• 0

Verplicht pensioen te betalen als ZZP'er in transportsector?

Hallo,

 

Ik ben paar maanden geleden begonnen met mijn eigen zaak als zzp'er in de transportsector. Nu krijg ik opeens een brief van pensioenfonds vervoer dat ik pensioen moet betalen. Een vriend van mij die paar jaar geleden is begonnen met ook een zzp'er transportbedrijf zegt dat het niet verplicht is om de pensioen te betalen.

 

Verder is dit de enige artikel die ik heb gevonden dat pensioen niet verplicht is om te betalen als zzp'er: http://www.transport-online.nl/site/3852/soob-en-pensioenfonds-vervoer-reageren-op-beschuldiging-spookrekeningen-update/

 

Voor de zekerheid wil ik dit toch even vragen mocht iemand hier ervaring mee hebben. Alvast bedankt.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Voor zover mij bekend is er binnen de transportsector geen verplichte aansluiting voor zelfstandigen zonder personeel en ook niet voor eigenaren van bedrijven met personeel (dit laatste weet ik niet zeker, wellicht dat Jeroen daar nog iets zinnigs over kan zeggen).

Zodra je wel personeel hebt, geldt de pensioenplicht voor die werknemers wel uiteraard.

 

Vermoedelijk wordt je aangeschreven als starter in de transportsector en volstaat de melding dat je geen personeel in dienst hebt

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Dit staat op hun (pfvervoer) site:

 

"Of gaat u voor uzelf beginnen? Dan kunt u bij ons uw pensioen voor maximaal drie jaar vrijwillig voortzetten. Voorwaarde is dat u zelf de hele premie betaalt en dat u de vrijwillige voortzetting aanvraagt binnen drie maanden na beëindiging van uw deelname. Heeft u vragen neemt u dan contact met ons op."

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dit staat op hun (pfvervoer) site:

"Of gaat u voor uzelf beginnen? Dan kunt u bij ons uw pensioen voor maximaal drie jaar vrijwillig voortzetten.

 

Maar jouw vraag gaat niet over vrijwillige voortzetting. Vrijwillige voortzetting is nooit een moeten (tenzij je daar al eerder uitdrukkelijk voor hebt gekozen)

 

Bij mijn weten zijn de wettelijke normen voor vrijwillige voortzetting ook al enige tijd gewijzigd en is o.a. de termijn verruimd van 3 naar 10 jaar. Vrijwillige voortzetting is voor ondernemers jonger dan 45 meestal niet zo interessant want een dure verplichting die na 10 jaar onherroepelijk alsnog ophoudt.

Voor ondernemers vanaf 50-55 is het meestal een dure noodzaak om een fatsoenlijk pensioen op te kunnen blijven bouwen

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie. Ik kreeg een ambtshalve aanslag omdat volgens hun niet voldoende gegevens over mij hebben. Volgens mij is het verstandig (?) om deze gegevens aan hun door te geven zodat ik niet elke maand een pensioen aanslag krijg.

 

@Peter: ik werkte idd vroeger bij een werkgever, die betaalde mijn pensioen. Maar ik wil geen pensioen betalen, daar heb ik (voorlopig) geen behoefte aan.

Link naar reactie
  • 0

Hoi ragney,

 

Norbert heeft (zoals gewoonlijk) helemaal gelijk.

 

De verplichtstellingsbeschikking voor BPF Vervoer:

 

Verplichtstellingsbeschikking BPF Vervoer

 

Samengevat: werknemer in dienst is van een onderneming in het Beroepsvervoer over de Weg moet deelnemen, met uitzondering van DGA's en directie zijnde bestuurder van BV/NV.

 

IB ondernemers zijn geen werknemers, dus zijn ook niet verplicht.

 

Je kunt het fonds dus gewoon een mailtje sturen dat je geen personeel hebt en dat ze iemand anders moeten gaan lastig vallen.

 

Groet,

 

Jeroen

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 221 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.