• 0

(oud)pensioen en eigen onderneming

Met name de wetgeving rond pensioen en AOW wijzigt in rap tempo. Maar ik wil hierbij uitgaan van de wetgeving die op dit moment geldt.

 

Stel:

Ik heb ooit in loondienst gewerkt en pensioenpremie betaald.

 

Inmiddels heb ik jarenlang een eigen bedrijf. Ooit moet het er van komen, dat ik gebruik maak van mijn opgebouwde pensioenrechten. Inmiddels loopt mijn bedrijf niet zodanig, dat ik er ruim van kan leven. De consumentenbestedingen lopen voorlopig alleen maar terug en daar moet ik het van hebben. Ik zie het dus niet ineens veel meer opleveren dan nu.

 

Het pensioenfonds schrijft mij, dat ik kan kiezen op welke leeftijd ik pensioen aanspraak maak. Als ik midden in een lopend boekjaar pensioen (geen AOW) ontvang, dan zou het pensioen hoger kunnen zijn dan mijn inkomsten uit bedrijf. Dat zou me financiëel wel uitkomen, maar welke gevolgen heeft dat voor mij als ondernemer?

 

Erkent de belastingdienst mij niet langer als ondernemer, als ik tevens pensioen ontvang, waarvan het bedrag mogelijk hoger is dan de bedrijfs inkomsten?

 

Gelden de bedrijfsinkomsten dan als bijverdienste naast mijn pensioen?

 

Moet ik mijn bedrijf beëindigen zodra ik pensioen uitbetaald krijg?

 

Of kan ik daarin zelf kiezen?

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 1

Dag electra

 

Je kunt prima ondernemer blijven naast je pensioen. Het een bijt het ander niet. Wel moet je er rekening mee houden dat door het optellen van beide inkomsten in je IB-aangifte je meer belasting gaat betalen.

 

Erkent de belastingdienst mij niet langer als ondernemer, als ik tevens pensioen ontvang, waarvan het bedrag mogelijk hoger is dan de bedrijfs inkomsten?

 

Gelden de bedrijfsinkomsten dan als bijverdienste naast mijn pensioen?

 

Moet ik mijn bedrijf beëindigen zodra ik pensioen uitbetaald krijg?

 

Of kan ik daarin zelf kiezen?

 

opvolgende antwoorden zijn: nee, niet per se, nee, ja.

 

Met betrekking tot je tweede vraag: jouw activiteiten bepalen of je ondernemer bent, niet wat je erbij verdient.

 

groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Wat wellicht ook nog interessant voor je is, is dat je waarschijnlijk ook kunt kiezen voor een laag - hoog constructie voor wat betreft je pensioenuitkering.

 

De laag - hoog constructie houdt in dat je de eerste vijf jaar van je pensionering voor een lagere pensioenuitkering kiest, en dat de pensioen uitkering na afloop van die vijf jaar verhoogd wordt (tot boven de oorspronkelijke uitkering uiteraard).

 

Vraag voor de zekerheid bij je pensioenuitvoerder na of je bij hen ook voor deze optie kunt kiezen.

 

Link naar reactie
  • 0

Beide bedankt.

:-K

Nu is het wachten nog op meer informatie van de pensioen uitvoerder.

Daarvan heb ik sinds ik vorig jaar vroeg waar ik nu precies aanspraak op kan maken, alleen nog algemene informatie ontvangen en de mededeling dat ik een toegangscode moet aanvragen voor mijn gegevens. De toegangscode gaat nog een paar weken op zich laten wachten. Dan kan ik verder om tot de beste beslissing te komen.

 

Goede informatie en nuttige tips, krijg je gelukkig wel razendsnel op dit forum, waarvoor mijn hartelijke dank. :)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 270 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.