• 0

Kan dit voorbeeld ondernemingsplan korter?

Voor mijn ondernemingsplan gebruik ik het plan op de volgende website.

http://www.imk-projecten.nl/index2.htm

 

Omdat ik nu toe ben aan de puntjes op de i te gaan zetten zodat het uitgeprint kan worden, viel mij ineens op dat als ik alles uitwerk zoals het voorbeeld aangeeft, dat het dan een heel boekwerk gaat worden. (pagina of 25)

Ik denk dan eigenlijk, een bank ziet me al aan komen met zo'n dikke map.

 

Wat mij opvalt is dat er op pagina 3 gevraagt word naar het bedrijfsidee, de bedrijfsformule en de doelgroep.

Daarin omschrijf je je product/bedrijf.

Vervolgens word er gevraagt naar een korte omschrijving van het product (dat schreef je net op) (de p's)

Vervolgens vraagt dit voorbeeld ondernemingsplan 3 pagina's verder weer om een uitgebreide uitleg van het pruduct.(de P's)

 

In feite omschrijf je 3 keer hetzelfde.

Is het niet handiger om dit in 1 keer goed op te schrijven, dan 3 keer een andere versie?

Dat scheeld zo weer een aantal pagina's.

 

Zeg ik nu iets doms of is dit inderdaad iets wat zou kunnen?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je schrijft zelf dat je de volgende vragen krijgt:

 

1. het bedrijfsidee, de bedrijfsformule en de doelgroep.

2. een korte omschrijving van het product

3. een uitgebreide uitleg van het product

 

Dat is toch behoorlijk verschillend, en alledrie dus nuttig? Je bedrijf en je product zijn niet hetzelfde als het goed is, en een korte en lange omschrijving zijn beide erg nuttig.

Link naar reactie
  • 0

Het bedrijfsidee bestaat uit naam, branche, rechtsvorm en visie.

In die visie word al duidelijk dat het om een paarden verhuur bedrijf gaat (kort gezegt)

 

In de bedrijfsformule heb ik eigenlijk het idee omschreven.

Voor wie geschikt, de doelgroep waarop gericht word, de concurenten, wat het precies inhoud de verhuur constructie (dus wat ik aanbied)

 

Vervolgens moet ik dan schrijven dat het om een verhuurconstructie gaat en even verder moet ik nogmaal uitleggen hoe het in elkaar steekt.

 

Als ik mezelf nalees, dan is het in de bedrijfsformule al aan bod geweest.

Anders schrijf ik toch steeds het zelfde op?

Hoe moet ik dit aanpassen dan?

Link naar reactie
  • 0

Op het moment dat je bedrijf en je 'product' zo samenvloeien heb je inderdaad gelijk dat het nogal vaak hetzelfde is.

 

Een ondernemingsplan zoals dat van IMK is een richtlijn. Je moet eruit halen wat voor jou van toepassing is. Schrijf je in jouw ogen bij twee onderwerpen tweemaal hetzelfde, dan kun je naar eigen inzicht een andere opzet kiezen. Hoe je het moet aanpassen weet ik niet exact, dat ligt eraan. De omschrijving van het product kun je skippen denk ik (ik weet het niet 100% zeker, ligt eraan hoe je het opgeschreven hebt).

Link naar reactie
  • 0

Het valt mij gewoon op dat vooral de P's meerdere keren omschreven moeten worden.

In mijn geval het product 3 keer, maar de andere P's 2 keer. een keer kort en verderop in het plan een uitgebreider stuk.

Ik zat te denken, kan ik dat niet beter meteen uitgebreid omschrijven?

Wel zo natuurlijk dat er een verhaal lijn in blijft zitten, dat het in elkaar overloopt zeg maar.

Op die manier laat ik toch niks weg, maar ben ik niet steeds aan het verwijzen naar andere pagina's en word het boekwerk uiteindelijk niet zo dik.

Link naar reactie
  • 0

een voorbeeld ondernemingsplan dient als leidraad om je eigen plan te schrijven. Een beschrijving van je product dekt niet de lading van de P van productbeleid. Hierbij kun je dus naast een korte beschrijving denken aan service, garantie en dergelijke.

Dit kun je verderop in het plan dan uitgebreid uitwerken in de beschrijving van de P's. ik zou denk ik zelf eerder kiezen voor 1 uitgebreide beschrijving van de P's. En denk bij de P's niet alleen, aan product, plaats, prijs, promotie, maar ook eens aan partnerbeleid, personeelsbeleid en persoonlijkheid (dit laatste is vooral belangrijk bij een startende ondernemer!!)

ik hoop dat je hier wat aan hebt.

AX Web Services - Webdesign, Internet Database Applicaties

AX Financial Services - Administratie- en financieel advieskantoor

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 269 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.