• 0

Fiscale en administratieve regels

Beste mede ondernemers,

 

Aangezien ik als ondernemer (in spe) tegen nog wat dingen aanloop ben ik benieuwd naar jullie ervaringen!

 

In 2014 start ik met het mijn bedrijfje en het organiseren van activiteiten evenementen / actieve reizen. Behalve de garantiestelsel welke prijzig is en waar er gelukkig (dankzij een ander topic) andere hoop voor is gaan mijn vragen uit naar het volgende;

 

Zaken doen met particulieren

Is het mogelijk om accomodatie in te kopen van particulieren over de grens (binnnen de EU). Kan in dit geval een particulier een factuur maken (voor mijn boekhouding) en belangrijker in deze, is deze rechtsgeldig voor mijn onderneming? Moet ik rekening houden met extra BTW regels of is de verhuur prijs in deze dan inclusief BTW?

Op het moment dat er een partij tussen zit, men neme BelVilla even als voorbeeld. Dan neem ik aan dat deze zaak veranderd aangezien ik dan van een bedrijf afneem, correct?

 

BTW regeling

De reisbureauregeling is van toepassing. BTW afgifte wordt verrekend over winst in kwartaal periode. Hierdoor zou ik dus geen btw kunnen terugvragen van ingekochte elementen.

Maar de BTW van de PC, Bureau+stoel kan wel worden terug gevorderd. Hoe moet men dit in deze dan bijhouden?

 

Investeringen;

Een PC kan niet in één keer worden afgeschreven. Betekend dit, dat ik als ondernemer dan met prive geld moet (voor)financieren?

Om het concreet te maken, als voorbeeld; PC kost €1000 en wordt in 5 jaar afgeschreven. Ik neem €1000 uit de kas terwijl ik maar €200 per jaar mag 'afschrijven'.

Hoe zit dit nu? Zelf €800 'voorschieten'.

 

Investeringsaftrek

Je kunt een bedrag als zijnde investeringsaftrek op geven. Ik zie niet in waarom dit in mijn geval relevant kan zijn? Ik snap eigenlijk de uitleg (ook op de BDsite) niet helemaal. Wie kan er pannekoek-klare toelichting verstrekken ;D.

 

Subsidies

De zorgtoeslag en huursubsidie wordt in loondienst gebasseerd op je brutoverdiensten inclusief vakantiegeld e.d.. Hoe zit dit bij de ondernemer, geldt hiervoor dan 'winst uit onderneming'?

Zijn er nog bepaalde aftrekposten die men eerst mag meenemen? (Neem aan dat de BTW hierin niet wordt meegenomen).

 

Zijn er voor startende ondernemers nog subsidies waar ik misschien nog iets aan kan hebben? Kan namelijk door de bomen het bos in financieelland niet meer zien en ik ben niet van plan om geld te lenen.

Inschrijven eind 2013

Inschrijven vanaf 2014 kost €50 per handelsnaam. Ook ik moet op de kleintjes letten, dus;

Wat zijn de nadelen van het inschrijven bij de KVK eind 2013? Kan ik dan zonder accountant/dergelijk winst uit onderneming €0 opgeven?

Website/domein heb ik inmiddels aangeschaft maar deze kosten vind ik niet de moeite om op te geven als ik dan vervolgens nog naar een accountant moet toestappen dan bespaar ik deze €50 ook niet meer.

 

Praktisch:

Omdat ik momenteel niet kapitaalkrachtig genoeg ben om een auto aan te schaffen ga ik kilometervergoeding hanteren. Behalve de registratie, maakt het nog uit of ik in de auto van de buurman of van mijn ouders rijd?

 

Op het moment dat ik voor een reis een auto huur, kan ik deze factuur + tankbonnen dan rechtstreeks op het bedrijf boeken? Wat zijn uberhaupt aandachtspunten m.b.t. tankbonnen? Bij mijn oude werkgever kon ik namelijk de tankbonnen van het buitenland rechtstreeks declareren (lease auto met bijtelling).

 

Mijn werkgever betaalde mijn zorgverzekering. Kan ik dit in mijn onderneming ook opvoeren als 'onkosten'? Alsmede de sportschool. In hoeverre kan ik bepaalde abbonemenen/contributie opgeven als zijnde kosten voor de zaak. Eigenlijk zijn de activiteiten namelijk een 'vispool' voor klanditie.

 

 

Handelsnamen

Begin volgend jaar ben ik gevraagd om voor een kortlopend project handelingen uittevoeren welke niet met de reisbranche heeft te maken (wel geld binnen haalt, ook relevant).

In dit geval kan ik een aparte handelsnaam inschrijven, maar zitten hier andere spelregels t.o.v. BTW regels aan vast? Moet ik de BTW per handelsnaam apart benaderen of gebruik ik de 'overkoepelende' regelementen.

 

Daarnaast een andere situatie; stel dat we een evenement organiseren (6% BTW) ipv reisbureauregeling. Moet ik dan voor het evenementencasus ook een handelsnaam inschrijven? Of geld hier ook de 'overkoepelende' regelementen.

 

Grijskenteken

In 2014 gaat het investeren in vervoer niet meer lukken, maar ben toch benieuwd naar het fenoneem wat een grijskenteken in houdt. Mocht ik 2015 een bedrijfsbus willen aanschaffen, betaal ik dan geen btw/bpm (mits ik deze wagen 5 jaar blijf rijden)?

 

 

 

 

Actieve Vakantie & Groepsreizen | http://www.activetravel.eu/

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 3

Dat zijn een hoop vragen, maar laat ik een schot voor de boeg doen:

 

Zaken doen met particulieren

Een particulier kan gewoon een factuur uitschrijven, echter deze mag geen btw in rekening brengen. Deze kun je dus ook niet aftrekken. Als er inderdaad wordt ingekocht van een bedrijf (uit NL) dan zal je inderdaad een factuur mét btw ontvangen.

 

BTW regeling

Je mag de btw die je hebt betaald voor andere kosten dan reisgerelateerde kosten (dus inderdaad PC, bureaustoel, huisvesting e.d.) gewoon terugvorderen. Dit kan je bijhouden in een boekhoudprogramma of uitbesteden aan een accountant of boekhouder. Hou er wel rekening mee dat de reisbureau regeling aanvullende vereisten voor je administratie met zich mee brengt.

 

Investeringen

Als je €1000,- uit de kas neemt dan betaal je de pc niet uit privé maar uit de zakelijke middelen. Dus je kas wordt dan €1000,- minder en je bent een PC rijker. Deze zet je vervolgens op de balans. Vervolgens ga je hierover afschrijven. Dit betekend dus dat je zoals je in je voorbeeld stelt €200,- als afschrijving opneemt in jaar 1. Dan is je laptop nog €800 waard volgens de balans en is je belastbare winst €200,- lager.

 

Investeringsaftrek

Als je voor meer dan €2.301 aan investeringen doet, dan heb je recht op de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA). Dit is feitelijk een verlaging van je belastbare winst. Dus stel je hebt in 2014 een winst van €10.000 en voor €2.500 een PC gekocht. Dan heb je recht op een KIA van 28% = €700. Dat betekend dus (heel vereenvoudigd gezegd) dat je geen belasting gaat betalen over €10.000 maar over €10.000 -/- €700 = €9.300. Een belastingvoordeel dus.

 

Subsidies

Voor de toeslagen wordt gerekend met het verzamelinkomen. Verzamelinkomen is bij een ondernemer de belastbare winst uit onderneming na aftrek van alle ondernemersaftrekken en overige aftrekposten. Deze kan dus een stuk lager liggen dan je daadwerkelijke winst.

 

Inschrijven eind 2013

Als je de aangifte door een accountant laat doen als je in 2013 nog wil inschrijven dan denk ik inderdaad dat je meer kwijt zal zijn dan €50,-. Maar in jou situatie is een accountant ook niet per definitie nodig. Of je zelf een aangifte voor ondernemers kan indienen kunnen wij niet voor je beoordelen. Het mag uiteraard wel, maar zorg dan wel dat je alle kosten die je hebt gemaakt in aftrek neemt. Zou zonde zijn als je deze kosten laat liggen.

 

Praktisch

Het maakt niet uit met welke auto je rijdt voor de kilometervergoeding. Al ga je met de fiets, dan heb je ook recht op de kilometervergoeding.

 

Als je een kilometervergoeding ontvangt kan je niet ook nog de tankbonnen als kosten aftrekken, dat zou namelijk betekenen dat je een dubbele kostenaftrek hebt. Daar is de Belastingdienst het helaas niet mee eens.

 

De zorgverzekering of een sportschool abonnement zijn een privé aangelegenheid en kunnen niet als zakelijk kosten opgevoerd worden.

 

Handelsnamen

Meerdere handelsnamen kan altijd, maar is natuurlijk geen verplichting. Hier hoef je echter qua btw niets extra voor te regelen, behalve dat je uiteraard wel de scheiding in je administratie moet houden (omdat dit waarschijnlijk niet onder de reisbureau regeling valt). Je moet dus wel het overzicht houden wat op welke activiteit betrekking heeft.

 

Grijskenteken

Je betaald wel gewoon BTW over een aan te schaffen auto. Deze kan je wel terugvragen. BPM hoef je in dat geval niet te betalen. Houdt er wel rekening mee dat het zakelijk (en privé) rijden van een auto wel andere fiscale gevolgen kan hebben zoals bijtelling privé gebruik. Verdiep je hier dus wel in voordat je de aanschaf doet(of laat je adviseren).

 

Dat laatste punt wil ik nogmaals aanhalen voor het gehele verhaal. Uiteraard kan je veel vragen zelf bedenken of via internet beantwoorden, maar een adviseur kijkt vaak verder dan alleen je vragen. Overweeg dus om je tijdens je start (en indien nodig daarna ook) bij te laten staan door een adviseur (accountant, boekhouder, belastingadviseur etc.).

Link naar reactie
  • 0

Bedankt Robert voor je verhelderende antwoorden!

 

In 2014 ga ik gebruik maken van een accoutant, juist omdat ik geen problemen achter af wil hebben. Ik ben momenteel nog aan het 'rondkijken/shoppen' :)

 

Toch voor mijn plan vind ik het erg belangrijk dat ik toch even net wat meer weet op administratief/belastingtechnisch gebied. Misschien kan iemand me met het laatste stukje informatie nog even helpen...?

 

Met name het;

 

Kilometervergoeding verhaal. Ik snap dat je niet en 'en..' mag doen. Maar op het moment dat ik in het buitenland vervoer afneem voor de aangeboden reis en alle benzine bonnen bewaar, kan ik dat dan rechtstreeks op het bedrijf boeken?

Uiteraard maak ik in deze situatie geen gebruik van kilomter vergoeding, het zijn wel 1 op 1 kosten voor het bedrijf. Ik neem aan dat de BDienst dit ook zo ziet?

 

Handelsnamen; op het moment dat ik een activiteit in de vorm van een evenement uitvoer, is het dan handiger/verstandig om een tweede handelsnaam in te schrijven, zodat je daadwerkelijk de zaken kunt schrijden?

BTW voor evenement ligt lager, net als voor bijv. bouwgerelateerde werkzaamheden (6% BTW).

Is in deze ook verstandig om per handelsnaam een aparte rekening aan te vragen?

Of kan alles gewoon via één bankrekening en handelsnaam lopen, zolang ik maar administratief alles bijhoud?

Hoe kun je dan het beste de BTW aangeven, dit gaat dan per 'handelsactiviteit' ?

 

Zorgverzekering; Momenteel betaald mijn werkgever de premie voor de zorgverzekering. Je geeft aan dat deze kosten niet op het bedrijf te boeken zijn, maar hoe zit het dan momenteel in mijn geval? Is dit dan een stuk verkapt loon of dergelijk?

 

Subsidie enige tijd geleden heb ik op het forum een (verouderd) topic gevonden van een man welke een rekenhulp op zijn website had geplubiceerd. Aan de hand van dit voorbeeld ben ik alle huidige regelgeving gaan opzoeken. Na een berekening te hebben gemaakt kwam ik de rekenhulp tegen van de Bdienst en deze snap ik niet helemaal... ( zie: http://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/startersvoordeel/ )

Of ik nu het voorbeeld met 20K, 40K of 110K invul. Elke keer staan de bedragen van zelfstandigenaftrek, startersaftrek e.d. redelijk laag (2500, 744) terwijl als je doorklikt je hele andere bedragen kunt vinden op de website (zie deze door een mod ingekorte link ).

 

Klopt de rekensheet nu niet, of zie ik iets over het hoofd?

Bij voorbaat dank!

 

 

 

 

 

 

Actieve Vakantie & Groepsreizen | http://www.activetravel.eu/

Link naar reactie
  • 0

Kosten huurauto: dit kan je boeken als zakelijke kosten.

 

Zorgverzekering: in je werknemerssituatie zal dit normaliter meetellen in je fiscale loon. Het zou ook kunnen dat je het vergoed krijgt door gebruik te maken van de vrije ruimte bij toepassing van de werkkostenregeling. Dat is heel kort door de bocht gezegd een op een vast percentage van het loon gemaximaliseerde vergoeding, waarbij het niet heel nauw komt wat er precies vergoed wordt, zolang het maximum maar niet wordt overschreden.

 

Subsidie: de rekenhulp berekent de belastingbesparing, niet de hoogte van de aftrekpost. Ofwel een aftrekpost van € 7.280 x een tarief van 35% bespaart € 2.548.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie Erik,

 

Raak door de 35% even de kluts kwijt. Na verschillende topics te hebben gereedpleegd kwam ik de vogende berekening tegen. Is deze dan informatie dan incorrect?

 

Voorbeeldberekening vanaf internet:

Bruto winst volgens boekhouding € 40.000,00

Toevoeging oudedagsreserve -4.800,00

Zelfstandigenaftrek -7.280,00

Startersaftrek -2.123,00

Investeringsaftrek 0,00

 

Belastbaar inkomen voor vrijstelling € 25.797,00

 

Winstvrijstelling 3.611,58

 

Bovenstaande getallen geven een Belastbaar inkomen € 22.185,42

Schijf 1 - t/m 19.645 7.268,65

Schijf 2 - t/m 55.991 1.066,98

Schijf 3 - nvt 0,00

 

Belasting voor heffingskorting 8.335,63

Algemene heffingskorting 2.001,00

Combinatiekorting 2.133,00

Arbeidskorting 1.723,00

Inkomstenbelasting 2.478,63

Bijdrage zorgverzekeringswet 1.253,48

 

Netto resultaat 31.467,90 €

 

Actieve Vakantie & Groepsreizen | http://www.activetravel.eu/

Link naar reactie
  • 0

Op het eerste gezicht is deze berekening niet verkeerd. Hier staan de bedragen van zelfstandigen- en startersaftrek, zoals die op het inkomen in mindering worden gebracht.

 

Even heel kort door de bocht bereken je hier: [winst min zelfstandigen- en startersaftrek] is inkomen. [inkomen maal tarief] is belasting. Omdat de zelfstandigen- en startersaftrek van het inkomen afgaan wordt de belasting dus lager. Waren deze niet van het inkomen afgegaan, dan was het belastingbedrag [het bedrag van zelfstandigen- en startersaftrek maal tarief] hoger geweest. En dat laatste bedrag berekende de rekenhulp.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 115 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.