• 0

Auto nu prive, maar wil m op de zaak zetten

Naast mijn reguliere baan heb ik een eenmanszaak waar ik genoeg uren in maak en omzet op genereer om voor de belasting om aangemerkt te worden voor de belasting dienst voor winst uit onderneming. Dat betekent dus dat ik aftrekposten mag opvoeren.

 

Nu is mijn auto vorige maand 15 jaar oud geworden en dus leek het mij een mooi moment om deze 'op de zaak' te zetten aangezien vanaf deze 'leeftijd' de bijtelling over de dagwaarde gaat en niet over de cataloguswaarde. Ik heb al begrepen dat dit niet betekent dat echt de op naam stelling moet wijzigen, alleen boekhoudkundig is al prima.

 

Paar vraagjes: die auto heb ik ongeveer 1.5 jaar geleden op prive en gratis gekregen van familie. Het is een nissan sunny wagon 1.6 LX uit 1998 met pakweg 3 ton op de teller. Hij is bepaald niet zonder deukjes en krasjes, en ik gok dat ie nog zo'n 500-1000 euro waard is volgens de dagwaarde. (hoe goed bepalen?)

 

Hoe gaat dit nu in zijn werk?

1 - koop ik de auto als het ware van mijzelf? Kan ik dan dat bedrag van bv 1000 euro overmaken naar mijn prive van zakelijk, en het zakelijk in 5 jaar aftrekken, of iig tot hoelang de auto rijdt? Hoe gaat het dan met de BTW? Die kan ik immers niet naar mijzelf betalen. Let wel: ik wil de auto voor de BTW niet zakelijk gaan rijden, alleen voor de OB!

 

2 - Ik ga zeker meer dan 500 km prive rijden. Sterker nog, ruim 75% is prive. Ik krijg dan 35 % bijtelling over de dagwaarde maar mag alle brandstof, wegenbelasting, verzekering etc aftrekken? Moet ik met de verzekering nog iets speciaals regelen?

 

3 - Als ik de auto ooit verkoop, hoe compenseer je dat eventueel dan?

 

4 - Als ik brandstof pin met mijn zakelijke pas, heb ik dan wel ALTIJD de bonnetjes nodig? Soms geven die brandstof automaten namelijk geen bonnetje uit om uiteenlopende redenen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 0
Sterker nog, ruim 75% is prive. Ik krijg dan 35 % bijtelling over de dagwaarde

 

Lijkt mij dat er dan al snel sprake is van excessief privegebruik, De bijtelling kan dan worden verhoogd tot 75% van de daadwerkelijke zakelijke opgevoerde autokosten.

 

Moet ik met de verzekering nog iets speciaals regelen?

 

Ja. Je zult moeten zorgen dat zakelijk gebruik uitdrukkelijk is meeverzekerd.

( en als jij BTW kunt verrekenen zul je moeten verzekeren ex btw, maar dat is alleen van toepassing op cascodekkingen, en die zul je gelet op de dagwaarde toch niet hebben)

Dit betekent dat je geen gebruik meer kunt maken van particuliere budgetverzekeraars en partijen als FBTO en Inshared: bij die maatschappijen is zakelijk gebruik en zakelijk verzekeren (vooralsnog) niet mogelijk.

 

Nota bene:

Wellicht totaal niet op jou van toepassing, maar ik vermeld het toch omdat er ook op dit forum soms nogal lichtzinnig over gedacht wordt: zonder controle of aanpassing van de dekking gewoon de huidige WA verzekering door laten lopen is erg onverstandig. In geval van een forse WA schade kunnen de door jouw WA verzekeraar aan (verzekeraar van) tegenpartij uitgekeerde schades op jou worden verhaald.

( Recent is iemand nog met succes veroordeeld tot het vergoeden van € 80.000,- uitgekeerde WA schade aan de eigen verzekeraar omdat op grond van zakelijk gebruik geen recht op dekking bestond)

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Sterker nog, ruim 75% is prive. Ik krijg dan 35 % bijtelling over de dagwaarde

 

Lijkt mij dat er dan al snel sprake is van excessief privegebruik, De bijtelling kan dan worden verhoogd tot 75% van de daadwerkelijke zakelijke opgevoerde autokosten.

 

Moet ik met de verzekering nog iets speciaals regelen?

 

Ja. Je zult moeten zorgen dat zakelijk gebruik uitdrukkelijk is meeverzekerd.

( en als jij BTW kunt verrekenen zul je moeten verzekeren ex btw, maar dat is alleen van toepassing op cascodekkingen, en die zul je gelet op de dagwaarde toch niet hebben)

Dit betekent dat je geen gebruik meer kunt maken van particuliere budgetverzekeraars en partijen als FBTO en Inshared: bij die maatschappijen is zakelijk gebruik en zakelijk verzekeren (vooralsnog) niet mogelijk.

 

Nota bene:

Wellicht totaal niet op jou van toepassing, maar ik vermeld het toch omdat er ook op dit forum soms nogal lichtzinnig over gedacht wordt: zonder controle of aanpassing van de dekking gewoon de huidige WA verzekering door laten lopen is erg onverstandig. In geval van een forse WA schade kunnen de door jouw WA verzekeraar aan (verzekeraar van) tegenpartij uitgekeerde schades op jou worden verhaald.

( Recent is iemand nog met succes veroordeeld tot het vergoeden van € 80.000,- uitgekeerde WA schade aan de eigen verzekeraar omdat op grond van zakelijk gebruik geen recht op dekking bestond)

 

 

 

Bedankt voor je bericht. Ik heb de autoverzekering dan ook maar even gebeld en word hier later over teruggebeld. Men verwacht geen problemen omdat ik niets vervoer behalve mijzelf van kantoor naar kantoor.

 

Excessief privegebruik heb je een punt, al vraag ik mij af in hoeverre dat echt aantoonbaar is. Er is immers geen ritten registratie nodig.

 

Hoofdvraag resteert echter nog: moet ik nu aan mijn prive persoon bv 750 euro te 'betalen' voor die auto , en kan ik dit bedrag dan ineens aftrekken of weer verdeeld over een aantal jaren? De auto is in feite vor de belasing al afgeschreven namelijk, wat zich uit in het feit dat er met dagwaarden gewerkt wordt.

Link naar reactie
  • 0

Je kunt niet zomaar een privéauto ineens zakelijk bestempelen. Dat doe je bij de start van je bedrijf of bij de aankoop van de auto, in dit geval gift.

 

Hoe lang ben je al ondernemer?

 

Groet

Joost

 

Ondernemer vanad begin dit jaar. Zover ik weet kon dat wel, maar mag je niet zomaar herhaaldelijk wisselen. Is ook een beetje gek anders, toch? Dan zou ik toch de auto kunnen verkopen (aan iemand anders, prive) en deze dan weer terug kopen van die vriend via bedrijf. Maar de tenaamstelling is dan weer exact hetzelfde, want ik ben dezelfde 'persoon' als mijn bedrijf. Of ben ik echt voorzien van verkeerde informatie

 

Waar ik wel twijfels over heb, en bijna zeker weet dat dit niet mag: met terugwerkende kracht inboeken. Dus bv per 1 juli dit jaar. Neem aan dat dit niet mag.

Link naar reactie
  • 0

Overigens vond ik ook nog dit:

 

Personenauto’s

De ondernemer die zijn (personen-)auto gemengd gebruikt, voor zakelijke ritten en voor privé ritten, kan die auto tot zijn keuzevermogen rekenen. Hij kan kiezen tussen privé en ondernemingsvermogen. De keus mag de grens van de redelijkheid niet overschrijden. De rechter heeft beslist dat de ondernemer zijn personenauto niet tot zijn privévermogen mag rekenen, als hijdie auto geheel of nagenoeg geheel voor zijn onderneming gebruikt. De belastingrechter koppelt die grens hier niet aan 10% van het gebruik, maar aan de fameuze 500 kilometer voor privégebruik voor de bijtelling privé gebruik auto. De auto behoort tot het verplichte ondernemingsvermogen als de ondernemer minder dan 500 kilometer voor privédoeleinden rijdt. Rijdt hij meer dan 500 kilometer privé, dan behoort de auto tot het keuzevermogen. Rijdt de ondernemer minder dan 500 kilometer voor zakelijke doeleinden, dan is het risico groot dat de rechter de personenauto tot het verplichte privévermogen zal rekenen.

 

http://www.fiscalistenonline.nl/sitefiles/file/op_de_zaak_of_in_prive.pdf

 

Wat niet zo zeer de nadruk legt op een percentage, als wel op een aantal kilometers. Dus wat excessief prive gebruik precies is in dezen blijft nog een beetje vaag, aangezien meer dan 500 km prive en meer dan 500 km zakelijk de auto als het ware in het keuzevermogen dwingt, waarin ik dus kennelijk zelf mag kiezen wat ik er mee doe. Toch?

 

Blijft staan de kwestie: als ik moet beslissen bij aankoop, of opstarten bedrijf, wat voor effect zou verkopen en terugkopen van de auto dan hebben voor de bepaling? Dan kan ik immers beslist hebben dat de auto na terugkoop zakelijk is, en niet voor de verkoop. Al is dit wellicht een grijs gebiedje

 

------------------

 

Alternatief:

 

Zaak is begonnen op 1 maart 2013

Auto werd 15 jaar oud op 26 juni 2013.

Catalogus nieuwwaarde volgens unive.nl : 14282 euro (moet je dat zelf opgeven bij aangifte?)

 

Stel nu dat wat ik net voorstelde (overkopen bv) allemaal niet mag.

 

Klopt het dan dat:

Ik de auto zakelijk kan overkopen (alsnog) per 1 maart 2013 voor, zeg, 400 euro? (dat is ie dan ongeveer waard)

bijtelling maart - juni = 1/3 van een jaar * 25% * 14282 = 1190 euro

bijteling juli - december = 1/2 van een jaar * 35% * 400 euro = 70 euro

 

Maaarrr dan mag ik ook wegenbelasting maart - december nemen: 10/12 * 400 euro = 333 euro

En 10/12 * 500 euro verzekering = 416 euro

Plus alle kosten die ik qua onderhoud heb gemaakt aan die auto (of bv. winterbanden?), vanaf maart, ook al staan deze niet op naam bedrijf maar op naam van mij prive? (want prive=bedrijf bij zzp)

Alleen jammer dat ik dan geen benzine bonnen meer heb van dit jaar :( Want heb deze nooit bewaard.

 

Dan komt het al met al namelijk toch nog positief uit in ieder geval, voor dit jaar. Ik ga er wel even vanuit dat ik de auto ook daarwerkelijk zakelijk mag opvoeren.

 

Pfffft... Hopelijk kan iemand nog een en ander verduidelijken en checken of de annames kloppen. Vind het wel leuk eigenlijk om alles zelf uit te zoeken en ook te snappen, maar soms is een en ander toch dubbel, afhankelijk van je informatiebron

Link naar reactie
  • 0

Maar stel je hebt een oude auto die nog 500 euro waard is bij inruil, en je rijdt veel zakelijke kilometers, en je houdt die auto privé, en hij rijdt op LPG, en je verzekeringspremie is laag dankzij 30 jaar no-claim, dan kun je daar toch als kostenpost van 19cent/km flink voordeel uit slepen? Ik ken ondernemers die dit zo doen en dik tevreden zijn.

 

En mag dit van de belastingdienst of hebben ze een regel dat je als je aanzienlijk meer zakelijke dan privé kilometers rijdt, je de auto dan zakelijk eigendom moet maken?

 

Zelf heb ik mijn auto zakelijk, en rij minder dan 500 km/jaar privé (ik heb een fiets en motor), en dat is ook prima te doen ;D

 

Link naar reactie
  • 0

En als je een eenmanszaak hebt kun je de auto wel degelijk op ieder willekeurig moment van privé naar de zakelijke balans verplaatsen, je hoeft hem daarvoor niet over te schrijven. Dan kan ook niet eens, een auto kan niet op naam van een eenmanszaak gezet worden.

 

uw_eigen_auto_wordt_een_auto_van_uw_onderneming

 

 

 

 

 

[link ingekort ivm leesbaarheid / layout van het forum - mod]

Link naar reactie
  • 0

En als je een eenmanszaak hebt kun je de auto wel degelijk op ieder willekeurig moment van privé naar de zakelijke balans verplaatsen, je hoeft hem daarvoor niet over te schrijven. Dan kan ook niet eens, een auto kan niet op naam van een eenmanszaak gezet worden.

 

Je kan niet willekeurig op ieder gewenst moment een auto zakelijk of privé bestempelen. Als het keuze vermogen is dan kan je deze keuze eenmalig per auto maken. Dit is dus of bij de start van een onderneming of bij aanschaf van de auto. Kies je er vervolgens voor om de auto als zakelijk aan te merken dan kan je deze keuze alleen herzien als het nog geen onherroepelijke gevolgen heeft gehad (geen bezwaar meer mogelijk tegen de opgelegde aanslag) of in hele uitzonderlijke situaties.

 

Er is dus beslist geen sprake van willekeur.

Link naar reactie
  • 0

Maar stel je hebt een oude auto die nog 500 euro waard is bij inruil, en je rijdt veel zakelijke kilometers, en je houdt die auto privé, en hij rijdt op LPG, en je verzekeringspremie is laag dankzij 30 jaar no-claim, dan kun je daar toch als kostenpost van 19cent/km flink voordeel uit slepen? Ik ken ondernemers die dit zo doen en dik tevreden zijn.

 

Daarom schreef ik ook "vaak voordeliger". Dit soort situaties kan, maar worden minder leuk als de reparatienota's de pan uit rijzen.

 

mbt je andere post, lees even twee pagina´s eerder op bd.nl

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/auto_en_vervoer/auto_van_de_onderneming/autokosten/keuzemogelijkheden_auto

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ok! Maar in het geval van deze situatie:

 

"Rijdt u meer dan 500 kilometer per jaar voor privédoeleinden, dan kunt u zelf kiezen of u de auto als ondernemingsvermogen wilt aanmerken of als privévermogen.", en je hebt hem als privévermogen, en je gaat na een paar jaar opeens minder dan 500km privé rijden? Want daarover zeggen ze: "Als u niet meer dan 500 kilometer per jaar met uw auto voor privédoeleinden rijdt, zullen wij de auto voor de inkomstenbelasting als een auto van uw onderneming zien. U kunt in dit geval niet zelf kiezen."

 

?

Link naar reactie
  • 0

Er is mij voorts door iemand anders het volgende verteld:

 

Dat je je auto als zakelijk bestempelt voor de IB en niet voor de BTW, en gaat werken met bijtelling (dus meer dan 500km prive rijden) betekent nog niet dat je geen km registratie hoeft uit te voeren. DIt moet je namelijk alsnog nauwgezet doen want je moet alle kosten die je maakt corrigeren voor werkelijk prive / zakelijk percentage.

 

Klopt dit?

Link naar reactie
  • 0

Ik denk het niet.

 

Daarvoor is de bijtelling ingevoerd. Het is een forfaitaire regeling. De bijtelling wordt wel gelimiteerd (gemaximeerd) door de auto kosten die je zakelijk maakt.

 

Wanneer je prive een gedeelte van de auto kosten op je neemt. Dan wordt dus deze limiet lager. Is dus niet gekoppeld aan de kilometers.

Link naar reactie
  • 0

Ja. Je zult moeten zorgen dat zakelijk gebruik uitdrukkelijk is meeverzekerd.

 

Hi Norbert,

 

In welk geval is er voor een verzekeraar (of andere instanties) sprake van een zakelijke auto? Als ondernemer moet ik twee keer een keuze maken of mijn auto prive of zakelijk is, nl. voor de BTW-aangifte en IB-aangifte. Hierbij kan ik bijvoorbeeld voor de BTW mijn auto zakelijk aanmerken en voor de IB-aangifte prive. Is er dan nog steeds sprake van een zakelijke auto of wordt er alleen naar de resultatenrekening (IB-aangifte) gekeken? Of moet beide zakelijk zijn aangemerkt?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 207 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.