Einde levensloopregeling: Wat doe jij?in 2013 laten uitkeren of door laten lopen

Aanbevolen berichten

Beste forummers,

 

De politiek heeft beslist dat de levensloopregeling moet worden beëindigd. Het ooit zo mooie initiatief om voor vrije tijd te kunnen sparen, bleek naar de smaak van Den Haag te veel te worden “misbruikt” voor het sparen van vervroegd pensioen. Daarnaast bleek de oorspronkelijke doelgroep er te weinig gebruik van te maken en andere groepen (bijv. DGA’s) zagen hier juist een kans om een paar extra centen belastingvrij opzij te zetten. Ik moet schuld bekennen, ik behoor tot die laatste groep. En ja, ik vind het wel fijn om later de vrijheid te hebben om te kiezen tussen vervroegd stoppen of door te gaan (al vind ik mijn werk nu nog veel te leuk om uberhaupt aan eerder stoppen te denken). Maar goed, die keus smelt nu als sneeuw voor de zon weg want de overgangsregeling die loopt tot 2022 en dat is nog ver voor mijn pensioengerechtigde leeftijd. Dus ik moet nu beslissen wat ik met het gespaarde geld moet doen. Ik had al meer saldo dan 3.000 staan, dus ik sta nu voor de keus:

- of doorsparen tot 2022, waarna het geheel vrij zal vallen

- of nu alles laten uitkeren in 2013 met een serieus fiscaal voordeel.

 

Ik moet zeggen, het Ministerie van Financien heeft me een dikke worst voor de neus gehangen omdat bij volledige opname in 2013, 20% van het opgebouwde saldo t/m 2011 belastingvrij kan worden uitgekeerd. Ik was overstag. 20% belastingvrij, die kans moet ik niet laten lopen!! Totdat, ik me op dit voorgenomen besluit ging bezinnen:

- Mijn oorspronkelijk doel, vervroegd kunnen stoppen met werken, haal ik niet, tenzij:

Ik het vrijgekomen geld ga gebruiken voor banksparen of het geld stort in een lijfrente, maar wacht even: aan de inleg zijn fiscale maxima gebonden, namelijk de jaar/reserveringsruimte en het saldo dat ik nu heb is vermoedelijk veel groter dan de jaar/reserveringsruimte die ik heb

- Als ik niet inleg op banksparen dan ga ik over het vrijgekomen saldo in box 3 vermogensrendementheffing betalen;

- Laat ik het geld nu vrijvallen dan moet ik waarschijnlijk kinderopvangtoeslag gaan terugbetalen

- Het rendement op sparen met bruto geld is 52% hoger dan wanneer je met netto geld spaart (mits je in de hoogste inkomensschijf valt)

 

Hmmm….en toen begon volledige opname in 2013 er een stuk minder aantrekkelijk uit te zien. Vooralsnog is mijn besluit dat ik blijf doorsparen terwijl ik gespreid over de aankomende jaren geld zal gaan overhevelen uit de levensloop naar pensioensparen. Ik begrijp dat Den Haag de begroting sluitend wil hebben door belastinginkomsten naar voren te halen, maar mijn eigen keuzevrijheid is mij meer dierbaar dan een eenmalig fiscaal voordeeltje.

 

Wat doen jullie?

 

Groet,

Alex

 

Link naar reactie

 

Waarom begin je niet met uitbetalen aan jezelf. Dit kan op een gedeeltelijke verlof periode.

Bijvoorbeeld 5 uur per week. Ik noem maar wat. Het totale DGA loon houd je gelijk.

Bij uitbetalen krijg je ook korting op de belasting 205 per elk gespaard (gestort) jaar (tussen 2006 en 2011). De opname moet dan wel groter zijn dan de totale korting.

Link naar reactie

- Het rendement op sparen met bruto geld is 52% hoger dan wanneer je met netto geld spaart

 

Met de huidige spaarrente maakt dat in absolute zin echter nog maar weinig uit ;-)

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 91 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.