• 0

Eenmanszaak of Flex BV ?

Hallo allemaal,

 

ik ben van plan in december mijn bedrijf op te starten. Hierbij twijfel ik nog wel aan mijn rechtsvorm.

werkzaamheden zullen zijn : inkoop en verkoop van auto onderdelen

 

ik zal mijn inkoop voornamelijk doen via particulieren (margeregeling) en af en toe nieuwe onderdelen leveren die ik zakelijk heb ingekocht dus met btw.

om een beeld te geven van mijn inkoop aan jullie : 85% marge, 15% btw

 

nou is mijn belangrijke vraag; wat zou volgens jullie verstandig zijn om mee te beginnen? en waarom natuurlijk. ik zou het erg op prijs stellen als ik ook een uitleg erbij krijg.

 

en een klein vraagje erbij : stel dat een klant 2 artikelen koopt. moet ik dan beide artikelen op 1 factuur vermelden, waarbij 1 met btw en de andere marge? of moet ik 2 facturen maken?

 

alvast bedankt voor zowel de interesse in mijn onderwerp en de antwoorden.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 2

Over de keuze van de juiste rechtsvorm kun je lang praten en zijn er meer gegevens nodig over je situatie. Maar als je alleen begint, je winst onder de 125.000 blijft en je geen grote (inkoop)risico's loopt, is een eenmanszaak in 98,3% van de gevallen de meest voordelige keuze. Mocht je bedrijf snel groeien dan kun je de onderneming altijd nog omzetten naar een BV.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Iemand die hier meer van weet?

 

Je moet een factuur uitreiken wanneer je een (met BTW belaste) prestatie hebt verricht aan een afnemer die ondernemer is (althans wanneer je het kasstelsel niet mag volgen).

 

Als de prestatie een levering van goederen die onder de margeregeling vallen is (en je wil er ook gebruik maken van de margeregeling, want je kan er ook van afzien!), dan mag je geen BTW op je factuur vermelden van deze goederen.

 

Dus maak je een factuur met daarop bijvoorbeeld:

“21% Goederen: 100,- euro”

“Margegoederen: 50,- euro”

“BTW 21% over 100 euro: 21,- euro”

-----------------------------------------------

“Te betalen: 171,- euro”

Of zoiets dergelijks.

 

Of je maakt verschillende facturen, als je dat beter vindt.

 

Je moet wel onderscheid in je administratie maken van inkoop en verkoop van margegoederen en “gewone” goederen en dat op een wijze zo dat de winstmarge per goed vastgesteld kan worden (wanneer je geen gebruik maakt van globalisatie).

 

Link naar reactie
  • 0

 

nou is mijn belangrijke vraag; wat zou volgens jullie verstandig zijn om mee te beginnen? en waarom natuurlijk. ik zou het erg op prijs stellen als ik ook een uitleg erbij krijg.

 

Zie deze column voor uitleg. Niet helemaal up to date meer maar voldoende helder om aan te geven dat beginnen met een BV voor een fulltime starter onwaarschijnlijk is.

 

Succes

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 253 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.