• 0

Wat moet er op een factuur?

Wie kan mij helpen:

 

Voor mijn diensten stuur ik elke maand een factuur.

Dit is een vast bedrag.

 

Moet ik ook op de factuur vermelden wanneer ik de diensten heb gedaan?

En voor welk tarief?

 

De belastingtelefoon had het over goedkoopmansgebruik.

Dit houdt in dat ik op elke factuur moet vermelden wanneer ik het heb gedaan en hoeveel uur ik er mee bezig ben geweest en voor welk tarief.

 

Is dit niet overdreven? Ik spreek toch een bedrag af met de klant.

De ene keer doe ik meer dan de andere keer voor hetzelfde bedrag.

 

 

[titel aangepast - mod]

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Jij produceert iets en de tijd die je daaraan besteedt is niet relevant voor de factuur. Je hoeft naar je opdrachtgever geen uren te verantwoorden. Je kan dus op je factuur melden: één exemplaar X en eventueel de leverdatum. Als de relatie tussen het geleverde en gefactureerde duidelijk is, volstaat de factuur. Goed koopmansgebruik heeft meer te maken met de relatie tussen inkomsten en tijdvak (voor zover relevant voor de belasting). Dus geen factuur in 2014 over werk uit 2012.

 

Zo begrijp ik het althans. Maar er zitten experts op dit forum. ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Is dit niet overdreven?

 

Tja,

 

bij diensten heet het dat:

De omvang en de aard van de verrichte diensten moeten op de factuur duidelijk worden omschreven.

 

De datum van de dienst moet vermeld worden. Maar bij doorlopende prestaties (zoals zich herhalende diensten op basis van een doorlopende overeenkomst) mag je in plaats van de dag waarop de dienst verricht is de periode vermelden.

 

En naast de vergoeding moet ook de eenheidsprijs excl. BTW vermeld worden. Dus als je een uurtarief hanteert, dan is dat de eenheidsprijs en moet dit dus ook vermeld worden.

Maar niet als je een vast bedrag hanteert natuurlijk. Want dan is het uurtarief niet de basis van de vergoeding.

 

Link naar reactie
  • 0

Dankje!

 

Dus wanneer ik elke maand een factuur stuur kan ik dat zo doen:

 

Periode: november 2013

Dienst: ordenen administratie

Bedrag excl. btw: 50

Btw bedrag: 10,50

 

Totaal bedrag: 60,50

 

Wanneer en of er een dienst is uitgevoerd maakt niet uit.

 

 

Nu krijg ik eenmaal een klus om een achterstand weg te werken

Datum opruimen administratie: 17-11-2013

Dienst: ordenen administratie 2010

Prijs excl. Btw: 1000

Btw: 210

 

Inclusief btw: 1210

 

Klopt dit?

 

Onder goedkoopmangebruik geldt voor mij toch 2013, en voor die andere 2010?

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Klopt dit?

 

“Datum opruimen administratie: 17-11-2013” hoef je niet te vermelden, wanneer je als systematiek aanneemt om dit soort ‘klussen’ te factureren als zij voltooid zijn.

Want dan is factuurdatum namelijk ook de datum toen je klaar was (misschien heb je hier gedurende vele weken stukje bij beetje ‘opgeruimd’ en dat vermeld je niet allemaal op je factuur).

 

Voor de rest is dit wel okee zo.

Behalve dus wanneer je een ‘klus’ aanneemt voor X euro per uur. Want dan moet je wel aantal uren en X (eenheidsprijs) op je factuur vermelden.

 

(En de zin “Onder goedkoopmangebruik geldt voor mij toch 2013, en voor die andere 2010?” is een beetje vreemd.)

 

 

Link naar reactie
  • 0

Voor de factuur maakt het naar mijn idee niet uit of er geleverd is. Voor de omzet wel. Omzet ontstaat immers door levering. Je klant zal toch wel willen weten waarvoor je factureert. Duidelijk opschrijven dus.

 

Verder snap ik je voorbeeld niet. Jij verricht je prestatie in 2013 en dus moet je ook in dat jaar je factuur boeken. Je klant kan deze wel matchen met 2010 al zal die jaarrekening al lang opgemaakt zijn. Kan evt. in de jaarrekening 2013 nog worden verantwoord als zijnde betrekking hebbend op een voorgaand boekjaar. Maar heel spannend is dat niet omdat het bedrag niet heel hoog is.

Link naar reactie
  • 0

Haha, klinkt idd vreemd. Probeer t te snappen.

Ik doe t in 2013, dus mijn omzet valt in dat jaar.

 

Maar voor wie t doe, dat valt in 2010 vandaar mijn vraag.

 

Als ik het goed begrijp moet ik dus wanneer de klus klaar is een factuur sturen.

Dit moet uiterlijk voor de 5e van de volgende maand toch.

 

Wat zijn de regels wanneer ik een klus heb die 3 maanden duurt, om de maand factureren?

En dan in de omschrijving wel aangeven over welke maand t gaat neem ik aan?

Dus ik spreek een totaalbedrag af. Stel 15000.

Elke maand dan een factuur van 5000 sturen?

Link naar reactie
  • 0

Ik volg t ff niet meer.

Dus een klus van 3 maanden mag ik niet ineens factureren, maar moet per maand voor de 15e van de volgende maand.

 

Wat moet er dan op deze deelfact staan?

 

Zie factuureisen.

 

Hier staat toch:

datum waarop de goederen of diensten zijn geleverd

de aard en de soort geleverde diensten

 

Ik kom misschien eigenwijs over maar ik zie nergens staan dat het mag op een andere manier zoals uitgaan van de factuurdatum.

 

Wellicht lees ik niet goed??

 

Voor de omzetbelasting moet het voor de 15e. En voor de inkomstenbelasting?

Of gelden de regels voor beide op de site. Het staat wel onder het kopje omzetbelasting

 

 

 

 

 

[link ingevoegd - mod]

Link naar reactie
  • 0

Dus een klus van 3 maanden mag ik niet ineens factureren (...)

 

Jawel, wanneer het om moeilijk splitsbare prestaties gaat (zoals bij één klus die 3 maanden duurt).

Maar het is toch handiger (zeker bij dit soort bedragen) om dit maandelijks te doen.

 

Zeker. Je weet bij langdurige opdrachten niet hoe de liquide positie van de opdrachtgever is. Je deelbetaling kun je dan maar beter al binnen hebben c.q. de betalingstermijn uit je voorwaarden zijn ingegaan.

Link naar reactie
  • 0

Allen bedankt.

 

Net heb ik de belasting gebeld met mijn hele verhaal.

Bij deze mijn conclusie van jullie hulp en dat van hun:

 

Wanneer er een klus is van 3 maanden maakt het niet uit of je nu per maand of het in een keer factureert. Als het maar voor de 15e van de volgende maand is wanneer de klus is afgelopen. Wanneer de opdrachtgever het liever per maand heeft kan dat ook.

Als omschrijving moet ik goed omschrijven wat de dienst is geweest. Dus wanneer ik een map heb gesorteerd van iemand uit het jaar 2010 moet ik dat wel vermelden.

 

Wanneer ik de dienst heb uitgevoerd moet alleen op de factuur staan als het een eenmalige klus was.

Dus wanneer ik iets in de maanden oktober t/m december doe moet ik wel aangeven dat ik in die maanden bijvoorbeeld de mappen van iemand heb gesorteerd.

Wanneer ze een abonnement hebben hoef ik alleen te omschrijven dat ik over de maand oktober factureer.

 

Goedkoopmansgebruik of hoe het ook heet heeft niks met de BTW te maken gaven ze aan.

Als voorbeeld gaven ze aan dat degene die zijn mappen laat ordenen het officieel in 2010 als kosten mee moet nemen, daarom moet ik het jaartal 2010 op de factuur zetten. Maar omdat het al een tijd terug is mag hij het ook dit jaar aftrekken van zijn winst. Ik doe de dienst in 2013 en mijn omzet valt dan ook in 2013.

Wanneer ik iemand in januari 2014 een factuur stuur over december 2013 dan moet ik dit wel in 2013 als omzet meenemen.

 

Graag zie ik een reactie of ik het nu snap:)

En ik zit nog met de vraag of er voor de inkomstenbelasting ook factuureisen zijn. Want ze hadden het alleen maar over de BTW bij de belastingdienst.

Het verhaal over dat goedkoopmansgebruik vertelden ze me op een andere afdeling.

 

Groetjes!!

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 207 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.