• 0

Auto zakelijk aanschaffen (eenmanszaak) voor partner

Beste HL lezer,

 

Na zo'n beetje alle posts over het onderwerp "Auto van de zaak" gelezen te hebben (en dat zijn er nogal wat), is het me helaas nog steeds niet duidelijk of ik nu wel of geen auto op de zaak kan of mag kopen.

 

Het volgende is het geval:

Overdag ben ik werkzaam voor mijn BV en 's avonds en in de weekenden run ik een eenmanszaak. De BV voorziet in het merendeel van mijn inkomen en de eenmanszaak is leuk voor de extra's. Helaas ziet de fiscus dit ook zo en mag ik dus 52% afdragen over het merendeel van de winst.

 

De afgelopen paar weken ben ik op diverse manieren en door diverse personen gewezen op het feit dat het nu nog interessant is een groene/zuinige auto op naam van de zaak te kopen (vanwege de vele subsidieregelingen). Na hier wat aan gerekend te hebben kon ik ook alleen maar tot de conclusie komen dat het inderdaad voordeliger is de auto nog dit jaar zakelijk aan te schaffen.

 

Het "probleem" is echter dat het hier niet om een auto voor mezelf gaat (ik heb een auto op naam van de BV), maar om een auto voor mijn partner. Ze rijdt op dit moment zo'n 12.000 km per jaar en zo'n 10% hiervan is voor "boodschappen" voor de eenmanszaak (ritjes naar de Makro, Sligro, Office-Centre/Staples, Postkantoor etc).

 

Is dit te verantwoorden richting de fiscus? Of gaat de fiscus dit zien als "excessief privé gebruik van een auto van de zaak"? Veel van de "zakelijke" ritten hebben namelijk (uiteraard) ook een privé element.

 

Kan de eenmanszaak überhaupt wel een auto kopen waar ik zelf niet in ga rijden? Kan/mag/moet ik de 14% bijtelling van de auto bij het inkomen van mijn partner optellen (ipv bij die van mij)?

 

Is de BTW over de benzine terug te vorderen en zijn de benzinekosten aftrekbaar, ook al wordt de auto voor 90% privé gebruikt (gezien de 2,7% BTW Forfait die ik al zou moeten betalen)?

 

Ook krijgt mijn partner een meewerkbeloning van 5.000,- per jaar als vergoeding voor het doen van de administratie, telefoon aannemen, ritjes naar de Makro, Staples, Postkantoor etc. Wordt het ter beschikking stellen van een auto ook gezien als beloning en moet ik daar bij dit bedrag rekening mee houden?

 

Zoals je kunt lezen heb ik nog veel vragen en zit e.e.a. waarschijnlijk op het randje van wat mag, maar het verschil tussen zakelijk en privé aanschaffen is wel erg groot!

 

Alvast bedankt voor de (hopelijk) nuttige antwoorden.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

@James, schoenmaker blijf bij je leest. Niet om je dwars te zitten of te narren, maar wat je schrijft is pertinent onjuist en schept verwarring voor eRocks.

 

@eRocks: bij 1.200 km en 10% zakelijk gebruik is de auto op zich keuzevermogen dus mag je die prima zakelijk beschouwen. Aanschaffen op de zaak, op de balans ermee en erop afschrijven. Alle overige autokosten ook ten laste van de winst en dan de bijtelling corrigeren.

 

MAAR: er is hier inderdaad sprake van excessief privégebruik. De fiscus kan bij een controle stellen dat maar 10% van de autokosten aftrekbaar zijn en de bijtelling daarop corrigeren.

 

Je vrouw ontvangt een arbeidsvergoeding en is niet in loondienst. Dus ook geen bijtelling auto op haar naam. Maar dus wel bij jou als ondernemer. Het lijkt mij dat het erg lastig is om aan te tonen dat de auto überhaupt zakelijk gebruikt wordt. Niet alleen omdat je geen enkel bewijs van die zakelijke ritten hebt (tenzij je een sluitende KM-admin bijhoudt) maar ook omdat én jij niet met de auto rijdt én de ritten gecombineerd zakelijk/privé zijn.

 

Dit is zover op het slappe koord dat je er bijna afvalt ;)

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dank je voor het verhelderende antwoord.

Ik had zelf ook al wel het gevoel dat dit op het randje zou zitten en ik denk dan we de auto dan ook maar niet zakelijk aanschaffen.

 

Toch maar weer eens kijken naar een electrische motor van de zaak. Minimaal 10% zakelijk gebruik van een motor kan ik wel aantonen en als ik e.e.a. goed heb begrepen kan ik, in het geval van een electrische motorfiets, gewoon gebruik maken van de KIA, MIA en VAMIL regeling en hoef ik voor een motor geen bijtelling en geen BTW forfait te rekenenen.

 

Ik zou dan alleen maar mijn privé kilometers hoeven bij te houden en deze tegen werkelijke kosten (die ERG laag zijn bij een electrische motor) hoeven op te geven.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 231 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.