• 0

BD accepteert wel winst uit onderneming maar kent geen investeringsaftrek toe

Ik heb een eenmanszaak. Door ziekte liep ik jaren achter met jaarstukken en aangifte. Over het jaar 2009 heb ik daarom in 2012 een voorlopige aangifte op schatting gedaan, en de aanslag betaald. Tegen deze aanslag heb ik wel direct bezwaar gemaakt (maar wel betaald), en bevestigd dat mijn aangifte een voorlopige schatting was. In deze voorlopige aangifte gaf ik alleen een schatting van mijn totale inkomen, zonder specificatie van winst uit onderneming.

 

Pas afgelopen oktober was in staat om de jaarstukken over dat jaar goed samen te stellen, en hieruit bleek dat de eerste aangifte te laag was. In mijn jongste aangifte heb ik die winst gespecifeerd, 29.000 euro. Op basis van de investeringen in dat jaar zou ik recht hebben op een investeringsaftrek van 11.397 euro, dan na zelfstandigenaftrek en MKB winstvrijstelling kwam ik op een fiscale winst van ongeveer 8200 euro.

 

Omdat ik te laat was met deze definitieve aangifte heeft de belastingdienst hem behandeld als een bezwaarschrift. In haar kennisgeving schrijft ze mijn aangifte te zullen volgen, maar stelt dat ik niet in aanmerking kom voor de zelfstandigenaftrek. Dit omdat ik daarvoor bij eerste aangifte had moeten kiezen, en dat dat, nadat de aanslag onherroepelijk vast is komen te staan, een verzuim tot dat verzoek niet meer kan worden hersteld.

 

Na wat correcties van zelfstandigenaftrek en MKB winstvrijstelling is de fiscale winst uit onderneming nu vastgesteld op ongeveer 19200 euro. Ik kan nog op de kennisgeving reageren.

 

Mijn vraag is nu of de belastingdienst dit mag doen. Wel, "nadat de aanslag onherroepelijk vast is komen te staan" winst uit onderneming accepteren, maar investeringsaftrek afwijzen. En is hier nog iets tegen te doen? Een fiscalist of advocaat in de arm nemen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 0

Sluit dit aan op je oude topic uit 2011?

 

De belastingdienst antwoordde dat ik geen recht op zelfstandigenaftrek had, en dat men dit ook ging toepassen op de 3 jaren ervoor. Dus hoppa, over 4 jaar geen zelfstandigenaftrek. Dit speelde allemaal 2 jaar geleden. Ik heb het toen voorgelegd aan de Nationale Ombudsman maar dat leverde niets op...

 

Dan plak ik ze aan mekaar...

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Dat speelde over de jaren t/m 2008 en is afgesloten en ging over niet toekennen van zelfstandigenaftrek. Dat speelt nu over 2009 niet meer, dus er is wat vooruitgang geboekt ;D

 

Maar in 2009 dus geen investeringsaftrek.

 

De aangiften over 2010 en 2011 zijn inmiddels ook gedaan en ook daar lijken zelfstandigen- en investeringsaftrek te zijn toegekend en de aangifte over 2012 gaat voor het einde van deze maand de deur uit.

Link naar reactie
  • 0

De investeringsaftrek, ook wel 'kleinschaligheidsinvesteringsaftrek' wordt geregeld in artikel 3.41 van de Wet Inkomstenbelasting 2001. Ik copy-paste even iets uit de wettekst over het jaar 2011, waarbij ik een belangrijke passage vet maak:

 

Artikel 3.41. Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek

 

1. Indien in een kalenderjaar wordt geïnvesteerd in bedrijfsmiddelen, en de belastingplichtige daarvoor bij de aangifte kiest, wordt een [...] kleinschaligheidsinvesteringsaftrek ten laste gebracht van de winst over dat jaar.

 

Kortom, volgens mij mág de Belastingdienst dit prima afwijzen. Je zou je nog kunnen beroepen op hele bijzondere omstandigheden die de inspecteur een argument geven om voor jou een uitzondering te maken. Misschien zijn er fiscalisten of advocaten die een loophole kennen waardoor je toch je investeringsaftrek kan claimen, maar ik vrees dat hier de uitspraak van een van mijn favoriete docenten van toepassing is: lex dura, sed lex.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Een fiscalist of advocaat in de arm nemen?

 

Mijn advies is: als je nu terugkijkt op 20 jaar ondernemen en terugkerende problemen met je aangiften en aanslagen, dan is het wellicht beter om iemand in de arm te nemen die jouw fiscale positie goed regelt - zeker als je door ziekte steeds weer opnieuw tegen achterstanden aanloopt.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Allereerst sluit ik me wel bij Twabla aan... Ik denk dat in jou geval een goed adviseur zich al 5 keer had terugverdiend. Klinkt allemaal als een grote puinhoop als ik eerlijk ben.

 

Is het nu wederom tot een ambtshalve aanslag gekomen en heb je hiertegen te laat bezwaar gemaakt? Dus feitelijk dezelfde situatie zoals zich in het andere topic voordoet?

Link naar reactie
  • 0
Mijn advies is: als je nu terugkijkt op 20 jaar ondernemen en terugkerende problemen met je aangiften en aanslagen, dan is het wellicht beter om iemand in de arm te nemen die jouw fiscale positie goed regelt - zeker als je door ziekte steeds weer opnieuw tegen achterstanden aanloopt.

 

Dank je voor dit advies. 5 jaar geleden heb ik 2 boekhouders op rij gehad, die hun eigen problemen hadden, en mij lieten zitten, de eerste deed dat na een aanbetaling van 1000 euro. Ik denk dat dat ik in het begin de fout heb gemaakt om adviezen op te volgen; neem een boekhouder, neem een accountant, neem een boekhoudkantoor, neem een boekhoudpakket. Ik heb het allemaal gehad en het heeft mij allemaal niets dan ellende opgeleverd. Ongeveer 5 jaar geleden kreeg ik het heldere idee om alles zelf in Excel in te voeren maar de handigheid had ik daar nog niet voor en maakte het mijzelf onnodig moeilijk, bijv door gegevens zelf handmatig van fakturen in te voeren ipv alles gewoon in te voeren uit mijn online banking (de meeste transacties gaan bij mij via de bank). Ik heb nu een grote spreadsheet waarin alles aanwezig is, en de aansluiting zoals de belastingdienst die graag ziet is er ook (bevestigd tijdens 2 boekenonderzoeken). Het probleem was nog de rust en kracht vinden om het om te zetten in jaarstukken, en in oktober heb ik dat over de jaren 2009 t/m 2011 kunnen doen. Deze maand kan ik 2012 afronden en indienen (heb daar tot eind deze maand uitstel voor gekregen). Daarna is er geen achterstand meer, de admin van 2013 is up to date en ik zou eind januari al aangifte kunnen doen. Ondertussen draait mijn bedrijf toppie, met geweldige omzetten en een jaarlijks stijgende winst. De ziekte is ook zo goed als overwonnen.

Link naar reactie
  • 0

Allereerst sluit ik me wel bij Twabla aan... Ik denk dat in jou geval een adviseur zich al 5 keer had terugverdiend. Klinkt allemaal als een grote puinhoop als ik eerlijk ben.

 

Dank je meneer de oordelert :-) Zelf vind het wel meevallen, volgens mij is dat ook duidelijk op te maken uit hetgeen ik in deze topic heb gepost.

Link naar reactie
  • 0
Is het nu wederom tot een ambtshalve aanslag gekomen en heb je hiertegen te laat bezwaar gemaakt?

 

Nee, die ambtshalve aanslag komt nog. Ik heb nu eerst een kennisgeving ontvangen waar ik tot 25 nov op kan reageren. Ik heb al bezwaar gemaakt en de BD erop gewezen dat mijn aangifte vorig jaar een voorlopige aangifte met schatting was, volgens mij hebben ze dat nu zelf over het hoofd gezien en beschouwen ze die aangifte als een definitieve aangifte.

Link naar reactie
  • 0

René

 

Er bestaat niet zoiets als een voorlopige aangifte of een geschatte aangifte. Niet voor niets dien je de aangifte te ondertekenen waarbij je ervoor tekent dat je de aangifte stellig naar waarheid en zonder voorbehouden hebt ingevuld. Dat je die later opnieuw indient, maakt het fiscaal wettelijk een bezwaar en geen aangifte! Als dus de investeringsaftrek niet in jouw 'voorlopige' aangifte stond dan is het dus te laat.

 

MarcelS heeft het fiscale antwoord al gegeven: indien je bij de aangifte niet vraagt om de investeringsaftrek dan is het in correctie, bezwaar, beroep etc. kansloos.

 

Enne, leuk dat je meer verdient dan Robbert, maar hou het wel netjes aub. Zijn opmerking is deels terecht. Door de achterstanden loop je nu fiscaal voordeel mis. Dat je pech hebt gehad met je boekhouders neemt niet weg dat het allerminst soepel verlopen is. En een boekhouder is nu eenmaal niet altijd een belastingadviseur. Nu heb je zelf 2009 op een wat creatieve manier ingediend maar loop je een aftrekpost mis. Gelukkig vind je het zelf wel meevallen, daar ben ik bij om maar ik vrees wel dat de fiscus gelijk heeft

 

groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dank voor je antwoord Joost.

 

Ik kwam gisteravond dit nog tegen, het toeval wil dat ik mijn bedrijfsmiddelen (ik investeer in stock media) altijd pas maanden tot jaren na produktie begin te exploiteren, maw ik neem ze niet in het jaar van investeren in gebruik. Mijn vraag is of ik hier nog iets aan zou hebben, en wat men bedoelt met "een deel van dat bedrag", en hoe je dat dan berekent:

 

------------------------------------------------------------

 

http://www.dezaak.nl/de-investeringsaftrek-1707226.html

 

Voorwaarden investeringsaftrek

Als u in een jaar meer dan € 2.300 (in 2012) investeert in bedrijfsmiddelen kunt u een deel van dat bedrag aftrekken van de winst. Van belang is wel dat u deze zogeheten investeringsaftrek aanvraagt in het jaar waarin u de betalingsverplichting aangaat, ook als dit nog niet tot aftrek leidt.

 

Neemt u het bedrijfsmiddel niet in het jaar van investering in gebruik, dan kan een bepaald deel van de investeringsaftrek doorschuiven naar een volgend tijdvak.

 

Link naar reactie
  • 0

Lastige vraag.

 

Als je de stock media koopt en daarna alleen de gebruiksrechten verkoopt dan is er sprake van een bedrijfsmiddel (denk aan verhuurbaar pand). Echter geldt de investeringsaftrek niet voor middelen die aan derden beschikbaar worden gesteld.

 

En als je het wel verkoopt dan is het voorraad en geen bedrijfsmiddel, dus ook geen investeringsaftrek.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

In het begin voerde ik de produktiekosten van stock media als directe kosten op die ik dus in hetzelfde jaar allemaal direct als kosten opvoerde (dit omdat de losse kosten meestal lager dan 450 euro zijn) en toen MOEST van de belastingdienst alle losse kosten per produktie bij elkaar optellen en het totaalbedrag als investering in intellectueel eigendom opvoeren en op de balans zetten en daar is tijdens 2 boekenonderzoeken nogmaals naar gekeken, inclusief de investeringsaftrek, en daar is toen geen correctie op gedaan.

 

Joost heeft jouw antwoord ook betrekking op intellectueel eigendom? Of het beschikbaar stellen aan derden of verkoop is is moeilijk te beantwoorden, de eindgebruiker koopt een kopie met toestemming om de kopie gedurende een bepaalde tijd te gebruiken. Vergelijk het met aankoop van software waarbij je een kopie op CDrom koopt met daarbij een licentie om de software te gebruiken. De software wordt dus niet jouw eigendom.

Link naar reactie
  • 1

MarcelS heeft het fiscale antwoord al gegeven: indien je bij de aangifte niet vraagt om de investeringsaftrek dan is het in correctie, bezwaar, beroep etc. kansloos.

Mag ik (met onderbouwing, zie onderdeel 7) een andere mening zijn toegedaan? Totdat de aanslag definitief is, kun je nog steeds verzoeken om toepassing van de investeringsaftrek. En voor de EIA/MIA kan het soms zelfs nog daarna.

 

De vraag is echter of je dat hier verder gaat helpen. Je geeft aan bezwaar te hebben gemaakt tegen de aangifte, maar dat leidt tot een hoger bedrag aan te betalen belasting. In dat geval is geen sprake van een bezwaar tegen de aangifte, maar van een verzoek om een navorderingsaanslag. Als dat echter binnen de bezwaartermijn is gedaan, zou je kunnen stellen dat het bezwaar zich puur richt op het (niet) toepassen van de investeringsaftrek en je daarmee toch een belang bij het bezwaar hebt - in dat geval is het verzoek dus wel tijdig geweest. Ik vind het dus wat kort door de bocht van de fiscus om de investeringsaftrek op deze grond te weigeren, dat zou op zijn minst van een goede onderbouwing moeten worden voorzien. Ik zou dit dan ook zeker (alsnog) inbrengen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Dank voor je antwoord.

 

De BD schrijft in haar brief mijn bezwaar te behandelen als een verzoek om ambtshalve herziening. En mijn bezwaar is niet binnen de termijn gedaan, maar ruim een jaar na de aanslag.

 

Maar maakt het nog iets uit dat dat ik direct nadat ik de eerste aanslag ontving, per fax bezwaar heb gemaakt bij de Belastingdienst (dus ruim binnen 6 weken) met nogmaals de opmerking dat het een voorlopige aangifte betrof, maar wel het bedrag heb betaald? Kan mijn aangifte in oktober dan niet als een toelichting op mijn tijdig ingediende bezwaar gezien worden?

 

 

Link naar reactie
  • 0

MarcelS heeft het fiscale antwoord al gegeven: indien je bij de aangifte niet vraagt om de investeringsaftrek dan is het in correctie, bezwaar, beroep etc. kansloos.

Mag ik (met onderbouwing, zie onderdeel 7) een andere mening zijn toegedaan? Totdat de aanslag definitief is, kun je nog steeds verzoeken om toepassing van de investeringsaftrek.

 

Dat mag je zeker! Dank je. Frappant dat de fiscus dit zelf ook niet altijd correct toepast. In mijn praktijk nl. al eens hetzelfde meegemaakt, maar dat was waarschijnlijk voor 2010 al. Dank

 

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Een update over hoe dit is afgelopen:

 

Na schriftelijk bezwaar gemaakt te hebben gevolgd door twee telefoongesprekken die emotioneel en heftig verliepen heeft de BD besloten om het betreffende jaar als afgesloten te beschouwen, en de BTW die ik na de eindberekening had overgemaakt, weer naar mijn rekening terug te boeken, en geen naheffingsaanslag voor de IB te sturen. Alles bij elkaar een meevaller van ruim 10.000 euro. Dit maakt het niet toekennen van de zelfstandigenaftrek in eerdere jaren voor ongeveer de helft weer goed.

 

Ik heb inmiddels ook aangifte gedaan over 2012, en ben nu mijn boekhouding over het lopende jaar aan het bijwerken. Ik zou in januari al aangifte over 2013 kunnen doen, een situatie die ik nooit eerder heb gekend. Een fijn gevoel.

 

Groet,

 

René

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 225 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.