• 0

Starten als ondernemer met opname ontslagvergoeding uit stamrecht bv?

Beste mensen,

Ik ben 43 jaar en heb, na 20 dienstjaren, begin dit jaar ontslag gekregen. Ik heb hiervoor wel een goede ontslagvergoeding gekregen. Voor deze ontslagvergoeding heb ik een stamrecht bv opgericht waar dit geld in onder is gebracht.

Vlak na mij ontslag kreeg ik de mogelijkheid een bedrijfje over te nemen en zou deze dus financieren vanuit de stamrecht bv.

Echter heb ik dit stopgezet omdat de cijfers nog slechter waren dan dat ze zeiden.

Nu wil de regering graag hebben dat de mensen het geld opnemen uit de stamrecht bv en geven hiervoor een korting op de loonbelasting, Dit klinkt heel interssant.

Nu heb ik met een paar vragen aan jullie :

Ik wil eigenlijks nog steeds voor mezelf beginnen (zzp'er) en zal een hiervoor rond de € 10000,-- moeten investeren, denk aan bus, aanhangers, gereedschappen ed.

Nu komt de vraag, kan ik het beste het het "aanbod" van de regering accepteren en al het geld uit de bv te halen en de bv opheffen, aftikken met de belasting en dan met het "privegeld" de zaak financieren of kan ik het beste gewoon het geld laten staan en mijn plannen financieren vanuit de stamrecht bv.

Alvast bedankt voor de reaktie

Koos

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

• 0

Dag Koos,

Of de BV opheffen in 2014 met toepassing van de 80% regeling gunstig is, blij de vraag. Vooralsnog is er veel onduidelijkheid over de waarde waarop je die 20% korting krijgt. Veelal denkt men dat 20% van het stamrecht zoals dat uit de fiscale jaarrekening blijkt vrijgesteld wordt, maar dat is de fiscale waarde van je stamrecht. We kennen ook een commerciële waarde. Die ligt vaak een stuk hoger. Dat komt met name doordat de fiscale waarde uitgaat van 4% rente en commercieel thans 2% gebruikelijk is.

Als ik met 2% rente een zeker eindkapitaal moet halen dan heb ik op elk moment langs die weg een hoger bedrag nodig dan wanneer ik met 4% rente reken om datzelfde eindkapitaal te halen.

Het kan dus best zijn dat de commerciële waarde waarover afgerekend moet worden in 2014 bij gebruik van de 80% regeling fors hoger ligt dan de fiscale waarde. Dan verdampt die 20% vrijstelling al snel.

Daarnaast is het de vraag hoeveel de belastingdruk bedraagt na pensioendatum. Die kan ook lager liggen dan het effectieve tarief dat je in 2014 zou betalen.

Kortom, rekenwerk nodig door iemand die jouw financiën kent.

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Je kunt gaan ondernemen vanuit de BV. Of gaan ondernemen vanuit eenmanszaak die het geld (tegen zakelijke rente!) leent van de BV. Wat belastingtechnisch onder de streep voordeliger is, hangt af je financiële situatie, zowel privé als zakelijk. Dat is maatwerk, en ook daarvoor moet een fiscalist eens rekenen met de getallen van jouw situatie. En niet alleen het rekenwerk is maatwerk, ook als je een van deze keuzes maakt moet er wat papierwerk goed geregeld worden. Anders krijg je achteraf misschien toch nog een tik op de vingers van de fiscus.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar