• 0

Samenwerking met Spanjaard

Hallo allen,

 

Ik hoop dat ik dit topic in het juiste subforum heb geplaatst. Zo niet, verplaats maar :-)

 

Samen met een werkloze Spaanse vriend ben ik van plan om een BV op te richten voor de verkoop van textielgerelateerde producten aan bedrijven en consumenten in verschillende Europese landen. Hij zal importeur worden voor Spanje en leveren aan winkels e.d. en aan consumenten zal geleverd gaan worden via webshops. Alles wordt vanuit de Nederlandse BV gefactureerd aan die bedrijven.

 

Nu zijn er voor zover ik kan overzien 2 opties die ons interessant lijken.

1. We starten een BV waarin ik 70% aandeelhouder ben en hij 30% (ik doe de initiele investeringen). Daarnaast wil hij graag €1000,- salaris krijgen om van rond te komen. Dit is minder dat het DGA loon, maar kan dat wel? Kan ik hem uit deze BV €1000,- salaris betalen? Hij zal de klantenservice voor de webshops in Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk en Spanje gaan doen, ik doe dat voor Nederland, Belgie en de UK. Of kan ik hem beter als werknemer inhuren, en niet als DGA? Ik zelf hoef geen DGA loon uit de BV te krijgen want die heb ik al uit een andere BV.

 

2. Hij wordt in Spanje ondernemer en moet dan verplicht ziektekostenverzekering à €250,- per maand betalen, ongeacht of er omzet is of niet. Hij zal dan alles wat hij als importeur verdient in eigen zak steken en zal commissie aan de Nederlandse BV kunnen factureren over de verkopen die via de webshops gerealiseerd zijn.

 

Welke optie zou het beste zijn? Hij wil graag verzekerd zijn van een vast inkomen, voor mij is het belangrijk dat er zoveel mogelijk geld in de BV komt. Ik heb ook geen kaas gegeten van de afdrachten die de BV moet doen als zij een in Spanje wonende en werkende werknemer in dienst heeft.

 

Als ik belangrijke informatie om tot een goed oordeel te komen niet heb verteld dan hoor ik dat graag.

 

Koelvest.nl voor mensen die last hebben van de warmte. Denk hierbij aan magazijnmedewerkers, werknemers in de industrie, mensen met MS en motorrijders.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

dag Jochem

 

Volgens mij zijn de vragen die je stelt juist veel meer vragen die hij zelf op een Spaans forum moet stellen ;)

Als hij als Spanjaard werkt voor een NL BV is het namelijk nog maar de vraag of de NL fiscus daar iets van vindt. De loonbelasting geldt bijvoorbeeld niet voor werknemers die in het buitenland wonen en werken.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hallo Joost,

 

Bedankt voor je reactie. Zou hij dan zelf extra af moeten dragen in Spanje? Ik weet het, ik stel het wellicht op het verkeerde forum, maar ik probeer het toch :-)

 

Koelvest.nl voor mensen die last hebben van de warmte. Denk hierbij aan magazijnmedewerkers, werknemers in de industrie, mensen met MS en motorrijders.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de link cloudbuster. Weet je of je als autonomo over je verdiensten nog meer af moet dragen behalve die €50,- voor de Seguridad Social? Een soort van loonbelasting zeg maar?

 

Koelvest.nl voor mensen die last hebben van de warmte. Denk hierbij aan magazijnmedewerkers, werknemers in de industrie, mensen met MS en motorrijders.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 131 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.