• 0

Klant eist volledig bedrag terug

Goedemorgen allen,

 

Op dit moment zit ik in een klein conflict met een klant, het zit als volgt:

 

In juni dit jaar heb ik een offerte gemaakt van € 544,00 voor deze klant om zijn website aan te passen en een prijsberekening te maken. Na enige tijd heb ik de klant de aanpassingen laten zien in eerste instantie vondt hij het wel wat beter maar nog niet het gewenste resultaat, hierop heb ik gevraagd naar de aanpassingen.

 

Hierop kwam uit dat hij toch liever een nieuwe website wilde en dit heb ik voor hem gedaan voor het bedrag wat hij al had betaald aan mij. Na hard werken en na de vakantie periode heb ik hem een opzet gestuurd, hij was niet te vreden en moest helemaal anders.

 

Nu heb ik weer een preview gemaakt van een compleet ander ontwerp zonder extra kosten te rekenen en toen begon de klant te zeuren dat het te lang duurde, heb hem gemeld dat er ook andere werkzaamheden zijn en dat wij ook niet hadden verwacht dat dit zo lang zou duren. Met hem afgesproken 6 november opzet en 11 november afronden.

 

6 November heb ik de website preview doorgestuurd en klant de klant reageerde het is in het algemeen goed gelukt qua indeling en achtergrond, ik dacht hehe! Eindelijk!

 

Meneer had wat opmerkingen en aanpassingen dit hebben wij deels gedaan en ook onze mening gegeven op 7 november toen er geen reactie meer tot eergisteren belde hij boos op met het volgende;

 

Het duurt mij te lang ik neem mijn verlies en wil 50% terug en neem een andere website bouwer. Ik heb gezegd ik kom hierop terug en ik zet het op de e-mail. Ik heb dus gemaild dat ik daarmee niet akkoord kan gaan maar wel bereid ben om 150 euro terug te storten, hierop kwam geen reactie waardoor ik giseren heb gebeld naar hem met de vraag hoe en wat hij was boos en ging een advocaat nemen waarop ik zei dat ik geen zin in had in dit soort gezeur en bereid ben om toch de 50% terug te betalen. Hierop werdt hij woest en eist alles terug + schade vergoeding.

 

Nu heb ik hem gemaild gisteren avond dat het spijtig is hoe het loopt en dat ik 50% heb terug betaald en hoop dat de zaak hiermee is afgedaan.

 

Nu het volgende e-mailtje: Ik wil het hele bedrag anders neem ik rechtsmaatregelen met alle gevolgen van dien.

 

Wie kan mij advies geven?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Volgens advies wat ik heb ingewonnen zijn deze niet van toepassing omdat deze niet ter hand gesteld.

 

Even een aanvulling;

 

 

Ik heb op 12-06-2013 opdracht van een website met een bestelformulier en een

webapp. Wij hebben daarbij het volgende afgesproken over de levertijd enkele max

6 weken.

U hebt binnen de afgesproken levertermijn niet geleverd en u bent hierdoor in

gebreke gebleven. Na enkele keren schrijven heeft u op 10 oktober 2013 een

nadere levertermijn voorgesteld via mail. Ook binnen deze levertermijn heb ik niets

van u ontvangen. Inmiddels stel ik geen prijs meer op het website en webapp en

ontbind ik de koopovereenkomst. Graag ontvang ik binnen twee weken mijn totale

aanbetaling van € xxx,xx retour. Ik verwacht daarbij opgeteld de wettelijke rente

vanaf het overschrijden van de levertijd. U kunt het bedrag storten op

xx ten name van xx te xxx.

Voorts stel ik u bij deze aansprakelijk voor de hieruit voortvloeiende schade.

Ik verzoek u vriendelijk binnen twee weken schriftelijk te reageren op mijn brief.

 

 

Maar hij was zelf akkoord gegaan met 6 november 2013 en heeft zelf gezegd dat hij niet meer verder wilt.

Link naar reactie
  • 0

 

De klant is akkoord met je voorstel gegaan getuige zijn betaling.

Je hebt meer werk geleverd dan aanvankelijk overeengekomen, weliswaar niet naar wens van de klant.

Bij een korting van 50% hebben beide partijen hun verlies genomen.

 

Just my 2 cents;

Indien je kan aantonen dat vertraging mede aan jou klant te verwijten is(?),

50% korting verlenen en geen tijd meer aan verspillen.

Ik zie iemand voor €270 geen rechtszaak beginnen. En voor het geval hij dat wel zou doen denk ik dat de rechter er niet al te veel tijd aan gaat verdoen.

Link naar reactie
  • 0

Als je kan bewijzen dat je wel je werk hebt gedaan en dat de vertraging door de klant komt, dan zou ik helemaal niets terug betalen en de klant een rekening sturen voor het meer werk. (let op ik ben geen advokaat en raad je ook dringend aan om met je rechtsbijstands verzekerning te bellen (als je die hebt)

Link naar reactie
  • 0

Ik zou nooit iemand ook maar iets beloven die ten onrechte begint te dreigen.

 

Als je ook maar 1 cent betaald dan is dat al een vorm van schuld erkenning. Dan ben je meestal het haasje als er toch een zaak van gemaakt wordt.

 

Blijf bij jouw Eigen standpunt. Als je denkt dat je in je recht staat, en anderen je in die gedachte steunen zou ik nooit "om er vanaf te zijn" zomaar betalingen doen.

 

Als ik het zo lees heb je er al veel werk in zitten, maar aan de andere kant is het altijd ook weer zo dat er altijd 2 kanten aan het verhaal zitten.

Link naar reactie
  • 0

Het is zijn eigen risico geweest jou in te huren en je hebt meer werk geleverd dan voor betaald is. Naar mijn idee heeft meneer geen poot om op te staan en een geding zal weinig uitmaken.

 

Dat jij een deel terugbetaald hebt omdat hij niet tevreden was blijkt gewoon uit dat jij niks kwaad in de zin hebt, waar meneer het onderste uit te kan wilt halen.

Link naar reactie
  • 0

Het is in dit soort zaken vaak lastig om vast te stellen waar het gelijk ligt.

 

Iets als een website is uiteindelijk een product waarvan de kwaliteit nogal subcjectief is: Het zal werken zoals je beschreven hebt in de offerte, maar of de klant het "mooi" vindt is een andere kwestie. Er is, m.i., geen manier om consequent te toetsen of een website "mooi genoeg" is.

 

Blijft de vraag natuurlijk of het leveren van een website die welliswaar werkt, maar volgens de klant "niet mooi genoeg is" meteen kan worden gezien als wanprestatie. Ik denk dat daarvan hier geen sprake is, zeker gezien je het nog hebt aangepast en dergelijke.

 

Let echter wel even op wat je hierover in je voorwaarden opneemt: Iets als een website bouwen levert natuurlijk een verplichting op, maar dat kan een inspanningsverplichting zijn. Dat betekent dat je het werk naar je beste vermogen moet doen, maar dat het resultaat niet te garanderen is.

 

Uiteraard kun je dan nog steeds flexibel zijn, desnoods aanpassingen doen zonder daarvoor kosten in rekening te brengen, maar als het uiteindelijk niet op te lossen blijkt kun je in ieder geval aantonen dat je de overeengekomen inspanning (ruimschoots) hebt verricht en daardoor niet in gebreke bent, en recht hebt op volledige betaling voor je werk.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik zou überhaupt geen advocaat inschakelen voor de dagvaarding door de brievenbus verschijnt. En zelfs dan zou ik er geen energie in steken.

 

Je hebt 50% korting toegezegd, crediteren, korte toelichting over coulance en dat de zaak voor jou is afgedaan en eventueel de dagvaarding met vertrouwen tegemoet ziet. Afhandelen en je tijd nuttiger besteden.

 

Als je in dit stadium al kosten voor een advocaat gaat maken en je kostbare tijd gaat spenderen kan je beter alles crediteren.

Dat is op termijn wellicht goedkoper.

 

Ik bekijk het enkel financieel niet emotioneel...

Link naar reactie
  • 0

Meneer had wat opmerkingen en aanpassingen dit hebben wij deels gedaan en ook onze mening gegeven ...

 

Je bent in een situatie met een klant terechtgekomen die lijkt op "u vraagt, wij draaien". Eerst moest de site aangepast worden, toen werd het een nieuwe site en de ontwerpen daarvoor waren ook steeds niet goed. Tot 6 november, toen was de klant tevreden op "wat opmerkingen en aanpassingen" na.

 

Die opmerkingen en aanpassingen heb je vervolgens maar deels gedaan en je hebt "je mening gegeven". Ik kan me voorstellen dat de klant - die zich tot dan toe bij jou koning voelde - onaangenaam verrast was.

 

Was je het niet eens met zijn opmerkingen en aanpassingen, kon het technisch allemaal niet of was het te veel werk? Of vond je het op dat moment welletjes en besloot je dat de tijd van "wij draaien" voorbij was?

Link naar reactie
  • 0

Sec doet dat er niet zoveel toe. Je bent een overeenkomst aangegaan om ding X te leveren voor bedrag Y.

 

Als je jouw deel van die overeenkomst voltooid hebt dan valt je niets te verwijten, ook al is de klant niet helemaal blij met het eindresultaat.

 

Uiteraard is het praktisch om voordurend te overleggen met je klant, bijv door een mock up van het uiterlijk van een site te sturen waarop de klant kan reageren met een 'dit wil ik zeker niet' of een 'proceed'. Uit het verhaal maak ik echter een beetje op dat zoiets wel gebeurd is, maar de maat voor revisie-rondes op een gegeven moment vol was.

 

Helaas komen dat soort situaties een enkele keer wel voor, en dan moet je het op een gegeven moment gooien op 'voldoende geleverde inspanning' - je kunt niet tot in de eeuwigheid der tijd bezig blijven van een dergelijke klant. Als diegene alsnog verwacht niet te hoeven betalen dat kan dat een gevecht voor het kantongerecht worden.

 

In dit geval ben je wel in het voordeel: de klant wil zn aanbetaling terug, dus de bewijslast ligt bij de klant. Dat maakt procederen feitelijk veel gemakklijker aangezien je niet aan hoeft te tonen meer geleverd te hebben dan hetgene is aanbetaald.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 203 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.