• 0

Rechtsvorm voor interim en/of project management

Beste allen,

 

Vraag: welke rechtsvorm moet ik kiezen ( ZZP of B.V.) ?

 

Ik ben bezig voor mezelf te starten als interim / project manager. Op dit moment alleen voor mijzelf en (nog) geen personeel. Ondanks zoeken op higherlevel heb ik geen duidelijk antwoord kunnen vinden welke rechtsvorm voor mij het beste is. Mijn eerder ingewonnen advies is niet eenduidig. I.v.m. aansprakelijkheids risico's adviseren sommigen een B.V. Anderen wijzen op het belastingvoordeel door als ZZP te starten ( met een aangenomen omzet van 100 K Euro per jaar maakt het uiteindelijk netto niet veel verschil als ik goed gerekend heb ).

 

Graag jullie mening,

 

Groeten

Arno de Kok

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

I.v.m. aansprakelijkheids risico's adviseren sommigen een B.V. Anderen wijzen op het belastingvoordeel door als ZZP te starten

 

Als interim manager loop je geen grote risico's m.b.t. eigen financiële verplichtingen/ faillissement, dus het betreft vooral contractuele aansprakelijkheid. Alleen daarvoor kiezen voor een BV lijkt me een onverstandige en dure keuze. Contractuele aansprakelijkheid voor interrimmers is zeer goed verzekerbaar tegen lage tarieven (vanaf € 350,- per jaar). En zelfs met een BV is verzekeren verstandig.

Een BV is dus geen, of een duur, alternatief om de gevolgen van contractuele aansprakelijkheid te ontlopen. Los daarvan: je kunt het beter voorkomen of beperken uiteraard. Niet alleen door goed werk te doen (want waar gehakt wordt vallen spaanders), maar ook door duidelijke aansprakelijkheidsbeperkende voorwaarden overeen te komen

 

Voor interim managers speelt overigens nog iets: enerzijds stellen steeds meer opdrachtgevers en met name bemiddelingsbureau's een beroepsaansprakelijkheidsverzekering verplicht, maar ook worden steeds vaker interimmers aangesteld met bestuurlijke bevoegdheden (en daarvoor hoef je lang niet altijd ook als bestuurder benoemd te zijn en/of te staan ingeschreven bij de KvK) . Een beroepsaansprakelijkheidsverzekering met dekking voor het bestuurdersaansprakelijkheidsrisico is dan altijd veel beter dan een BV: voor bestuurdersaansprakelijkheid sta je immers met je privé vermogen garant

 

met een aangenomen omzet van 100 K Euro per jaar maakt het uiteindelijk netto niet veel verschil als ik goed gerekend heb

 

Hmm. de verschillen zijn subtieler, oa mogelijkheden van winst oppotten, pensioenopbouw etc. Ik zou je adviseren het een keer uit te laten leggen en voor te laten rekenen door een fiscalist. Die kosten verdien je dubbel en dwars terug.

Best kans dat het de eerste paar jaar - door starters- en ondernemersaftrek - lonender is om als eenmanszaak te starten. Bovendien is 100K omzet nog geen winst, ik neem aan dat daar nog kosten vanaf gaan

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Mijn complimenten voor deze web-site !! Super.

 

Nog even samenvatten: Als ik het goed begrijp ben ik met een goede beroepsaansprakelijkheids verzekering met dekking voor bestuurdersaansprakelijkheid net zo goed beschermd in een ZZP als in een B.V. rechtsvorm ? De bescherming betreft mogelijke aanspraak op mijn prive vermogen wat ik ten alle tijden buiten eventuele calamiteiten wil houden.

 

Groeten,

 

Arno

Link naar reactie
  • 0
Als ik het goed begrijp ben ik met een goede beroepsaansprakelijkheids verzekering met dekking voor bestuurdersaansprakelijkheid net zo goed beschermd in een ZZP als in een B.V. rechtsvorm ?

 

Ja, wat mij betreft zelfs beter, want je hebt deskundige juridische begeleiding bij weerleggen of matigen claims en je verliest niet de opgebouwde waarde en activa in de BV.

Dekking voor bestuurdersaansprakelijkheid is uiteraard alleen relevant voor bestuur(der)staken voor opdrachtgevers . Voer je die (nog) niet uit dan kun je vooralsnog voorstaan met een goede standaarddekking tegen een lage premie. Je hebt dan zelfs geen eigen risico.

 

Mijn complimenten voor deze web-site !! Super.

 

Namens alle ruim 50.000 leden die dit forum maken wat het is (incluis jijzelf): dank, en welkom uiteraard!

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 226 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.