• 0

BTW tarief over provisie bemiddeling recreatiebranche

Indien ik als bedrijf bemiddel tussen huurders en eigenaren in de verhuur van stacaravans en chalets (roerende goederen), welk BTW tarief is van toepassing op de provisie die ik van de huurprijs inhoud.

Kan hierover niet een duidelijk antwoord vinden.

De fiscus spreekt wel over bemiddeling maar niet specifiek in de recreatiebranche waar vaak het 6% tarief van toepassing is als men spreekt over beschikbaar stellen van recreatie faciliteiten.

De reisbureauregeling lijkt me in dit geval ook niet echt van toepassing.

 

Alvast bedankt,

Paul

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoop discussie hierover gehad met Accountants, ik denk dat je het beste schriftelijk informatie kunt inwinnen bij de belastingdienst. Diverse Accountants die wij hebben gesproken zijn het hierover namelijk niet met elkaar eens en dan kun je het maar beter op papier hebben van belastingdienst zelf.

 

Veel hangt af van de manier waarop je bemiddeld.

 

Als je alles over neemt van je eigenaren (verhuur, betalingen, sleutelbeheer, receptie, schoonmaak e.d.) dan kan de provisie gezien worden als deel van de hoofddienst en dus met 6% belast net als alle andere kosten die deel uit maken van de huur met 6% belast worden.

 

Als je puur alleen bemiddeld als tussenpersoon gelden andere regels.

BOOKZO. Maakt verhuren makkelijk! Bookzo.nl

Link naar reactie
  • 0

Bedankt Joost,

 

Wat bedoel je precies met "op eigen naam"? De huurobjecten zijn niet mijn eigendom. Ik verzorg echter het gehele traject inclusief website, betalingen, sleutels, schoonmaak e.d. zonder dat huurder en eigenaren contact met elkaar hebben. Over het netto huurbedrag (zonder schoonmaak e.d.) bereken ik een provisie.

 

Groet,

Paul

Link naar reactie
  • 0

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Bemiddeling waarbij u een overeenkomst op eigen naam sluit

 

Als u de overeenkomst op eigen naam sluit, werkt u als commissionair. Uw werkzaamheden gelden dan als levering of dienst. U werkt wel in opdracht, maar u brengt de kopende en de verkopende partij niet met elkaar in contact. U handelt dan alsof de goederen of diensten aan u geleverd worden.

 

De leverancier stuurt u een factuur voor de goederen of diensten. Vervolgens stuurt u een factuur aan uw opdrachtgever, de koper. Naast de prijs voor goederen of diensten, berekent u daarbij uw provisie. U berekent dan btw over het totale bedrag.

 

Bemiddeling waarbij andere partijen de overeenkomst sluiten

 

Bemiddelt u tussen 2 partijen die uiteindelijk met elkaar de overeenkomst sluiten? Bijvoorbeeld als makelaar? Dan gelden uw werkzaamheden als dienst. Voor deze dienst brengt u een vergoeding in rekening aan uw opdrachtgever. U berekent dan btw over deze vergoeding.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Volgens bovenstaande zou de eerste werkwijze op mij van toepassing zijn. Dus BTW over het gehele bedrag? En valt dit dan onder het 6% tarief? Vreemde bedoeling lijkt me omdat ik het huurbedrag zonder provisie in feite doorsluis van huurder naar eigenaar. Vind het niet bepaald een duidelijk verhaal. Kan natuurlijk contact opnemen met de fiscus maar wil ook weer geen slapende honden wakker maken en eigenlijk gewoon 6% over de provisie afdragen zoals veel vaker gebeurt in deze branche.

Link naar reactie
  • 0

Vertel eens wat er nou werkelijk gebeurt. Een huiseigenaar meldt zich bij jou aan met de vraag of jij zijn woning kunt verhuren. Hoe gaat het dan verder?

 

[*]Stel jij een overeenkomst op tussen de huurder en de verhuurder, en sta je daar zelf buiten - behalve dan dat de betaling via jou loopt;

[*]Stel jij een overeenkomst op tussen jou en de huurder en jou en de verhuurder - dan worden er dus twee overeenkomsten afgesloten voor één verhuuractie waarbij jij als hoofdhuurder fungeert en de huurder als onderhuurder;

[*]Stel je helemaal geen overeenkomst op maar sluit je alleen maar geld door en regel je de schoonmaak.

 

Of wellicht nog een andere smaak.

 

De wet Omzetbelasting is heel specifiek en van jouw individuele situatie hangt af hoe iets belast wordt en wat jouw rol is in het geheel. Geef daarom heel specifiek aan welke handelingen jij pleegt als iemand bij jou een woning wil huren.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Dennis,

 

De tweede optie is van toepassing. Er wordt door mij een overeenkomst met de eigenaar afgesloten voor een jaar. Via onze website en andere media wordt dit object (roerende goederen) te huur aangeboden. Vervolgens wordt er door mij met de huurder een huurovereenkomst afgesloten voor bijvoorbeeld een verblijf van drie weken.

Huurder doet een aanbetaling en vlak voor aankomst de restbetaling. Hiervan wordt de provisie afgetrokken en het restant periodiek naar de eigenaar overgemaakt.

Is er in dit verband nog verschil in roerende en onroerende goederen mbt de wet omzetbelasting?

 

Groet,

Paul

Link naar reactie
  • 0

Wederom bedankt Joost,

 

Het lijkt inderdaad een redelijk complex verhaal. Zoekend op de site van de BD lijkt dit toch te vallen onder de Reisbureau regeling waarin "Eigen prestatie" een belangrijke factor is:

 

--------------------------------------------------------------------------

Verhuur vakantiewoningen

 

Exploiteert u een bungalowpark of appartementencomplex met vakantiewoningen? En huurt u voor minimaal 3 jaar vakantiewoningen op dat park of complex van een andere ondernemer? Dan is sprake van een eigen prestatie als u hier bij verhuur tenminste 7 van de volgende 10 diensten op het park of complex levert:

 

groenvoorziening

receptie

horeca

sport- en spelfaciliteiten

bewaking

schoonmaakwerkzaamheden

informatie of welkomstpakket

afvalverwerking

gastenregistratie, inclusief reserveringssysteem

klachtenafhandeling

Huurt u de woningen voor minder dan 3 jaar? Informeer dan bij uw belastingkantoor of er mogelijk toch sprake is van een eigen prestatie.

-------------------------------------------------------------------------------

 

Omdat ik zeker aan 7 van bovenstaande activiteiten voldoe ga ik vooralsnog uit van 6% afdracht.

 

Gr. Paul

 

Link naar reactie
  • 0

Aansluitend op de eerdere reacties:

Als de reisbureauregeling niet van toepassing is en het geen bemiddeling betreft maar verhuur (eigen prestatie), is het tarief inderdaad 6%. Bij twijfel kun je de situatie uitgebreid beschrijven en schriftelijk voorleggen aan je belastingkantoor.

 

Met vriendelijke groet,

Tobias

Webcareteam Belastingdienst

Webcareteam van de Belastingdienst voor (startende) ondernemers

Link naar reactie
  • 0

Beste Allen,

 

Ik lees al jaren mee op higherlevel, waarbij deze mijn dank voor alles wat ik al van jullie allemaal geleerd heb!

 

De vraag van Paul is ook van mij op toepassing, maar ik zou de situatie graag nog iets willen verduidelijken:

 

Partij A is huiseigenaar en die sluit een verhuurbemiddelingsovereenkomst met partij B. (dat ben ik in dit geval)

Partij B bied voor eigen naam het vakantiehuis van partij A aan aan partij C (de particulier die op vakantie gaat)

Partij B sluit met partij C een verhuurovereenkomst, de hoofddienst is verhuur van een vakantiewoning, dus deze alsmede alle bijkomende kosten zijn 6% belast.

 

Maar nu komt het:

Partij A heeft als huiseigenaar recht op zijn deel van de opbrengsten van de verhuur. Dit is 100% van de kale huursom minus de afgesproken provisie. Dus stel dat de huursom € 1000,00 is en het afgesproken percentage aan provisie is 10%, dan krijgt partij A € 900,- van partij B.

 

de € 100 die partij B winst maakt als zijnde provisie lijkt mij een dienst en dus 21% belast.

 

Of huurt partij B het object in van partij A voor € 900,- incl. 6%?

 

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 205 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.