• 0

Hoe werkt het kasstelsel precies?

 

Beste,

 

Ik wil graag wat weten.

 

Ik ben bezig met mijn boekhouding.

Omdat ik veel kasverkoop heb ik gekozen om het kasstelsel te hanteren.

Hoe werkt het kasstelsel precies?

Kan ik alle omzet/ opbrengsten dus inboeken op de dag van ontvangst?

Nu zit ik met de dag 31-12. Er is toen gepind, maar op 03-01 is dit ontvangen. Geldt voor de inkomstenbelasting dan 03-01 of moet ik dit zien als een nog te ontvangen post, dus boek ik het wel op 31-12.

 

En nu de kosten.

Klopt het dat de kosten buiten het kasstelsel vallen?

Dus wanneer ik een factuur van KPN ontvang ik deze op de factuurdatum moet inboeken ipv betaaldatum?

 

Graag hoor ik u.

 

Elsje

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Elsje,

 

Welkom op HigherLevel!

 

 

Omdat ik veel kasverkoop heb ik gekozen om het kasstelsel te hanteren.

Hoe werkt het kasstelsel precies?

 

Er valt niet zoveel te kiezen, of je valt onder het kasstelsel of je valt er niet onder.

Alle noodzakelijke informatie vind je hier.

 

Kan ik alle omzet/ opbrengsten dus inboeken op de dag van ontvangst?

 

Ja, dat kan. Sterker nog, als het kasstelsel van toepassing is dan moet dat zelfs.

 

Nu zit ik met de dag 31-12. Er is toen gepind, maar op 03-01 is dit ontvangen. Geldt voor de inkomstenbelasting dan 03-01 of moet ik dit zien als een nog te ontvangen post, dus boek ik het wel op 31-12.

 

Ehm, pinbetalingen zijn boekhoudkundig lastig. Als er gepind is op 31-12 dan is dat een ontvangst op 31-12. Dit wordt geboekt als kasontvangst en wordt via kruisposten op de bank afgestort. De ontvangst telt dus voor 31-2.

 

Haal de inkomsten- en omzetbelasting niet door elkaar. Voor de omzetbelasting geldt het kasstelsel. Voor de inkomstenbelasting is de ontvangst van de betaling helemaal niet relevant maar geldt het moment waarop jij verkocht hebt - ook als de factuur dan nog niet opgemaakt is.

 

Klopt het dat de kosten buiten het kasstelsel vallen?

Dus wanneer ik een factuur van KPN ontvang ik deze op de factuurdatum moet inboeken ipv betaaldatum?

 

Zeker, voor de kosten geldt de factuurdatum. Het moment van betaling is helemaal niet relevant. Kasstelsel heeft enkel en alleen betrekking op de omzet van de ondernemer, niet op de inkoop.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Je kan er niet direct zelf voor kiezen of je het kasstelsel moet toepassen of niet. Om te kijken of het kasstelsel op jou van toepassing is verwijs ik je graag door naar de site van de belastingdienst.

 

Wat betreft verkopen, deze boek je inderdaad in op het moment van ontvangst van de betaling. Alleen voor een pintransactie is het de vraag wat precies het moment van ontvangst is. Ik zou zeggen het moment van bijschrijving op je bank, dus 3-1. Deze weet ik echter niet 100% zeker, dus als er vanavond niemand op heeft gereageerd zal ik dit nog even nakijken. Edit: Zie dat Dennis al eerder was...

 

Wat betreft de inkopen, deze boek je in op het moment dat deze aan jou in rekening zijn gebracht. Dat betekend dus de factuurdatum.

 

Link naar reactie
  • 0

Duidelijke info!

 

Alleen over de pinbetalingen nog een vraag:

De opbrengst van de pin tel ik elke dag bij elkaar op.

Aan het eind van de dag draai ik de pin uit. Achter dit overzicht plaats ik alle bonnen bij elkaar.

Dit komt in de map waar ik mijn bankmutaties bewaar.

 

In mijn boekhoudprogramma boek ik het dan op datum wanneer het op de bank is gekomen.

 

Dus, stel dagopbrengst per pin € 1210 op 31-12.

Op 02-01 komt het binnen op de bank.

Dan boek ik op 02-01;

Bank 1210

Aan btw 210

Aan omzet 1000

 

Maar nu komt dus de omzet van 31-12 op het volgende jaar terecht.

 

Hoe dit nu te doen?

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

In mijn boekhoudprogramma boek ik het dan op datum wanneer het op de bank is gekomen.

 

Dus, stel dagopbrengst per pin € 1210 op 31-12.

Op 02-01 komt het binnen op de bank.

Dan boek ik op 02-01;

Bank 1210

Aan btw 210

Aan omzet 1000

 

Maar nu komt dus de omzet van 31-12 op het volgende jaar terecht.

 

Het moment van het boeken van de omzet is het moment van ontvangst. Dus als je dagopbrengst op 31-12 €1.210 is, dan boek je op 31-12:

 

Kruisposten 1.210

Aan BTW 210

Aan omzet 1.000

 

Vervolgens boek je op moment van ontvangst betaling (02-01):

Bank 1.210

Aan kruisposten 1.210

Link naar reactie
  • 0

Ontvangst is 03-01 dan moet ik toch de btw afdragen?

Kasstelsel.

Alle pinbetalingen komen een of twee dagen later binnen.

 

Kan het niet zo:

31-12

Nog te ontvangen 1000 ( balans)

Aan omzet 1000 ( winst )

 

Op 03-01

Bank 1210

Aan btw 210

Aan nog te ontvangen 1000

 

Deze theorie klinkt logisch vind ik

Link naar reactie
  • 0

 

Haal de inkomsten- en omzetbelasting niet door elkaar. Voor de omzetbelasting geldt het kasstelsel. Voor de inkomstenbelasting is de ontvangst van de betaling helemaal niet relevant maar geldt het moment waarop jij verkocht hebt - ook als de factuur dan nog niet opgemaakt is.

 

 

Goh, dat is ook nieuw voor mij. Wat is 'verkoop' precies? In een winkel is dat duidelijk, maar in dienstverlening wat minder. Als ik een opdracht krijg, is de verkoop grotendeels gedaan. De facturering kan dan echter over langere termijn uitgesmeerd worden, en die kan weer prestatie-afhankelijk zijn. Voor de BTW zou ik dan het moment van betaling moeten aanhouden (ik hanteerde altijd de factuurdatum) en voor de inkomstenbelasting het moment dat de opdracht geaccordeerd werd...

 

...denk dat ik toch maar de factuurdatum aanhoudt. Scheelt een boel gecorrigeer. ;)

 

Mag dat?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ik ben aan het Googlen geslagen en kom meerdere verhalen tegen.

De een zegt het zo als Dennis, de pinbetalingen net zoals de kasbetalingen per dag in het kasboek noteren.

Op dezelfde dag zet je de pinbetalingen als uitgave.

Via kruispostenrekening boek je dat tegen.

 

De ander zegt weer dat pinbetalingen niet in het kasboek thuis horen.

 

In mijn ogen is dit wel belangrijk voor wanneer de btw nu moet worden afgedragen.

Wanneer er dus op 31-12 wordt gepind en het komt op 03-01 op de rekening kun je het of in het 4e k indienen of het 1e.

 

Wat is nu de waarheid?

 

Nog een vraag.

Via de webwinkel verkoop ik ook.

Dit verwerk ik ook via het kasstelsel, omdat we met de winkel dit ook doen.

 

We krijgen per week uitbetaald via mollie.

Stel op 08-01 wordt er 1210 betaald. Dit zijn 8 bestellingen

Mollie kost 8 euro

Dan boek ik op 08-01

Bank 1202

Kosten mollie 6,60

Voorbelasting 1,40

Aan btw 210

Aan omzet 1000

 

Deze 8 orders maak ik van ieder een aparte bon welke ik achter de mollie factuur doe.

 

Wat nu als er van 31-12 tot 06-01 bestellingen komen.

Dit wordt op 07-01 betaald

Bedrag weer 1210

Totaal mollie 8 euro, euro per st

8 bestellingen,

 

op 31-12 wordt er voor 121 besteld. 1 bestellingen

 

 

Kan dit zo

31-12

Nog te ontv 100

Kosten mollie 0,83

Aan omzet 100

Aan te bet kosten 0,83

 

Op 07-01

Bank 1202 (1210-8)

Te bet kosten 0,83 (31-12)

Mollie 5,79 (7 x mollie)

Voorbel 1,38 ( 8x mollie)

Aan omzet 900

Aan te ontv 100

Aan btw 210

 

Omdat ik dus het kasstelsel gebruik is me het een en ander voor de btw niet helder.

Voor zowel de pinbet als mollie.

Voor de webwinkel heb ik ook voor kasstelsel gekozen omdat dit moest.

Je mag niet twee stelsel gebruiken werd me verteld.

 

Als dit zo klopt ben ik trots!

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 218 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.