• 0

Ophogen grondslag bij inboeken

Beste leden,

 

Voor het koppelen van een applicatie met de boekhouding, loop ik tegen een grondslag probleempje aan.

Van een bon heb ik de volgende gegevens (overige gegevens staan namelijk niet altijd op een bon):

 

- Totaal bedrag inclusief BTW: 15,27

- BTW bedrag 6%: 0.85

- BTW bedrag 21%: 0.3

 

Om deze declaratie automatisch in te dienen bij een willekeurig boekhoud systeem, dien ik de bijbehorende grondslagen mee te geven. Onze applicatie dient deze dus te kunnen berekenen, zonder tussenkomst van een persoon. Die rekensom ziet er dan ongeveer zo uit:

 

Grondslag 6% = 0.85/0.06 = 14.1666 = 14.17

Grondslag 21% = 0.03/0.21 = 0.1428 = 0.14

 

Als ik dit echter indien, is er een verschil. Namelijk: (14.17+0.14)+(0.85+0.03) = 15.19 en niet 15,27. Er is een verschil van 8 cent.

 

Nu is mijn vraag, kan ik de 8 cent die "mist" in de grondslag, verdelen over de grondslag 6% en grondslag 21%? Dan zou het volgende het resultaat zijn:

 

Grondslag 6%: 14.17+0.06 = 14.23

Grondslag 21%: 0.14+0.02 = 0.16

 

Dan is de som wel compleet. Ik heb berekend dat de maximale "ophoging" van de grondslag voor 6% gelijk is aan 2,38 cent en voor 21% 8,33 cent. Zolang ik daaronder blijf, blijft de BTW op beide artikelen gelijk.

 

Mag ik zomaar de grondslag ophogen, zodat de som klopt? Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Mag ik zomaar de grondslag ophogen, zodat de som klopt? Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

 

Zomaar ophogen of zelf herleidenmag niet zomaar, in principe altijd het bedrag ex btw per tarief ook op een bon staan. Zoals joost zegt bij eenmalig gebruik niet zo erg.. maar als een applicatie gaat maken / koppelen zorg dan dat je applicatie ook alle informatie goed aanlevert anders kan je toch bij controle wel een probleempje hebben.

 

onderdeel van de factuureisen is ook dit stukje

 

Voor elk btw-tarief of vrijstelling moet op de factuur vermeld staan:

 

de prijs per stuk of eenheid, exclusief btw

eventuele kortingen als die niet in deze prijs zijn opgenomen

het toegepaste btw-tarief

de vergoeding (de prijs exclusief btw)

bij vooruitbetaling: de datum van betaling als die afwijkt van de factuurdatum

het btw-bedrag

 

Link naar reactie
  • 0

Kan je in dit soort gevallen niet op de bon kijken wat de prijzen zijn van de individuele artikelen die je hebt gekocht en aan de hand daarvan herleiden welk deel hoog is en welk deel laag? (En gezien je wens om het helemaal volgens het boekje te doen: ik weet overigens niet zeker of je in geval van een declaratie de BTW formeel wel kunt aftrekken, mogelijk ook afhankelijk van wie declareert (en wat).)

 

 

Link naar reactie
  • 0

@Joost: Het is een terugkerend probleem, in principe kan op iedere bon bij de BTW bedragen afronding hebben plaatsgevonden. Kortom, bij 1000 soort gelijke bonnetjes, kan het oplopen tot 1000*(0.0238+0.0833) = 107.1 euro dat je anders boekt. Het woord "anders" is hier opzettelijk, want ik boek niks meer of minder dan op de originele bon staat. Alleen van die 107.1 euro weet ik niet meer of het grondslag van artikel 1, of artikel 2 op de bon is.

Daarnaast zeg je "Je doet immers aangifte in hele euro's". De belastingdienst kijkt hier dan naar de BTW en mogelijk de som aan kosten. In beide gevallen komen de werkelijke waarden terug, want de BTW verander ik niet en ook de totale grondslag blijft gelijk.

 

@Roel, het gaat dus niet om eenmalig en "in principe altijd" levert in de praktijk 10% bonnetjes op die geen grondslag vermelden. De applicatie kan dus niet aan de eindgebruiker om grondslag vragen, want deze staat niet op de bon vermeld. M.b.t. de "factuureisen", is me helemaal helder. Helaas houden veel kassa systemen zich daar niet aan.

 

@Erik, de bonnen worden door gebruikers opgevoerd die geen flauw benul hebben van btw/grondslag of erger. Dus meer informatie dan het totaal inclusief en de BTW bedragen heb ik niet. Of de BTW aftrekbaar is of niet maakt onze software geen beslissing over, dat is aan de desbetreffende boekhouding.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 193 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.