• 0

Goodwill fiscaal afschrijven / commercieel afschrijven

Beste,

 

Ik heb ca. 3 jaar geleden met mijn BV een andere BV overgenomen. Hiervoor destijds € 185.000,00 aan goodwill betaald.

Ik ben er ten tijde van overname van uit gegaan dat ik de betaalde goodwill in 10 jaar tijd fiscaal mocht afschrijven. Mijn boekhouder is van mening dat dit niet mag en schrijft de goodwill commercieel af.

Ik heb regelmatig op diverse sites gezocht naar het juiste antwoord voor mijn geval, maar helaas kom ik er niet uit. Mijn boekhouder blijft stellig dat dit niet fiscaal mag worden afgeschreven.

De accountant welke destijds de overname voor mij heeft gedaan was wel van mening dat de goodwill fiscaal mag worden afgeschreven.

Het scheelt uiteraard flink in de VPB mocht dit niet juist zijn.

 

Alvast bedankt voor uw reactie(s)

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Blijft toch even de vraag hóe de BV is overgenomen?

 

1. zijn door jouw BV de aandelen van die andere BV overgenomen dan maakt die 185.000 goodwill onderdeel uit van de verkrijginsprijs van de aandelen en vormt de goodwill onderdeel van de waarde deelneming. Ergo: geen afschrijving goodwill fiscaal.

 

2. Is de BV gekocht via een asset deal (activa/passiva gekocht) dan is de goodwill niet de prijs voor de aandelen en is deze wel fiscaal af te schrijven in 10 jaar.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dag Marvin

 

Dat klopt. Die 185.000 gaat op in de prijs voor de gekochte aandelen.

 

Let wel: ik zou toch die accountant van destijds eens banderen. Doorgaans is het zo dat als je alleen de aandelen koopt dat het nadeel van niet kunnen afschrijven op de goodwill verdisconteerd zit in de koopsom.

 

Als de accountant aangegeven heeft dat de goodwill wel fiscaal af te schrijven is dan ben ik benieuwd of hij destijds dan ook rekening heeft gehouden met een lagere koopsom voor de aandelen.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 108 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.