• 0

Vraag over BTW-correctie auto

Hoi iedereen,

 

Ik ben sinds vorige week eigenaar van een nieuw auto (volledig elektrisch).

 

Nu lees ik dat er btw-correctie moet plaats vinden elke jaar. Dit is of 2.7% van totaal bedrag wagen, of 2.7% * procent prive gebruik.

 

Ik verwacht dat ik ongeveer 20% prive kilometers maak dus:

 

Auto inclusief btw ~100.000 * 0.027 * 0.2 = 540 euro

 

Nou heb ik een ander vraag, ik heb de auto nu een week in bezit, moet ik dan voor 2013 slechts 2 maanden (november en december) btw-correctie betalen? 540 * (2/12) = 90 euro? Z

 

Hoe zit het verder met daadwerkelijke kosten?

 

De auto heeft namelijk relatief gezien zeer weinig kosten. Aan 'brandstof' kom ik dit jaar ongeveer uit op 60 euro aan btw en voor verzekering ongeveer 26 euro aan btw. In totaal dus 86euro aan btw dit jaar. Hiervan dus ongeveer 20% prive gebruik kom je aan ongeveer 20 euro. Heeft dit nog impact op de te betalen btw-correctie?

 

Alvast bedankt,

 

Ronald

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je berekening geldt op de BTW van de onderhoudskosten. Indien men prive gebruik maakt volgens de km/registratie is het ook nodig de BTW van de aanschaf te herzien.

 

Voorbeelden:

1)Indien de BTW bij aanschaf € 20000 is en deze wil je terugvorderen, dan is het nodig dat gedurende 5 jaar (zie mijn link) de BTW te herzien voor het prive gebruik. Dus wanneer men 20% prive rijdt in het jaar moet er 1/5*0,2*€20000 = €840 / jaar op bedrijfskosten geboekt worden aan BTW (als prive opgeven). Over 2 maanden daarvan (dit jaar) het 1/6 deel is € 140,-

 

2)Of je kunt geen km/registratie hanteren gedurende die 5 jaar dan is een forfaitaire regeling toegestaan. Alle BTW (onderhoud) mag men in aftrek nemen, dan is de correctie 2,7%*100.000= €2700/jaar. (als 100k de cataloguswaarde zou zijn).

 

3)Of je kiest de BTW bij de aanschaf niet terug te vorderen maar op kosten te boeken, dan is de BTW te berekenen met km/registratie alleen op het onderhoud.

 

4)Of je kunt volgens 3)geen km/registratie hanteren dan is een forfaitaire regeling toegestaan voor 1,5% op de cataloguswaarde. Na 5 jaar volgens afloop bij 2) mag de 1,5 % ook gehanteerd worden.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 270 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.