• 0

'Doorstarten' eenmanszaak?

Beste mensen,

 

Ik heb een eenmanszaak waarin meer tijd dan verwacht in productontwikkeling is gaan zitten. Op zich zijn de vooruitzichten nu behoorlijk goed maar de belastingdienst heeft helaas een wat krappe termijn aangegeven waarbinnen de omzet/winst een bepaald niveau moeten hebben, anders willen zij alsnog de onderneming staken.

 

Nu wil ik de risico's inschatten voor dat scenario maar ik krijg niet helder wat het gevolg is van zo'n door de fiscus gedwongen staking van de onderneming. Waar het om gaat is dat ik de resultaten van de ontwikkeling in dat geval waarschijnlijk toch nog een kans wil geven, ook al ziet de belastingdienst daar op dat moment geen brood in. Ik heb overigens geen probleem met een tussentijdse fiscale afrekening.

 

Dit zijn de vragen waar ik nog mee zit:

 

- Klopt het dat de belastingdienst de inschrijving van mijn eenmanszaak bij de KvK in zo'n geval kan (en zal) schrappen?

- Zo ja, kan ik later opnieuw inschrijven, desnoods tijdelijk zonder BTW nummer?

- Kan ik de voorraad behouden (zelf overnemen d.m.v. privé-onttrekking)?

- Zou ik de bedrijfsnaam kunnen behouden (en opnieuw gebruiken)?

 

Ik hoor het graag als iemand hier meer van weet. Dank!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

De belastingdienst zal naar ik veronderstel bedoelen dat ze niet langer akkoord gaan met teruggaven vanwege jouw onderneming, maar ze kunnen jou moeilijk dwingen je activiteiten te stoppen, je handelsnaam niet meer te gebruiken en je voorraad te verkopen (is bij een eenmanszaak overigens al van jou) omdat je nog geen omzet/winst behaalt.

 

Zie ook deze pagina's op de KvK-site:

 

http://www.kvk.nl/over-de-kvk/uw-inschrijving-bij-de-kamer-van-koophandel/uitschrijven-onderneming-of-rechtspersoon/deregistratie/

 

http://www.kvk.nl/over-de-kvk/uw-inschrijving-bij-de-kamer-van-koophandel/inschrijven-bij-de-kamer-van-koophandel/moet-ik-mijn-bedrijf-inschrijven/criteria-van-een-onderneming/

Link naar reactie
  • 0

Erik, dank voor je reactie. Het werd wel degelijk het staken van de onderneming genoemd.

 

Het geheel stoppen van de activiteit is precies waar ik problemen mee heb. Ze geven zelf trouwens ook aan dat ze het potentieel van het bedrijf wel zien en mijn administratie vinden ze ook in orde. Maar als ik niet op tijd aan die eisen voldoe moet ik blijkbaar staken.

Link naar reactie
  • 0

Welnee, dit heb je toch echt helemaal verkeerd begrepen. Wij leven in een vrij land. De belastingdienst vertelt jou niet of jij wel/niet je onderneming moet staken.

 

Uiteraard kunnen zij bepaalde aftrekposten in je aangiften ter discussie stellen als daar aanleiding voor is. Maar gelukkig vinden zij kennelijk jouw administratie in orde en dat scheelt een boel potentieel ‘gedoe’.

 

 

Link naar reactie
  • 0

OK, dat verklaart dan ook waarom ik hier zo weinig over kon vinden. Mijn kennis van belastingzaken en boekhouden is duidelijk beperkt (dus het is inderdaad mooi dat ze zonder meer akkoord gaan met mijn administratie).

 

Dank jullie, nou slaap ik toch weer wat beter... :)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 126 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.