• 0

Faillissement? WSNP? BV met meer schulden dan ooit betaald kunnen worden. Advies

Hai, heel lang niet geweest, maar nu op zoek naar kennis voor iemand die heel dicht bij me staat.

 

Ik heb alle faillissements- en WSNP topics doorgespit, maar wil toch graag nog jullie advies.

 

Situatie:

BV met schulden:

1. circa 180k (150k leningen, waarvan voor circa 60k privé is meegetekend), 10k de bank en circa 20k VPB die nog niet door fiscus zijn aangeslagen want jaarcijfers 2010-2011-2012 zijn nog niet ingediend, maar komt snel.

 

2. Komende vier jaar komt er jaarlijkse circa tussen de 10-15k aan inkomsten binnen in de BV (bruto) in verband met in 2010 verkochte activa die nog in termijnen worden betaald, die koper is niet bereid om in 1 x 40k te betalen. Verder geen activiteiten meer in de BV.

 

3. Schuldeisers van 150k leningen willen nu direct beslag leggen bij de koper van de activa op de 10-15k die jaarlijks nog binnen moet komen. Deze schuldeisers staan niet open voor akkoord, worden al jaren aan het lijntje gehouden en er zijn veel afspraken niet nagekomen, zij willen er echt voor gaan.

 

4. Eigenaar BV werkt in loondienst en verdient daar circa 1800 euro netto mee. Gaat niet meer ondernemen. Is 62 jaar.

 

5. Eigenaar BV 99% zeker bestuurdersaansprakelijkheid want cijfers zijn niet op tijd gedeponeerd (2010, 2011, 2012 moet nog).

 

Wat is nu wijsheid?

 

Faillissement aanvragen en daarna in de WSNP?

 

A. Er is sprake van bestuurdersaansprakelijkheid én er is sprake van privé borgstelling dus de schulden gaan dan sowieso naar privé. Daarnaast zullen schuldeisers niet stoppen na faillissement.

 

B. Wat gebeurt er dan met die 10-15k inkomsten die de BV nog krijgt? Gaan die dan naar de (dan ex-)ondernemer in de WSNP pot zodat hij dat weer kan gebruiken voor aflossing?

 

Welke stappen kan hij nu zelf ondernemen en zien jullie nog andere mogelijkheden dan de WSNP gezien het feit dat zijn schuldeisers hem privé zullen blijven volgen?

 

Meer info nodig, ik hoor het graag. Alvast heel erg bedankt! Manon (die nu meteen gaat kijken of er topics zijn waar ze zelf bij kan helpen)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Belangrijke aanvulling:

Hij is op dit moment getrouwd in gemeenschap van goederen. De schulden zijn dus ook van zijn vrouw. Zij gaan waarschijnlijk binnenkort scheiden en voor zover mogelijk zou hij zijn huidige vrouw er buiten willen houden.

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

5. Eigenaar BV 99% zeker bestuurdersaansprakelijkheid want cijfers zijn niet op tijd gedeponeerd (2010, 2011, 2012 moet nog).

Faillissement aanvragen en daarna in de WSNP?

Misschien....

A. Er is sprake van bestuurdersaansprakelijkheid én er is sprake van privé borgstelling dus de schulden gaan dan sowieso naar privé. Daarnaast zullen schuldeisers niet stoppen na faillissement.

Bestuurdersaansprakelijkheid is nooit een gegeven. Daar moet eerst een rechter toe beslissen.

B. Wat gebeurt er dan met die 10-15k inkomsten die de BV nog krijgt? Gaan die dan naar de (dan ex-)ondernemer in de WSNP pot zodat hij dat weer kan gebruiken voor aflossing?

Nee. Die inkomsten horen in de BV.

Welke stappen kan hij nu zelf ondernemen en zien jullie nog andere mogelijkheden dan de WSNP gezien het feit dat zijn schuldeisers hem privé zullen blijven volgen?

Misschien een dwangakkoord in het voorportaal van de WSNP.

Link naar reactie
  • 0

Steven thanks.

 

Ik ga maar even uit van het slechtste geval, daarom de aanname bestuurdersaansprakelijkheid.

 

De inkomsten die de BV nog krijgt, gaan dan jarenlang nog naar de failliete BV? Waarmee dan schulden afgelost kunnen worden toch (als de curator is betaald)? Dat is prima want dat geld moet sowieso naar de schuldeisers.

 

Dwangakkoord tip, dank, ga ik me in verdiepen.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Manon,

 

Ik ga maar even uit van het slechtste geval, daarom de aanname bestuurdersaansprakelijkheid.

 

Dat is niet per se het slechtste geval. Het geval is dat gesteggel over de aansprakelijkheid de zaak enorm kan vertragen. Dat zal in de strategie om iemand schuldenvrij te krijgen, moeten worden meegenomen.

 

Dwangakkoord tip, dank, ga ik me in verdiepen.

 

Het gaat hier om artikel 287a Fw. Er zal dan eerst een minnelijk traject gevolgd moeten zijn.

 

Een andere tip: Je ziet vaak de houding van de schuldeisers veranderen als de liquidatie van de BV door een professionele schuldsaneerder wordt uitgevoerd.

 

Succes met het bijstaan,

 

Ido van der Gragt

www.kubus.nl (administratie en belastingen)

Link naar reactie
  • 0

Ido thanks voor je reactie. Professional inschakelen gaan we zeker doen, ik wil dit niet alleen doen, te dichtbij en wil geen fouten maken. Ik wil wel heel graag vooraf wat beter weten hoe het zit en ik ken HL als het forum met de beste info, daarom hier mijn vragen. Heel benieuwd naar jullie meningen.

Link naar reactie
  • 0

5. Eigenaar BV 99% zeker bestuurdersaansprakelijkheid want cijfers zijn niet op tijd gedeponeerd (2010, 2011, 2012 moet nog).

 

Ik zou sowieso snel zorgen dat die cijfer-achterstand in orde komt, zodat als je 'overmorgen' faillissement aanvraagt,

de kans op bestuursverantwoordelijkheid een stuk geringer is.

Link naar reactie
  • 0

5. Eigenaar BV 99% zeker bestuurdersaansprakelijkheid want cijfers zijn niet op tijd gedeponeerd (2010, 2011, 2012 moet nog).

 

Ik zou sowieso snel zorgen dat die cijfer-achterstand in orde komt, zodat als je 'overmorgen' faillissement aanvraagt,

de kans op bestuursverantwoordelijkheid een stuk geringer is.

 

Inderdaad een goed punt. Vooral ook omdat als de administratie niet op orde is, dit de goede trouw kan aantasten, mocht het ooit tot een verzoek WSNP komen. Dat kan een reele weigeringsgrond inhouden (art 288 Fw).

www.kubus.nl (administratie en belastingen)

Link naar reactie
  • 0

Hoi Manon,

 

Waarom zijn de activiteiten gestaakt als er nog 180k schuld af te lossen is?

Zijn er nog alternatieven te verzinnen die de komende jaren nog inkomsten voor de bv. kunnen genereren, om te voorkomen dat de eigenaar de WSNP belandt?

Aangezien ik geen idee heb wat voor soort bedrijf het betreft, kan ik ook geen suggesties doen.

 

met vriendelijke groet,

 

Ron

Link naar reactie
  • 0

Stomme vraag misschien aan iemand die normaalgesproken bedrijven waardeert, maar zijn er behalve de verwachte (niet gegarandeerde) inkomsten en verkochte activa geen bezittingen meer die geliquideerd kunnen worden?

 

Met name punt 3. vraagt om meer uitleg, want daar lijkt het mis te gaan. Waren de schulden aangegaan om de activa te verkrijgen, die in 2010 verkocht zijn? Wat is gebeurd met aflossing van de schulden en de opbrengst van verkoop (vermoede eerste betaling en termijnen)?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

 

Waarom zijn de activiteiten gestaakt als er nog 180k schuld af te lossen is?

Zijn er nog alternatieven te verzinnen die de komende jaren nog inkomsten voor de bv. kunnen genereren, om te voorkomen dat de eigenaar de WSNP belandt?

Aangezien ik geen idee heb wat voor soort bedrijf het betreft, kan ik ook geen suggesties doen.

 

Betreft een assurantietussenpersoon die zijn portefeuille verkocht heeft. De laatste jaren gebeurt dit regelmatig op basis van een earn-out die afhangt van de omzet die blijft bestaan. Alle activiteiten van de BV zijn dan verkocht (inclusief concurrentiebeding) en de BV is er eigenlijk alleen nog als ontvanger van de earn-out. De ondernemer heeft daarna meteen een baan in loondienst gezocht om op die manier inkomsten te genereren.

 

Meteen ook een antwoord op de vraag van Highio. Het bedrijf is bij de verkoop eigenlijk gewoon opgeheven feitelijk. De BV bestaat dus nog wel maar dat is puur de juridische eenheid.

 

Over jouw aanvullende vragen:(Waren de schulden aangegaan om de activa te verkrijgen, die in 2010 verkocht zijn? Wat is gebeurd met aflossing van de schulden en de opbrengst van verkoop (vermoede eerste betaling en termijnen)?)

Schulden zijn aangegaan aantal jaar voor de verkoop van de portefeuille omdat de onderneming toen al in zwaar weer verkeerde. Niet om de activa te verkrijgen, die waren al heel lang in bezit. De opbrengst van de verkoop tot nu is inderdaad gebruikt om schulden af te lossen, dit zijn de overgebleven schulden.

 

Het faillissement wordt niet veroorzaakt doordat de schuldeisers nu zelf stappen gaan ondernemen, dit wordt veroorzaakt doordat kort geleden duidelijk is geworden (vanwege de hoogte van de earn-out inmiddels) dat de schulden nooit meer helemaal betaald kunnen worden uit de toekomstige inkomsten. Er moet dus actie ondernomen worden nu want dit is geen situatie om jaren te laten voortduren.

Link naar reactie
  • 0

1. circa 180k (150k leningen, waarvan voor circa 60k privé is meegetekend), 10k de bank en circa 20k VPB die nog niet door fiscus zijn aangeslagen want jaarcijfers 2010-2011-2012 zijn nog niet ingediend, maar komt snel.

 

Hoe kan het dat er nog VPB verschuldigd is, als er blijkbaar sprake is van een behoorlijk verlieslatende situatie?

Zijn alle fiscale verliezen wel in aanmerking genomen?

 

Groet,

Alex

Link naar reactie
  • 0

1. circa 180k (150k leningen, waarvan voor circa 60k privé is meegetekend), 10k de bank en circa 20k VPB die nog niet door fiscus zijn aangeslagen want jaarcijfers 2010-2011-2012 zijn nog niet ingediend, maar komt snel.

 

Hoe kan het dat er nog VPB verschuldigd is, als er blijkbaar sprake is van een behoorlijk verlieslatende situatie?

Zijn alle fiscale verliezen wel in aanmerking genomen?

 

Groet,

Alex

 

Logische en terechte vraag. Alle fiscale verliezen zijn in aanmerking genomen. De 20k VPB is wel een ruime inschatting, kan ook 10k zijn, maar wat ik in ieder geval wilde melden is dat de fiscus één van de schuldeisers zal zijn.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 243 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.