• 0

Stroom opwekken op een markt

Goede morgen,

 

Ik sta regelmatig op beurzen en markten waar ik zelf gemaakte artikelen verkoop en aan de bezoekers laat zien hoe ik die dingen maak. Tot nu toe maakte ik gebruik van een kleine diesel agregaat om stroom op te wekken voor het benodigde gereedschap, maar door het lawaai van die motor kan ik niet te lang achter elkaar demostraties geven.

 

Hebben jullie een idee hoe je op een economische manier, mobiel voldoende electriciteit kan opwekken zonder lawaai overlast. Het gereedschap wat ik gebruik is een omgebouwde boormachine, een dremel en nog wat kleine tools.

 

Zelf heb ik al gedacht aan zonne panelen, maar is dit betrouwbaar genoeg als het bv bewolkt is? en hoe kan je berekenen hoeveel van die panelen je nodig hebt? Bestaan er ook accu's die ik thuis kan opladen die genoeg energie leveren?

 

Groeten en alvast bedankt voor jullie antwoorden.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Maakt een aggregaat zo'n herrie dan? Hoeveel stroom heb je nou nodig? Niet zo heel veel, toch? Wellicht toch eens gaan kijken voor een aggregaat, die veel minder lawaai maakt.

 

Overigens hier in Hilversum op het marktterrein staan overal palen, waar de marktkraamhouders hun stekker kunnen inprikken. Hebben ze die daar bij jou niet?

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

Hoeveel vermogen heb je nodig voor je apparaten?

 

Met een zonnepaneel zul je er waarschijnlijk niet komen. Die leveren te weinig bij bewolking en hebben direct zonlicht op een behoorlijke oppervlakte nodig (reken op max. +/- 150Wp per m2) en bij mobiel gebruik heb je dan toch ook nog een accu, omvormer en laadregelaar nodig. Voor een markt is dan een stevige accu met een goede omvormer voldoende. Die accu laad je dan thuis op. De grootte/kosten van accu en omvormer hangen af van het benodigde vermogen.

Link naar reactie
  • 0

Allereerst hartelijk dank voor jullie reakties.

 

@eigenwebsite daar had ik nog nooit van gehoord, ik ga er naar kijken

 

@Fvddungen het aggregaat wat ik nu heb maakt veel lawaai en voordat ik een andere aanschaf wil ik eerst weten wat de alternatieven zijn.

 

Ik woon/werk in Spanje en op de meeste plaatsen waar ik sta met mijn kraam is geen stroom. Ik sta vaak op het strand en andere plaatsen waar je alles zelf moet meenemen. (dus ook stroom)

 

@mmint het idee van een grote accu spreekt me wel aan. Enig idee hoe je het benodigde vermogen kan bereken als ik bv 6 uur per dag werk. Ik gebruik altijd maar 1 apparaat tegelijk + een paar lampen. Het zwaarste appaat is een soort boormachine

 

 

Link naar reactie
  • 0

Tja, dat uitrekenen begint met het optellen van het verbruikte vermogen. Meestal staat er wel op hoeveel Watt een apparaat is.

Of je er zes uur mee kan doorgaan hangt van de capaciteit van de accu en je verbruik af. Ik neem aan dat die boormachine niet continu draait. In plaats van gloeilampen kan je beter zuinige 12-volt LED-lampen nemen.

 

Hou er rekening mee dat een zware accu met bijpassende omvormer niet goedkoop is. Kan zo een paar honderd euro kosten.

Link naar reactie
  • 0

vermogen van de apparaten x de tijdsduur van gebruik bij elkaar optellen. Ook voor de lampen. Dit vermogen met twee vermenigvuldigen en je hebt het vermogen dat je uit een accu moet halen. Die maal twee is omdat er verliezen zijn en een zekere reserve.

Link naar reactie
  • 0

Heb je continu 1000 watt nodig, of slechts incidenteel?

 

Wat eventuele accus betreft maakt dat nogal een verschil: Iets als 50-100 watt aan baseload voor lampen en dergelijke plus zo nu en dan even 1 kW vermogen voor je apparaten is uit accu's wel te doen, maar 6 uur lang constant 1 kW leveren is een ander verhaal.

 

Reken erop dat 1 kWh opslag ongeveer 4 auto-accu's groot zal zijn. Een standaard auto accu levert volgens wat erop staat wel 480 Wh, maar daarna is zo'n accu wel onherstelbaar beschadigd. Je kunt beter kijken naar de (semi-tractie) accus zoals die gebruikt worden in elektrische heftrucks en dergelijke. Daarin kun je prima 12 kWh bruikbaar vermogen opslaan, maar reken er wel op dat je een heftruck nodig hebt om die van de grond te krijgen ;)

Link naar reactie
  • 0

Beste cloudbuster,

 

ik neem aan dat je de verschillende apparaten na elkaar gebruikt. Voor het benodigde (piek)vermogen zou je het verbruik van de boormachine moeten meten. Van een duurder aggregaat mag je verwachten dat dit minder lawaai maakt dan een vergelijkbaar apparaat uit dezelfde klasse, maar hoe ben je daar nu zeker van? Zitten in jouw regio geen (land)bouw groothandels, waar je stationair en belast kunt meten of aanhoren?

 

Verder wordt dit in detail een technische vraag, niet zo zeer een vraag m.b.t. ondernemerschap of innovatie, of je moet er toch een kist of bankje overheen gaan bouwen! ;)

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 223 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.