• 0

Microkrediet in combinatie met leasing

Hallo,

 

Even los gezien van de pros en de cons, was ik benieuwd of er mensen zijn die ervaring hebben met het combineren van een financiering in de vorm van een microkrediet (denk aan Qredits) in combinatie met leasing.

 

Als startend ZZP'er moet ik op korte termijn een flinke investering doen om de middelen aan te kunnen schaffen die benodigd zijn binnen de diensten die ik aanbied. Die middelen zou ik kunnen huren, maar het keer op keer op en neer te rijden naar verschillende bedrijven om dagelijks spullen op te halen en weer te retourneren (ook op dit moment nog zonder rijbewijs), zie ik niet zitten. Zodoende de bewuste keuze om alles in eigen bezit te willen hebben. Daarbij moet ik ook last minute (ook 's avonds laat, wanneer dit soort verhuurbedrijven al gesloten zijn) kunnen inspringen.

 

Een microkrediet a lá Qredits vind ik enerzijds wat risicovol, gezien het maandbedrag dat ik (als beginner) iedere maand terug zou moeten betalen aan de (te) hoge kant is. Ik heb weliswaar een beeld en een ondernemersplan dat aardig op weg is, maar dan nog voel ik me er niet op m'n gemak bij. Zeker de eerste 1 á 2 jaar.

 

Zodoende zat ik te denken aan leasing. Met leasing alleen zou ik echter alsnog bij hetzelfde (te) hoge maandbedrag uitkomen.

 

Voor nu zit ik dus te denken (en uit te rekenen) wat een combinatie van beiden zou betekenen. Het klinkt enorm aantrekkelijk en ook in de cijfers zou me dit veel beter uitkomen dan het me blind te staren op slechts 1 partij.

 

Mijn vraag is echter; zou dat zomaar kunnen en vooral mogen? Een bedrijf als Qredits verstrekt een financiering op basis van een ondernemersplan. Moet ik daar dan in meenemen dat ik in theorie geen financiering voor apparatuur en andere middelen nodig heb, maar om de daarna afgesloten deal met een leasing af te betalen?

 

Alvast dank voor de informatie.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Vraagstelling is niet echt duidelijk!

Je wilt in bedrijfsmiddelen investeren en heb daarvoor een behoorljk bedrag nodig. Financiering á la Credits, geeft te hoge lasten. Een combinatie met een leasing niet?

 

Jouw vraag is of Qredits akkoord gaat met een financiering die gebruikt wordt om een lease elders af te lossen?

 

 

Mijn vraag: in welke middelen ga je investeren en welk bedrag heb je daarvoor nodig om dat te realiseren?

Link naar reactie
  • 0

Dank voor je reactie.

 

Het gaat me voornamelijk om de beginfase van uberhaubt enige aflossing. Ik heb verder geen eigen vermogen en start (financieel gezien) letterlijk onderaan de ladder. Ik ben nog thuiswonend, maar ook daar wens ik volgend jaar verandering in aan te brengen.

 

Misschien was ik iets te omslachtig met mijn achtergrondverhaal, maar je hebt de juiste vraag getrokken. Ik heb er lang over nagedacht om me op Qredits te storten, daar ik dacht (en vond) dat dit in mijn huidige situatie als ex-student de enige mogelijkheid was om mijn zelfstandig ondernemerschap van de grond te krijgen in de vorm die ik zelf voor ogen had.

 

Om je vraag te beantwoorden:

 

Ik bied diensten aan in video- en fotoproductie. Voornamelijk dat eerste, en dan met name op professional gebied (televisie, commercials, promotie etc.). Daarbij zal ik moeten investeren in een zware computer voor de videobewerking. Een exact bedrag kan ik niet geven, maar ga hierbij uit van 35.000 tot 40.000.

 

Het nadeel van mijn materialenlijst is dat je niet klein kunt beginnen (en dus eerst alleen de noodzakelijke materialen aanschaft). Dan ben je niet compleet en kun je alsnog niet volledig aan de slag. Je zou kunnen zeggen dat ik de fotografiehoek op een lager takje zou kunnen zetten, maar dat is nou net waar ik mijn zelfstandig ondernemerschap op heb gebaseerd; het inzetbaar zijn op 2 gebieden, gezien alleen het één of alleen het ander geen vetpot oplevert. Daarbij lever ik ook diensten op grafisch gebied en als journalist, maar daar zitten geen extra materialen aan verbonden. (en ja, ik ben in alles geschoold en afgestudeerd).

Link naar reactie
  • 0

Dat was ook zeer zeker het idee, alleen ben ik bang dat ik (zeker het eerste jaar) mijn maandelijkse termijnbedrag (van ruim €1000 + €200 voor de DUO) niet ga halen. Zeker bovenop alle andere kosten.

 

Zodoende het idee om er een leasing bij te betrekken. Dan hoef ik niet bang te zijn dat ik niet over mijn materialen beschik, heb ik een buffer achter de hand en kan ik (met de grove berekening die ik nu heb gemaakt) redelijk uit de voeten. Vooral ook in het begin en het eerste jaar.

Link naar reactie
  • 0

Het is dat ik er pas een paar uur weet van heb en me er vandaag nog niet heel erg in heb kunnen verdiepen, maar ik zat wat rond te neuzen op Google en zag sites zoals die van 'leaseloket' voorbij komen. Naar wat ik begrijp, bedrijven die bedrijfsmiddelen kunnen financieren voor ondernemers.

Link naar reactie
  • 0

Alleen dat kost toch ook gewoon geld? Kan me niet voorstellen dat een lening dusdanig veel duurder is dan lease... Hou je er tevens rekening mee dat bij de lease constructies je gedurende de looptijd betaald en je aan het eind van de looptijd het product weer moet in leveren? In tegenstelling tot een financiering, daarbij wordt het product jou eigendom.

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de antwoorden:

 

Marco: volgens mij bood leaseloket beiden aan, maar ik ga er vanavond zeker even verder naar kijken. Dank!

 

Robbert: Niet dat ik me blind staar op leaseloket (het was toevallig de eerste site die ik aanklikte), maar zij bieden zowel operationele als financiële leasing (in meerdere vormen) aan met behoud van de materialen nadat de leaseperiode is afgelopen.

 

Ik zal (in geval van microkrediet + leasing) inderdaad iets op verliezen, maar anderzijds ben ik het eerste jaar wel uit de zorgen. Ik weet dat ik genoeg inkomen kan genereren, maar zelfs met 6 jaar ervaring (incl. netwerk) is het als starter aanpoten geblazen. Ik wil geen financiële flater slaan door nu te hoog in te zetten. Zodoende ik bovenstaand overweeg.

Link naar reactie
  • 0

mijn ervaring met Qredits zijn best positief. Het is mogelijk gebleken voor een ondernemer die ik bijstond, een relatief klein krediet te krijgen zonder noemenswaardige zekerheden te moeten verstrekken. Hoe het afgelopen is met de ondernemer die het krediet gekregen heeft, weet ik eerlijk gezegd niet. Maar ik weet wel dat je bij Qredits voor een relatief klein bedrag (mits!) er een deugdelijk plan wordt overlegd, prima tot zaken gekomen kan worden. Kortom zou ik willen adviseren om toch met Qredits in gesprek te gaan.

Rulkens Financieel Management >> Rutger Rulkens >> ondernemersadviseur

06-418 86 137

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 133 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.