• 0

Freelance opdracht

Beetje complex verhaal, maar ik heb een eigen B.V. (ben voor 50% aandeelhouder). Nu doe ik buiten de B.V. om een freelance opdracht, maar ik wil het geld eigenlijk direct op mijn eigen bankrekening hebben.

 

Kan ik aan de opdrachtgever in kwestie gewoon het BTW en KVK nummer van de B.V. doorgeven met mijn eigen bankrekeningnummer? Of is hier een andere oplossing voor? Ik hoorde ook iets over een VAR verklaring maar ik weet niet of dat in dit geval van belang is.

 

Alvast bedankt.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Deze weg lijkt mij hinken op twee gedachten. Of je verricht als natuurlijk persoon een opdracht op freelance basis, of je verricht de opdracht binnen het kader van de rechtspersoon, de BV waar jij voor 50% aandeelhouder van bent. Waarom zou je het BTW-nummer en het inschrijfnummer bij de KvK van de BV willen gebruiken. Als freelancer heb je geen plicht om je in het Handelsregister in te schrijven.

 

Zie voor wat betreft de VAR verklaring info in de volgende threads.

 

freelancer inhuren

eigen uren BV - feelancen

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

okay, maar kan ik het geld gewoon van de B.V. rekening afhalen? Dit speelt eigenlijk puur buiten de B.V. activiteiten, maar ik heb tegen mijn opdrachtgever gezegd dat ik wel een kvk en btw nummer heb.

 

Of kan ik dus wel gewoon mijn eigen bankrekeningnummer opgeven?

Link naar reactie
  • 0

okay, maar kan ik het geld gewoon van de B.V. rekening afhalen? Dit speelt eigenlijk puur buiten de B.V. activiteiten, maar ik heb tegen mijn opdrachtgever gezegd dat ik wel een kvk en btw nummer heb.

 

Of kan ik dus wel gewoon mijn eigen bankrekeningnummer opgeven?

 

Jouw stelling is niet juist (althans naar ik vermoed). De BV beschikt over een KvK en Btw nummer. Het feit dat de BV andere activiteiten uitoefent maakt in principe weinig uit. Je kan de werkzaamheden onder de noemer van de BV verrichten en factureren vanuit de BV, fiscaal gezien zal dit wel als omzet meetellen.

 

Je kan de opdracht ook geheel buiten de BV houden en je eigen bankrekeningnummer opgeven. De vraag is alleen of jouw opdrachtgever hier blij mee is. Hij/zij zal waarschijnlijk willen voorkomen dat de opdracht als een verkapt dienstverband wordt aangemerkt, waardoor hij/zij achteraf nog met een navordering voor wat betreft de premies sociale verzekeringen zou kunnen worden geconfronteerd.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Uh, dat schiet niet veel op, tenzij die "bevriende" BV jouw dat geld als "salaris" (met inhouding van alle sociale lasten) gaat uitkeren. Dan kom je daar "tijdelijk" in dienst. Of je moet een factuur sturen, maar dan ben je net zo ver van huis.

 

Als dit soort "meevallers" vaker voor gaat komen kan je een eigen eenmanszaak inschrijven.

 

Zelf laat ik al mijn inkomsten uit privé activiteiten naar mijn bedrijf vloeien onder het motto: die privé tijd heb ik aak aan de zaak onttrokken. Dat is ook goed veer de relatie met je partner(s).

 

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Uh, dat schiet niet veel op, tenzij die "bevriende" BV jouw dat geld als "salaris" (met inhouding van alle sociale lasten) gaat uitkeren. Dan kom je daar "tijdelijk" in dienst. Of je moet een factuur sturen, maar dan ben je net zo ver van huis.

 

Als dit soort "meevallers" vaker voor gaat komen kan je een eigen eenmanszaak inschrijven.

 

Zelf laat ik al mijn inkomsten uit privé activiteiten naar mijn bedrijf vloeien onder het motto: die privé tijd heb ik aak aan de zaak onttrokken. Dat is ook goed veer de relatie met je partner(s).

Nils, we hebben nog een vacature. Is dit niks voor jou ;).

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Tja, ik zet het dan niet op die BV maar een familielid van me heeft ook nog wel een BV. Dan laat ik het zo wel lopen en betaal ik hem een vergoeding voor de 'omzetcorrectie' om het zo maar te noemen. Dat is dan het makkelijkste.

Geef je hem dan ook extra ivm de VpB die hij over "jouw"winst moet betalen? En nog een vergoeding voor het risico dat hij loopt bij een evt belastingcontrole?

 

Waarom zo moeilijk doen en het niet gewoon via je eigen BV laten lopen?

Egbert Punter

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 254 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.