• 0

BTW-aftrek op aankoop bij Amazon.de?

Goed, dit is misschien een onnozele vraag, maar ik vroeg me af wat hier nou de beste weg is.

Stel, ik koop als consument een product via Amazon. Ik verkoop dat hier weer als winkeleigenaar.

 

Wat te doen met de btw?

Moet ik de btw terug gaan vragen in het land behorende bij de extensie die Amazon op dat moment voert?

Kan ik mijn eigen btw terug gaaf laten zitten en dan ook die btw niet opgeven?

 

Ik ben geen complete newbie in btw, maar wel in import land.

Ik wil graag producten verkopen die in bijvoorbeeld Duitsland gewoon veel goedkoper zijn. Dat kan ik via Marktplaats als particulier doen, maar ik wil het liever iets groter aanpakken en vooral niet op Marktplaats :)

 

Tips?

Zou het bijvoorbeeld lonen om een vestigingsadres in Duitsland te hebben? Ik heb namelijk naast mijn NL ook de Duitse nationalteit.

Het betalen van de btw is geen enkel probleem, maar heb echt horrorverhalen gehoord over het terug vragen daar van (vooral de duur).

 

 

[titel verduidelijkt - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het stomme is, dat het via amazon goedkoper is, dan in NL bij de groothandel ex btw. Zo liggen de verhoudingen zeg maar...

Met "als consument" bedoel ik dus, gewoon net als ieder ander. Niet bij een groothandel of bij een leverancier of een Office-centre achtige winkel.

 

Als ik als ondernemer via amazon koop (wat kan, ik ben al jaren ondernemer) dan moet ik die btw op één of andere manier gaan terug vragen. Mijn vraag is een beetje, waar dan. Zou dat gewoon in NL kunnen?

 

Tweede vraag was, hoe dat gaat als je in Duitsland koopt. Dus ik koop in Duitsland gewoon in een winkel, net als dat je hier een pak kopieerpapier zou kopen in de boekhandel en het bonnetje bewaart, en dat wil ik dan hier in mijn winkel verkopen.

Officieel moet ik dan volgens mij via de belastingdienst mijn btw terug gaan vragen in Duitsland. Maar daar ben ik wat huiverig voor.

 

Link naar reactie
  • 0

Toevallig koop ik weleens voor mijn werk boeken bij bookdepository en op hun facturen staan gewoon 21% Nederlandse btw. Ik ben geen btw expert ;) maar ik geloof dat als je heel veel leverd in een land je vanzelf verplicht raakt hun btw te hanteren en dus ook in dat land af te dragen. Je ziet het wel vaker, als je bv via apple.com nieuwe iphone koopt en het vanuit buitenland wordt verstuurd zie je toch gewoon NL btw op de factuur.

Je zou dus even goed naar hun facturen kunnen kijken of er NL btw op staat, dan kan je het gewoon makkelijk terugvorderen.

 

Wat Duitsland betreft: volgens mij heb je gelijk. Kijk als je bij groothandel koopt leveren ze het gewoon met btw 0% tarief. Maar stel je koopt wat bij de lidl dan gaan zij inderdaad niet meewerken met 0% btw. En dan kan je het via omweg wel terugvragen maar is bij kleine bedragen niet de moeite waard.

Link naar reactie
  • 0

Qua Duitsland loop ik dan tegen het probleem aan dat ik hier bij mijn verkoop wel btw moet gaan afdragen, maar het daar pas na lang gedoe terug krijg. Ik ken verhalen van mensen die zo voor duizenden euro's btw het schip in ging. Zeker in de opstartfase zou ik dat willen vermijden.

 

Link naar reactie
  • 0

Toevallig koop ik weleens voor mijn werk boeken bij bookdepository en op hun facturen staan gewoon 21% Nederlandse btw.

 

Tenzij je iets anders koopt dan boeken gaat het hier al fout ::)

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Je moet de BW terugvragen in het land waar de BTW betaald is, dit doe je via de speciale website van de Belastingdienst. Dit kan je tot een paar jaar terug doen en het moet minimaal 50 euro zijn geloof ik.

Dat had ik begrepen ja. Maar ook dat dat nogal even kan duren. Heb jij er toevallig ervaring mee? Ik ben namelijk wel benieuwd naar de periode daarvan.

Link naar reactie
  • 0

Toevallig koop ik weleens voor mijn werk boeken bij bookdepository en op hun facturen staan gewoon 21% Nederlandse btw.

 

Tenzij je iets anders koopt dan boeken gaat het hier al fout ::)

sorry, had ff te snel getyped, uiteraard 6%.

Je moet gewoon ff op de factuur kijken of er een Nederlandse btw nummer bij staat. Ik had dit zowel bij boeken via bookdepository als bv iphone die vanuit Ierland verstuurd werd. Volgens mij is het zo dat het voor buitenlandse bedrijven vanaf bepaald bedrag vanzelf verplicht raakt om Nederlandse btw te hanteren en dus ook met Nederlandse btw nummer. Hopelijk verstuurd amazon.de al zoveel naar Nederland dat zij dit nu ook verplicht zijn.

Link naar reactie
  • 0

Saskia, als jij zelf een BTW ID hebt dan mag Amazon.de jou geen BTW in rekening brengen. Ik koop zo vaak dingen in van Europese leveranciers en de meesten zijn bereid om de BTW te laten vervallen als je ze je BTW ID geeft. Amazon.co.uk regelt het altijd achteraf, nadat je alles ontvangen en betaald hebt stuur je ze even een e-mail met je BTW ID en het verzoek de betaalde BTW weer aan jou terug te betalen, en dat doen ze dan altijd binnen een paar dagen. Misschien doet amazon.de dat ook wel.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 292 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.