• 0

werken in onderaanneming en urenstaat

Ik werk in onderaanneming, heb alles geregeld, VAR, inschrijving KVK. Werk niet op urengeld maar op contract. Nu wil de hoofdaannemer ook dat ik een urenstaat ga bijhouden. Is dat gebruikelijk als je aanneemt en is dat verplicht?

Mod edit: alles in hoofdletters staat gelijk aan schreeuwen, heb het dus even opnieuw getypt voor je.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

• 0

Men vraagt om een urenstaat om het loonbestandeel van het factuurbedrag te kunnen bepalen. Dat deel willen ze dan op jouw G-rekening gaan storten om afdrachten aan de belastingdienst zeker te kunnen stellen in verband met de wet keten-aansprakelijkheid.

Waarschijnlijk heb jij helemaal geen G-rekening, en hebben ze dus niets aan zo'n uren-staat. Ik zou gewoon even bellen met de administratie van je opdrachtgever en uitleggen dat jij een eenmanszaak hebt zonder G-rekening. Waarschijnlijk is dan je VAR-WUO genoeg met eventueel een kopie van je ID.

Link naar reactie
  • 0

Men vraagt om een urenstaat om het loonbestandeel van het factuurbedrag te kunnen bepalen.

Dat klinkt vrij logisch. Het zou goed aan kunnen dat er boven jouw 'hoofd'aannemer nog twee of drie tussenbaasjes zitten voordat je bij de echte HOOFDaannemer komt. Ergens ontstaan dan relaties waarbij de afnemer een deel van het factuurbedrag (namelijk btw en loonheffingen) rechtstreeks aan de Belastingdienst wil storten om te voorkomen dat hij daarvoor aansprakelijk gesteld wordt. Die afnemer wil dan van zijn (onder)aannemer een keurig gespecificeerde factuur waarmee hij kan inschatten om hoeveel loonbelasting het gaat, dus moeten alle mandagen er op vermeld worden.

Ik zou me er dus geen zorgen over maken. Wat ik me wel afvraag: als je niet per uur betaald krijgt, hoe dan wel? Krijg je een vast bedrag per maand? En zitten daar nog voorwaarden aan?

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar