• 0

Ontbrekende facturen

Beste HL'ers,

 

Als ik zowel een verkoop- als inkoopfactuur niet meer heb, mag ik de ontvangen en betaalde bedragen via de bank als nog als omzet en kosten boeken? Mag de voorbelasting geclaimd worden en dient de omzetbelasting te worden afgedragen? Ga er maar vanuit dat ik niet meer aan die facturen kan komen. Moet ik ze in ergste geval als privé uitgaven/ontvangsten boeken? Hoe streng is de Belastingdienst hier tegenover?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

De factuur kwijtraken en dan geen omzet / BTW meer aangeven, dat zou een mooie zijn. Ik denk dat veel ondernemers dan spontaan veel administratie zouden kwijtraken. :)

 

Formeel mag je de BTW op de inkopen niet aftrekken als je de inkoopfactuur niet meer hebt. Wel kan je met de betaling nog steeds aantonen dat je de kosten hebt gemaakt.

 

Als je zowel de verkoop als de inkoop feitelijk correct boekt komt er in principe niemand iets tekort, maar formeel kan de belastingdienst wel moeilijk doen. Al kan dat wel wat 'flauw' voelen als de verkoop minstens gelijk is aan de inkoop en duidelijk is dat het bij elkaar hoort.

 

Overigens vraag ik me af over wat voor inkopen en verkopen je het hebt bij een autorijschool. Het CBR rekent vanaf dit jaar volgens mij geen BTW meer, toch? Of gaat het om theorieboeken?

Link naar reactie
  • 0

Ik sluit mij bij Erik aan, als je geen inkoopfaktuur hebt maar wel een betaling per bank, kun je het nog gerust als kostenpost opvoeren, maar officieel kun je de voorbelasting niet terugvorderen. Echter om wat van bedrag gaat? Bij een boekenonderzoek kijkt men naar de grootste uitgaven en aan voorbelasting over een faktuur van bijv 200 euro zal men niet snel tijd en energie besteden. Wat verkoop betreft hoe je uiteraard niet te bewijzen dat je BTW hebt berekend aan je klant. Als jij BTW over je verkoop wilt afdragen dan mag dat zondermeer van de belastingdienst ;D

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 215 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.