Ik heb op dit forum al vele topics over doorgelezen op dit forum, maar kom toch nog niet helemaal uit tot een bevredigend antwoord.
Met 6 man zijn wij momenteel bezig een BV op te zetten (aandelen redelijk gelijk verdeeld, tussen de 15% en 25% per aandeelhouder), waarbij elk van ons ook direct een eigen Holding BV (100% van de persoon erachter) er tussen heeft. Wij hebben met aanbesteding 21.000,00 aan subsidie te pakken voor 5 maanden (november 2013 t/m maart 2014), welke wij graag als salaris zouden uitbetalen aangezien wij de afgelopen tijd al ontzettend veel 'gratis' uren in de ontwikkeling van ons product hebben gestoken.
Wij staat nu voor het vraagstuk management fee of salaris. De trend die ik hier op het forum lees komt uit op een voorkeur voor Management Fee. Echter, (een deel van) onze werkzaamheden zou in aanmerking komen voor de WBSO regeling. Adviezen hierover zijn niet eenduidig.
Onze overwegingen / observaties:
* WBSO kan in beide gevallen, maar met management fee zal er 6 maal een WBSO aanvraag gedaan moeten worden, tov 1 x voor op de loonlijst
* management fee zou mogelijk fiscaal aantrekkelijker zijn indien wij een deel hiervan kunnen gebruiken voor kantoorbenodigdheden (bv een nieuwe laptop), wat in verband met de aanbesteding niet kan binnen de werkmij
* salaris vanuit werkmij geeft minder kosten qua salarisadministratie
* WBSO aanvragen vergt redelijk wat inzet, is dat het uberhaubt waard voor het relatief kleine bedrag waar we dit over kunnen aanvragen?
* WBSO kan pas met ingang van 2014, mogelijk kunnen wij betalingen opschorten tot die tijd en in 3 maanden geconcentreerd uitbetalen
Laatste vraag: is het in deze situatie mogelijk om een (of meerdere) van de aandeelhouders middels een management fee te betalen en de overige aandeelhouders op de loonlijst van de werkmij te zetten?
Advies in deze kwestie wordt zeer op prijs gesteld!
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
EgbertW
EgbertW
Ik heb op dit forum al vele topics over doorgelezen op dit forum, maar kom toch nog niet helemaal uit tot een bevredigend antwoord.
Met 6 man zijn wij momenteel bezig een BV op te zetten (aandelen redelijk gelijk verdeeld, tussen de 15% en 25% per aandeelhouder), waarbij elk van ons ook direct een eigen Holding BV (100% van de persoon erachter) er tussen heeft. Wij hebben met aanbesteding 21.000,00 aan subsidie te pakken voor 5 maanden (november 2013 t/m maart 2014), welke wij graag als salaris zouden uitbetalen aangezien wij de afgelopen tijd al ontzettend veel 'gratis' uren in de ontwikkeling van ons product hebben gestoken.
Wij staat nu voor het vraagstuk management fee of salaris. De trend die ik hier op het forum lees komt uit op een voorkeur voor Management Fee. Echter, (een deel van) onze werkzaamheden zou in aanmerking komen voor de WBSO regeling. Adviezen hierover zijn niet eenduidig.
Onze overwegingen / observaties:
* WBSO kan in beide gevallen, maar met management fee zal er 6 maal een WBSO aanvraag gedaan moeten worden, tov 1 x voor op de loonlijst
* management fee zou mogelijk fiscaal aantrekkelijker zijn indien wij een deel hiervan kunnen gebruiken voor kantoorbenodigdheden (bv een nieuwe laptop), wat in verband met de aanbesteding niet kan binnen de werkmij
* salaris vanuit werkmij geeft minder kosten qua salarisadministratie
* WBSO aanvragen vergt redelijk wat inzet, is dat het uberhaubt waard voor het relatief kleine bedrag waar we dit over kunnen aanvragen?
* WBSO kan pas met ingang van 2014, mogelijk kunnen wij betalingen opschorten tot die tijd en in 3 maanden geconcentreerd uitbetalen
Laatste vraag: is het in deze situatie mogelijk om een (of meerdere) van de aandeelhouders middels een management fee te betalen en de overige aandeelhouders op de loonlijst van de werkmij te zetten?
Advies in deze kwestie wordt zeer op prijs gesteld!
[titel verduidelijkt - mod]
Link naar reactie
Aanbevolen berichten
25 antwoorden op deze vraag