Jump to content
wildow
Verberg

importeren en wat komt er bij kijken?

vraag

Ik zit nu bijna twee jaar in de consumentenmarkt met verkoop van computers(hoofdactiviteit). Ik heb in het begin van het opstarten van mijn onderneming contact gehad met een fabrikant in HongKong en in Italie over het eventueel voor hun distribueren van hun artikelen in Nederland. Ik heb dat toen maar op een laag pitje gezet gezien de gigantische bedragen die daarbij komen kijken(voor mij gigantisch destijds en nu nog wel een beetje). Maar het begint weer te kriebelen en heb er inmiddels ook weer mooiere(mooiere producten) contacten bijgekregen in Taiwan ditmaal(ik zeg gekregen, maar bedoel natuurlijk dat ik de mogelijkheid heb om die producten te importeren). Even voor de duidelijkheid het gaat hier om mediamarkt(goedkoepe goede apparatuur) en kruidvat(goedkope mooie electronica) achtige artikelen die ik wil gaan importeren(dus van dvd-speler tot autoradio en evt plasmaschermen).

 

Ik heb zelf al even zitten brainstormen over hoe en wat. Ik zal rekening moeten houden met het volgende:

* Mogen artikelen verkocht worden in NL?(denk aan keuringsinstanties?; eigenlijk weet ik hier nagenoeg niks van, misschien kunnen jullie mij op een informatiebron wijzen?) Bijvoorbeeld mag ik zo maar een dvd-speler importeren; moet ik niet rekening houden met dat het gekeurd moet worden? Of dat het plastic gaan weekmakers oid bevat?; Hoe ver gaat dit?

* Verzendkosten moet ik natuurlijk rekening mee houden.

* Verzekering van de verzending. Ik wil niet graag voor 20.000 euro aan dvd-spelers kwijtraken.

* Hoe weet ik of een bedrijf betrouwbaar is? Ik kan wel gewoon samples bestellen, maar het bedrijf zit zover weg, wie zegt dat ze als ik 500 stuks bestel, dat ze dan onbereikbaar zijn?

* Import kan ik bij de douane opvragen, wat de kosten daarvoor zijn, daar red ik mij wel mee denk ik.

 

Moet ik met nog meer (verassende) dingen rekening houden?

 

Nog even voor de duidelijkheid: Het is de bedoeling om een partij in te slaan(zeg 500 stuks) en deze partij in Nederland in 1 of 2 partijen gelijk door te verkopen.

 

Alsdus een heleboel vragen voordat ik actie ga ondernemen. Ondernemen is en blijft een risico en ik wil deze graag zo minimaal mogelijk maken door alles van te voren goed uit te zoeken.

Link to post
Share on other sites

8 answers to this question

Recommended Posts

  • 0
  • Rate this answer
Guest Verwijderd account

Hallo Wildow,

 

De artikelen mogen allemaal verkocht worden in Nederland, maar ik dnek dat je afnemers graag producten willen hebben met een aantal keurmerken, zoals E-keur, KEMA, etc.

 

Reken op flink wat invoerrechten bij deze artikelen, je kunt de doune gewoon bellen en vragen hoeveel % invoerrechten je moet betalen. Vergeet ook niet een verlegging van de BTW bij de belastingdienst aan te vragen. Anders moet je ineens bij de import van 20000 euro aan goederen, 4000 euro BTW bij betalen, bijverlegging gaat dit achteraf.

 

Let op dat je de goede mensen treft in die landen, er zijn relatief weinig fabrieken, en heel veel agenten die zich voordoen als fabriek. Wil je niet een eenmalige handel, neem dan contact op met de fabrieken.

 

Maak goede contracten met garantie, dit moet je gewoon zwart op wit hebben.

 

Betrouwbaarheid is moeilijk, er is altijd risico, maar dat heb je in Nederland ook. Je moet gewoon wat samples bestellen, kijken hoe deze verpakt zijn. Bel ze gewoon eens op hun kantoortijden, krijg je een secretaresse of direct je contact persoon. Kijk eens of je bij hun adres ook andere bedrijven kan vinden.

 

Bij tranport gaan de kosten heel hard meetellen, wil je grote partijen doen met lage marge, dan moet je toch gaan kijken naar containertranport per zee. Vliegen is ontzettend duur.

 

Overigens zou ik als ik jou was eerst met je samples naar mogelijke afnemers gaan, bij hun een deal afsluiten en dan pas een flinke partij laten komen. Anders heb je kans dat je straks met een grote partij goederen zit waar je niks mee kan. O ja, ook niet vergeten flink af te dingen ;)

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Bedankt voor de snelle reactie.

 

Het is sowieso de bedoeling dat een partij minimaal voor 70 -90% verkocht is voordat ik die laat overkomen. Wil ik proberen in ieder geval en anders gaat het feest niet door, want dan vind ik het een groot risico.

 

Wat ik een goede tip vind is het verhaal over de agenten. Ik zal dat nog een keer proberen na te trekken.

 

Ik zal ook nog even met de belastingdienst gaan praten hierover en even langs de kamer van koophandel lijkt mij ook niet onverstandig.

 

[glow=red,2,300]

Maak goede contracten met garantie, dit moet je gewoon zwart op wit hebben[/glow] Dit is ook een opmerking waar ik rekening mee zal houden. Ze zeggen dat ze 1% voor garantie meesturen en dat is natuurlijk allemaal leuk en aardig, maar heb eigenlijk nog niet gevraagd wat er gaat gebeuren als er meer dan 1% kapot gaat.

 

Kijk, komt meer bij kijken dat ik in eerste instantie dacht. Maar daar wordt het alleen maar leuker van!

 

Wat containertransport betreft: Moet ik dat zelf regelen of moet ik zoiets overlaten aan de fabrikant(gaan er even vanuit dat ik met een fabrikant te maken heb en niet met een agent)?

 

Ik heb ook zitten denken om een merk te beginnen zoals bijvoorbeeld Home Electronics: Voor weinig geld relatief goede apparatuur. (denk aan de dvd-spelers van 49 euro bij de kruidvat). Iemand enig idee hoe die dat doen, want ik kan bijvoorbeeld geen site van hun vinden? Hoe hebben die dat met support geregeld? Laten zij dit de winkeliers afhandelen ofzo?

 

Tsjah zo weer een paar vragen die in mij opkwamen en waarmee ik al even aan het denken ben geweest.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Kruidvat heeft natuurlijk gewoon een eigen distributiecentrum waar al die RMA's naartoe gestuurd worden en dit gaat uiteindelijk gewoon terug naar de fabrikant in grote partijen.

 

Maar kruidvat en dat soort concerns zijn toch wel een stap groter dan wat jij nu zal opzetten, dus echt vergelijken is niet mogelijk.

 

Het is in ieder geval aan te raden om toch te overleggen wat er gebeurd als er meer dan 1% kapot gaat ( denk aan merken al Trust met gemiddeld 13% van de artikelen die binnen een jaar kapot gaat)

Als je dan zonder regeling zit verlies je al 12% extra aan de partij zoals je zelf wel kunt rekenen.

 

Succes in ieder geval, als dit gunstig voor je uitpakt zou het best eens een mooie import kunnen worden.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer
Guest Verwijderd account

1% is sowieso niet normaal. Ga eerder uit van zo'n 10%.

 

Ze maken vaak FOB prijzen, FOB Ningbo, FOB Seoul etc. Vanaf dat punt betaal jij het tranport. Hiervoor krijg je achteraf een rekening van de tranporteur, bijv TNT, DHL. Zorg dus dat je al een accountnummer hebt bij een van deze bedrijven.

 

Je kunt er ook voor kiezen om hun de zending te laten versturen (CIF), zal iets goedkoper zijn, maar ik denk dat je dan ook invoerrechten over je transport krijgt.

 

Een eigen merk is opzich wel een idee, maar daar komt veel meer bij kijken. Reken er ook op dat als één van de producten onder jouw merknaam 'bagger' is, dat de rest ook als 'bagger' wordt gezien.

 

Heb je trouwens ook al nagedacht over handleidingen in NL? Heb je al contact met een bedrijf wat de duurdere dingen (TFT/Plasma) kan repareren? Hoe zijn je garantievoorwaarden? Wanneer moeten je klanten een gedeelte zelf meebetalen? Hoe gaat de logistiek van kapotte goederen? Ga je aan de leverancier vooruit betalen, zo ja in welke mate? Laat je je klanten vooruit betalen, zo ja in welke mate?

 

Kortom, veel om over na te denken. Als je wilt kun je wel een keertje langskomen dat ik naar je businesslplan kijk. Ik heb al best veel van dit soort dingen gedaan.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Precies, als deze onderneming gaat slagen dan zit ik gebakken, maar voor het zover is ben ik nog wel even bezig denk ik.

 

Ik heb voor mijn vorige bedrijf geen ondernemingsplan gemaakt, want dat vond ik niet nodig. Het was tot nu toe van dermate kleine opzet dat ik dat niet nodig vond.

 

Nu ik alle opmerk-punten hier in de vorige posts zie zal ik toch dit idee eens gaan uitschrijven.

 

Ik ken een bedrijf waar alle winkels(tot expert en scheer en foppen aan toe; mediamarkt vast niet) naar toe gaan als ze een kapotte tv hebben. Die zit hier in de buurt op het industrieterrein. Ik zal nog even vragen hoe dat met plasma zit(of ze dat ook kunnen).

 

Ik had het over kruidvat: Ik haalde deze winkel erbij, maar bedoelde denk ik eerder blokker dan?? Die verkoopt geregeld dingen van Home Electronics. En volgens mij heeft Home Electronics zelf ook geen fabriek, vandaar. En V&D haalt ook veel van Nederlandse Importeurs/Distributeurs.

 

Maar ik ben blij dat ik jullie mijn idee nog even heb laten weten, want de droom van MAKKELIJK even gaan importeren is weg. Maar ik sta nog steeds open voor dit avontuur en heb er ook erg veel zin in.

 

Ik heb morgen en overmorgen examens, maar zal dan eens het een en ander op papier zetten.

 

Een eerste potentiele klant heb ik al, maar ik wil eerst de boel tiptop op orde hebben.

 

Dortmont, als het zover gaat komen, dan zal ik aan je denken. Ik denk dat het geen verkeerd idee is om dit ook even door iemand die er iets meer verstand van heeft naar te laten kijken.

 

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

€49 voor een kwaliteits DVD speler ?

Het idee is wel grappig , en je bent van niet de enige.

Aan welke afnemers zit jij denken ?

Alle gotere ketens hebben hun eigen inkoopkanalen.

Zij hebben een bestaand distributie netwerk, en kunnen dus goedkoper distribueren dan jij.

Ik heb het vermoeden dat de prijzen door kruidvat e.d. bewust laag gehouden worden als lokkertje om mensen de winkel in te krijgen.

 

Als deze bedrijven bij jou inkopen komt er een schakel tussen.

Dus zul je andere afnemets moeten zoeken.

Misschien witte boeken/cd/dvd hallen.

Dit betekend wel dat distributie duurder word.

 

Wat betreft uitval heeft Dortmund gelijk, 1% uitval is te kort.

Ik weet dat 5% gebruikelijker is, de leverancier zou een goede indicatie af kunnen geven.

Defecte apparaten terugsturen kost meer dan ze weggooien!

Ergens zal er een omslagpunt zijn waarop het de moeite word apparaten te repareren in Nederland, maar dat geld niet voor dvd spelers van 49 euro, Openmaken kijken repareren kost al snel een half uur, en dan heb ik het nog niet over de overhead.

Meestal wordt 5% achtergehouden, komt er iets defects binnen wordt er meteen een nieuw apparaat opgestuurd (minste handleling !)

 

En wat betreft de merknaam, als je genoeg afneemt kun je elk plakkertje wat je wil erop krijgen.

Philips maakt ook niet alles zelf (b.v. videorecorders), maar levert daarentegen ook weer aan derden.

 

Het soort handel wat jij wil gaan doen leent zich meer van restanten.

Die kun je voor een scherpe prijs wegzetten, en verder geen gedoe.

Dan maakt het naampje ook niet uit.

Misschien kun je overwegen om als partij handelaar zelf een merknaam en logo vast te leggen. En dit als handelsmerk uit te dragen b.v. $martCa$h. Dit plak je dan als rode sticker of iets bankbiljet achtigs op de doos, niemand let dan nog op de naam van de fabrikant.

Beetje vergelijkbaar zoals sommige winkels low price plakkers hebben

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

hehe; kijk zoiets zat ik zelf ook aan te denken.

 

En wat die 49 euro betreft. Ik zal zo even teruglezen wat ik precies neergezet heb, maar ik bedoel: Een niet slechte speler voor dat geld. Gewoon geen high-end spul, maar niet slecht. 'kweet niet of dat duidelijker is :-[ ;)

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Heb zelf een relatie die levert aan wat grote marktpartijen in de consumentenmarkt. Daarbij werkt het alsvolgt.

Hij gaat met de inkopers van zijn klanten (zeer grote detaillisten) naar china, taiwan ed. Vooraf spreken zij onderling de marge af die hij mag maken op de goederen die hij levert (een paar procenten). Vervolgens importeert hij van alles een paar containers meer dan dat deze klanten afnemen. Door het grote volume (vcdspelers meestal 3 tot 4 40ft containers per type) krijgt hij een zeer scherpe prijs. De extra geimporteerde artikelen zet hij vervolgens af bij de kleinere ketens en individuele winkeliers tegen een goede marge. (door de lagere inkoop).

 


Specialist op het gebied van "advertising by products",

vinder van het juiste geschenk voor uw doel.

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 2 leden online en 65 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept