Een goed begin van de reis zou je zeggen.

Na een aantal pogingen van mevrouw Medema de busmaatschappij telefonisch te pakken te krijgen, lukt het haar uiteindelijk één of andere wellicht dronken man ons het nummer te geven van de buschauffeur. Het blijkt dat de buschauffeur vertraging had opgelopen vanwege een ongeluk bij Ommen.

Na 45 minuten in de kou te hebben gestaan, arriveert de bus en zijn we dan eindelijk op weg naar het zonnige Spanje. Eenmaal aangekomen op Schiphol lijkt het alsof de tijd een stuk sneller gaat; zo ben je op Schiphol en zo zit je in het vliegtuig steeds dichterbij zon, zee, strand en natuurlijk de SIFE World Cup 2004.

We arriveren om ongeveer 8.00 uur op ‘aeropuerto Barcelona’, waar het op dat moment al 22 C is. Buiten stond een bus klaar, die ons naar het hotel heeft gebracht waar wij die nacht zouden overnachten. De koffers werden uitgepakt, er werd een ontbijtje naar binnen gewerkt en daarna zijn we Barcelona gaan verkennen.

De één heeft een rondreis met de bus gemaakt door de stad en de ander heeft zich vermaakt in de winkels en op de terrasjes. Na een heerlijke en vermoeiende dag zijn we lekker ons bed ingekropen om de volgende dag weer fit te zijn voor de landenpresentatie.

 

De volgende dag, rond de middag, heeft iedereen zich ingecheckt voor de SIFE World Cup in het Princes Sofia hotel, waar dit evenement plaatsvond.

Om 15.00 uur ’s middags kregen de deelnemende landenteams de gelegenheid om de landentafel te versieren met vlaggetjes, ballonnen, etenswaren, informatie, posters en nog allerlei leuke hebbedingetjes die typisch zijn voor het land van herkomst.

De officiële opening van de landenpresentatie was om 18.00 uur, maar ook daarvoor al namen de teams een kijkje bij de buren om alvast kennis te maken.

Na de officiële opening, nadat alle landen de landentafels in orde hadden gemaakt, werd het pas echt één groot feest. Er werd gegeten, gedronken, gedanst en gezongen.

Ook werden deze avond de leagues bekend gemaakt. Er waren 6 leagues en de winnaar van elke league ging door naar de finale op vrijdag 24 september 2004.

Nederland zat in league 5 samen met Rusland, Australië, China, Botswana en Kyrgystan.

 

 

Donderdag 23 september 9.45 uur heeft Rusland het spits afgebeten in league 5 met hun presentatie. Daarna volgde Australië en Nederland was om 11.30 uur aan de beurt.

Er was behoorlijk wat publiek bij ‘onze’ presentatie; het zaaltje zat goed vol. Er werd door 4 mensen gepresenteerd: Jenny, Lucas, Marjolein en Annemieke.

Nadat de computer klaar stond en iedereen een plekje in de zaal gevonden had, liepen Jenny, Lucas en Marjolein richting het scherm en bleef Annemieke achter in de zaal staan tot de intro afgelopen was.

De presentatie begint met het nummer: ik ben boer Harms en ik kom uut Drenthe…, en aansluitend een filmpje van Nederland toen en nu met een wat hipper deuntje (FLight 643 van DJ Tiësto) op de achtergrond. Na afloop van het filmpje begint de presentatie pas echt. Annemieke loopt al presenterend naar de andere drie presentatoren en begint zichzelf en de anderen te introduceren.

Persoonlijk vond ik dit een leuke en grappige opening van de presentatie. Er wordt daarna goed en duidelijk verteld over de ME-SIFE projecten en alles wordt verduidelijkt met foto’s en filmpjes. Ook de vragen van de jury worden na enig overleg goed beantwoord.

Al met al een goede presentatie met zo af en toe een paar kleine verbeterpuntjes. Om 17.00 uur is er een einde gekomen aan de presentaties en om 17.30 uur was de bekendmaking van de winnaars van de leagues die doorgaan naar de finale op vrijdag 24 september.

De volgende landen gingen door naar de finale:

 

League 1 Zuid-Afrika

League 2 Nigeria

League 3 United States

League 4 Canada

League 5 Australië

League 6 Maleisië

 

Vrijdag beginnen de presentaties om 11.30 uur en Canada opent de finale met hun presentatie, dit keer in de grote zaal met een microfoon en een groot scherm, zodat wij de 6 ‘beste’ presentaties goed konden zien en horen. Na Canada presenteerden achtereenvolgend Australië, Nigeria, Zuid-Afrika, Maleisië en last but not least de United States. Het waren allemaal prima presentaties, de één misschien iets minder dan de ander, maar er kan er maar 1 de winnaar zijn. Ik ben blij dat ik geen lid van de jury was op dat moment, want ik zou geen keuze kunnen maken. Na veel applaus voor de sponsors en de leden van de SIFE organisatie werd bekend gemaakt wie de winnaar is van de SIFE World CUP 2004. And the winner is….Australia! De United States werden tweede, nadat zij vier jaar wereldkampioen zijn geweest.

Vrijdagavond zou een groot eindfeest plaatsvinden in een speciaal daarvoor afgehuurde gelegenheid, maar helaas konden wij hier niet bij zijn. Onze vlucht richting Amsterdam zou om 21.30 uur vertrekken vanaf aeropuerto Barcelona. Big party voor Australië en de overige 35 landen dus. Het Nederlandse SIFE team is geen wereldkampioen geworden en heeft het grote feest moeten missen, maar wij zijn wel weer een ervaring en een leuk reisje naar het zonnige Barcelona rijker.

 

 

Foto's http://schoolkrant.hsdrenthe.nl/archives/000478.html

 

Foto's en info: www.sife.nl

Uw werk, ons werk!

Arend Hofsink namens:

www.avedis.nl

Link naar reactie
  • 0

Enkele citaten van onze faculty advisor:

 

Degenen die meer willen weten over SIFE kunnen het archief van het HD magazine doorbrowsen. Maar om een eigen mening te geven: ik vind het geweldig allemaal. OK, het Amerikaanse karakter van SIFE bevalt me niet. Al dat WE ARE THE GREATEST geleuter op www.sife.org en al dat gehamer op de schoonheid van ons vrije markt model maakt mij wee. Te veel idealistisch geblaat, te weinig besef dat een ondernemer concurrenten liefst meteen uit de markt naait. Maar WEL bevalt mij de basisgedachte: changing the world, making a difference, creating opportunities for others. SIFE teams zettten projecten op waardoor anderen hun potentieel vergroten in de vrije markt economie. En dat zijn soms prachtige projecten. Enkele SIFE teams geven workshops aan jeugdcriminelen uit achterstandswijken over communicatieve vaardigheden en marketingtechnieken, om hun maatschappelijke kansen te vergroten. Een Chinees SIFE team ondersteunt Chinese boeren door onderzoek naar nieuwe landbouwtechnieken en workshops over bedrijfsvoering en marketing. Alle projecten worden beoordeeld op idealistische insteek MAAR VOORAL OOK op hun rendabiliteit en winstgevendheid. Ooit leerde een SIFE team een lepradorp om palmzeep te produceren en verkopen. Mooi idealistisch project, maar TOCH wordt het helemaal weggehoond als dit lepradorp GEEN sterke en duurzame positie heeft in de markt. Pas DAN is er sprake van changing the world, making a difference, creating opportunities for others. De wereld is ALLEEN DAN tenminste een KLEIN BEETJE veranderd omdat tenminste EEN lepradorp zichzelf nu kan redden in de haaienkuil van de wereldeconomie. Het gaat niet om liefdadigheid, maar om anderen te helpen ZICHZELF te helpen. Nu ja, dat bevalt mij wel, en het is voor studenten ook veel nuttiger zulke projecten te doen dan om dood te gaan in collegezaaltjes. Daarom ben ik vol overtuiging begeleider van het Drentse SIFE team. Bovendien is het SIFE WK altijd een enorm feest omdat je honderden enthousiaste idioten tegenkomt uit alle hoeken van de wereld.

 

als reactie op het niet bereiken van de finale:

Dat komt deels doordat andere SIFE teams meer ondersteuning van docenten en bedrijfsfiguren krijgen dan wij.

 

Kortom: we zijn Calimeroachtig klein, waardoor we uit weinig studenten kunnen putten en weinig mankracht in kunnen zetten

 

Maar toch moeten we vooral kijken naar wat wij ZELF kunnen verbeteren. Dat is VEEL belangrijker, want de randvoorwaarden kunnen we toch niet veranderen

 

Zo hebben we wel een website voor mensen met weinig inkomen, maar met VEEL te weinig interessante items erop.

 

Het motto van finalist Zuidafrika was dream, explore, discover. Welnu, er is geen explore en discover als je gewoon EEN foto van de HD in de presentatie pleurt of achteloos EEN site in de lucht mikt. Een ondernemer zei me dat tolerance of failure in combinatie met durf om te dromen DE succesfactor was voor ondernemerschap. Hij verklapte zijn eigen droom: drinkwater te destilleren uit lucht. Idioot? Ik dacht aan uitvinders die ook geloofden in idiote droombeelden (gloeilampen, draadloze telefoons) en die koppig jarenlang doorgingen totdat ze die droombeelden hadden verwezenlijkt

 

Een Australische SIFER ging maar door en door en door totdat haar workshop voor delinquenten ook echt werkte: zij had een droom van DE WORKSHOP en nam dus geen genoegen met zomaar iets.

Uw werk, ons werk!

Arend Hofsink namens:

www.avedis.nl

Link naar reactie
  • 0

SIFE START MET NIEUWE PROJECTEN!

Nico van der Sijde, begeleider SIFE projecten.

 

Na het WK te Barcelona (zie HDmagazine van september) gaat ME-SIFE weer een nieuw jaar in. We willen nieuwe projecten starten met nieuwe studenten. En wie weet winnen we voor de derde keer het Nederlands kampioenschap zodat we allemaal naar het WK in Toronto kunnen in de zomer van 2005!

 

In vorige nummers van het HD Magazine is honderd keer uitgelegd wat SIFE is en doet. De kern is: bedenk een project, voer het uit (alleen of samen met andere studenten) en leer ervan! Voor een beloning van 10 ects! Maakt niet uit of je Techniek studeert, de HEAO doet of de PABO: iedereen is welkom! De wereldkampioen van afgelopen jaar had HEAO-ers, kunsthistorici, psychologen, pedagogen…… ook wij willen graag een breed team.

 

Om een idee te geven noem ik wat mogelijke projecten op, deels bedacht door Jenny Ahlin (de oogverblindende Zweedse die in Barcelona er ook bij was) en mijzelf. Ik beschrijf ze alleen heel kort, want anders wordt dit stuk te groot.

 

Project 1: Nederlandse Antillen.

Een initiatief van de geniale Beto Zimmerman: HD-studenten reizen naar de Antillen en starten projecten met Antilliaanse studenten en scholieren, zodat ook zij kennis maken met projectmatig onderwijs.

 

Project 2: Business Ethics.

Het idee is om allerlei debatten te organiseren (in Lagerhuisvorm) over maatschappelijke en economische kwesties. Dat klinkt zwaarder dan het is. Denk aan stellingen als ‘Reclame voor Breezers is onethisch: je brengt de jeugd aan de drank!’, of ‘Het is belachelijk om reclame voor roken te verbieden!’, of ‘Alle lonen van topmanagers moeten openbaar zijn!’. Je kunt zelf ook andere stellingen bedenken!

Is dit niet een prima onderdeel voor PABO-ers uit Assen? Debatteren kunnen ze!

 

Project 3: leve de cultuurverschillen!

Allerlei workshops waarin Aziaten, Nederlanders en Duitsers vrolijk brainstormen over en verschillen tussen elkaars culturen en over elkaars sterkten en zwakten. Doel is een beter begrip, maar vooral: LEREN van elkaar. Want kom op, Hollanders: in sommige opzichten zijn de Aziaten en Duitsers VEEL slimmer dan wij!

 

Project 4: Go out and teach

HEAO-ers gaan naar scholen en spelen daar managementgames of zo met de kids; techneuten vermaken kids met allerlei verbazende kennis over techniek; PABO-ers ondersteunen dat alles met hun kennis van didactiek.

 

Project 5: Teaching technology

Studenten Pabo en Techniek proberen om in de toekomst een grotere toestroom naar technische opleidingen te bewerkstelligen (wat een noodzakelijke stimulans voor de regionale economie is). Zij doen dit langs twee sporen. Ten eerste: demonstraties aan jonge kinderen en wat oudere kinderen om te laten zien hoe leuk en spannend techniek is. Ten tweede: voorlichting aan onderwijzers over hoe het vak techniek op aantrekkelijke wijze te brengen aan jeugdige kinderen. Waarom deze nadruk op jeugdige kinderen? Idee van een hoge ome bij Astron/Lofar (de wereldberoemde sterrenwacht) was: om de teruglopende belangstelling voor techniek (waar ook LOFAR onder lijdt) te bestrijden moet je de voorlichting al bij KLEUTERS laten beginnen! Emmen heeft ‘Techniekweken’ georganiseerd om de belangstelling voor techniek te stimuleren dus MOET deze gemeente het PRACHTIG vinden als er vanuit de HD zo’n initiatief ontstaat!

 

Project 6: het grote werklozengala

Briljant projectplan ooit van Mayo Goense en Annemiek vd Burg (winnaar van twee speciale prijzen bij het eerste nationaal kampioenschap van SIFE!): een groot gala met bekende bands om aandacht te vragen voor het werklozenprobleem in de regio, en ook om geld te scoren voor de werkloosheidsbestrijding. Misschien te combineren met workshops t.b.v. werklozen om bepaalde vaardigheden te trainen. Of met een website met ERG nuttige tips.

 

Project 7: crossing borders

Diverse teams uit andere landen willen samenwerken met Me-SIFE (o.a. Kenia) en hebben contact daarover met ons. Er GAAN in ieder geval nogal eens Pabo-ers naar een ontwikkelingsland om de lokale scholen te laten delen in westerse kennis over didactiek: als je daar een IETS groter project van maakt (door b.v. ook wat Heao-ers mee te sturen die BIJVOORBEELD een managementspel spelen met de lokale kids) dan is het zonder meer SIFE. En zijn projecten waarbij Chinezen samen met Nederlanders ‘iets’ opzetten in China onmogelijk?

 

Er is dus veel mogelijk, veel meer dan ik hier even uit de losse pols opsom. Je kunt ook zelf prachtprojecten bedenken en uitvoeren. Hoe dan ook: als een van de projecten je wat lijkt of als je met een ander project wilt meedoen aan SIFE, neem contact op met Nico van der Sijde, sijde.n.van.de@hsdrenthe.nl!

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
Tremenor geplaatst op: 2 december 2004, 20:49

Vind het niet echt ideëen waar ik stijl van achterover klap moet ik zeggen, de eerste is wel leuk... Ik mis het 'Enterprise' gedeelte een beetje. Bij eigen projecten heb ik het gevoel dat ik dat zelf wel kan.. Wat voegt SIFE echt toe??

 

Ik ben het met je eens tremenor, waar zijn de projecten die echt ondernemerschap vragen.?.

 

Ik bedoel de ECHTE projecten, met daadwerkelijke resultaten.

 

Heb trouwens nog een vraag:

Hoe meet ME-SIFE de resultaten van deze projecten?

 

Trouwens leden van higherlevel, ME-SIFE staat ook open voor jullie suggesties!

 

ps: ook voor participatie ;)

Uw werk, ons werk!

Arend Hofsink namens:

www.avedis.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 223 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.