• 0

Van vof naar bv

Mijn man en ik hebben een vof. Door de crisis hebben we twee grote schuldeisers, belasting en bank. BBZ is afgewezen, schuldsanering rest. Nu had onze accountant eventueel een creatief idee.

De vof omzetten in een bv, deze overdoen aan dochter en zelf in loondienst gaan bij BV. Schuldsanering in en na drie jaar de BV weer overnemen. Op deze manier is ons bedrijf dan nog in leven en kunnen wij ons in de toekomst in ons eigen onderhoud blijven voorzien ipv veroordeeld te worden tot de bijstand.

Nu vraag ik mij af of dit überhaupt mogelijk is. Ik kan er niets over lezen uiteraard, anders was het ook niet zo creatief...

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Gaby

 

nare situatie voor jullie. Sterkte alvast!

 

Ik zie het belang van de BV ertussen niet. Als jullie dochter bereid is om de onderneming over te nemen waarom doet zij dat dan niet als haar eenmanszaak?

 

Daarbij begrijp ik ook niet waarom jullie dan in loondienst gaan van de onderneming? Als het zo slecht gaat waar gaat de onderneming dan jullie salarissen van betalen?

 

Tot slot vrees ik dat deze constructie ook wel eens kan betekenen dat je de WSNP niet in kunt, maar daar weten de juristen en advocaten op HL meer van dan ik.

 

groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Het lijkt mij dat alles van waarde verkocht zal moeten worden, dus tenzij uw dochter voor de overname een bedrag naar waarde betaalt zal je dit niet kunnen verantwoorden. Er wordt dan gewoon beslag gelegd.

 

Als er weinig spullen van waarde zijn dan zou uw dochter met het klantenbestand een nieuw bedrijf kunnen beginnen, dan voorzie ik weinig problemen.

Link naar reactie
  • 0

Zo kort door de bocht klopt het wat je zegt.

De vof gaat helemaal niet slecht. Alleen door fouten van de belastingdienst (toegezegd) en onze vroegere accountant is de schuldenlast zo hoog geworden dat deze niet meer ingelopen kan worden. Als zij de vof overneemt dan neemt ze de schulden ook over toch?

Wij willen privé de sanering in maar kunnen op de manier van de bv, ons bedrijf behouden.. Dat was de gedachte.

Ik ben al bezig een advocaat te zoeken. Het vervelende is dat zij de schuldenlast nog wat groter gaan maken, dus de hoeveelheid info vooraf is voor ons schulden dempend.

Het zou doodzonde zijn van ons bedrijf om dat te sluiten, puur omdat er goede omzet gedraaid wordt. Bevestigd door het IMK, de gemeente beslist helaas anders.

Er zijn geen spullen van waarde.

De onderliggende vraag is meer: kunnen wij in loondienst van de bv komen? Is dat fraude of binnen de wet? Dan dragen we ons salaris uiteraard af in de schuldsanering, maar hebben we het bedrijf nog wel na drie jaar.

Link naar reactie
  • 0

Als het IMK ja zegt en de gemeente nee, heb je dan wel protest aangetekend tegen het besluit van de gemeente?

 

VOF omzetten in een BV betekent ook weer 2 tot 3 duizend euro extra kosten.

 

Als zij de VOF overneemt dan hoeft dat beslist niet incl. de schulden! Zij kan aan zogenaamd cherry picking doen. De kersen van de taart nemen, mits hetgeen ze overneemt wel een zelfstandig bedrijf is (lijkt me niet zo moeilijk).

 

Vraag is dan weer wel of jullie de WSNP in mogen met deze constructie.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 171 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.