• 0

Meer dan 1 auto

Bijtelling is een heet hangijzer voor me, niet omdat ik het niet terecht vind maar omdat ik onvrijwillig 4 auto's ter beschikking heb.

in 2014 wil alles goed op orde hebben.

Situatie nog steeds 4 auto's waarvan 3 lesauto's.

 

1 voor schakel rijles "trevler digitale administratie'

1 voor automaat rijles "trevler digitale administratie"

1 voor BE rijles (papieren KM administratie)

1 die ik uitsluitend prive gebruik (staat wel op de zaak)

 

Nou zijn er collega ondernemer die op advies van de accountant de volgende regel gebruiken.

 

Let op!

 

Redelijke toepassing van deze regels betekent dat de bijtelling privégebruik auto bij meerdere ter beschikking gestelde auto’s beperkt kan blijven tot 1 auto als de werknemer alleenstaand is of als in zijn gezin 1 persoon een rijbewijs heeft. U houdt alleen rekening met de bijtelling van de auto met de hoogste cataloguswaarde. Als in het gezin van de werknemer 2 personen een rijbewijs hebben, berekent u de bijtelling over 2 auto’s. U houdt alleen rekening met de bijtelling van de 2 auto’s met de hoogste cataloguswaarde. Maar als uw werknemer een eigen auto heeft die voor privégebruik net zo geschikt is als 1 van deze auto's, kan de bijtelling beperkt blijven tot 1 auto. Weet u niet voor hoeveel auto's u moet bijtellen, neem dan contact op met Belastingdienst/Landelijk Coördinatiecentrum Auto, Postbus 843, 7600 AV Almelo.

 

Nou vind ik dit zeer redelijk, maar vindt het stukje tekst niet terug op het ondermers gedeelte van de website van de belastingdienst?

 

Waarom niet?

 

De reden die ik zou kunnen verzinnen is omdat het niet de bedoeling is om een auto hobby op de zaak te voeren,

Maar kan ik dit wel redelijkerwijs toepassen als alle auto's noodzakelijke bedrijfsmiddelen zijn?

 

Dus ik koop voor de vrouw een VW Up "of zoiets" op haar naam en tel zelf de duurste bij.

 

Waarom wil ik dit?

[*]de KM administratie geeft gewoon een hoop extra administratie.

[*]Nu breng ik s'morgens in de prive auto mijn kind naar de speciale school (eerder een topic over gehad) om daarna de auto om te ruilen en naar mijn eerste les te rijden, om soms weer terug te rijden waar ik vandaan kom, erg tijdrovend en bovendien milieu vervuilend

[*]Vrijheid, zo was van de zomer, deauto die ik prive rijd defect(onderdeel in back order), en heb toen een auto van de dealer gehuurd om onder de bijtelling uit komen. Das is vreemd als je nog 3 auto's hebt staan, bovendien komt het de winst ook niet ten goede, wat ook voor de belastingdienst slecht is.

 

Ik zou wel eens willen weten hoe andere hier in staan?

En misschien slimme oplossingen weten?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0
En misschien slimme oplossingen weten?

 

Kunnen rijscholen met meerdere auto's ter beschikking geen gebruik maken van een dealerregeling? Dan wordt de bijtelling gebaseerd op de gemiddelde catwaarde van de auto's in daadwerkelijk gebruik.

Wellicht dat de belastingdienst anders een individuele regeling wil treffen

 

Nou vind ik dit zeer redelijk, maar vindt het stukje tekst niet terug op het ondermers gedeelte van de website van de belastingdienst?

 

Daar vindt je de dealerregeling ook niet: zijn maatwerkafspraken tussen Belastingdienst en branche of of met individuele bedrijven

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

De dealerregeling is op mij niet van toepassing vond de inspecteur.

 

 

Verder staat die bij bijzondere situaties.

 

 

U gebruikt de auto korter dan een jaar

 

Als u de auto korter dan een jaar gebruikt, moet u het jaarbedrag aanpassen. Als u bijvoorbeeld een auto 5 maanden in gebruik hebt, is de correctie voor het privégebruik van de auto: 5/12 x 25% x de waarde van de auto. Dit bedrag verrekent u met de autokosten.

 

Als u op jaarbasis met de auto niet meer dan 500 kilometer privé rijdt, hoeft u niets met de autokosten te verrekenen. Het privégebruik op jaarbasis rekent u uit door het privégebruik te herrekenen. Als u bijvoorbeeld in 5 maanden tijd 100 kilometer privé hebt gereden, dan is het privégebruik op jaarbasis: 12/5 x 100 is 240 kilometer.

U gebruikt in de loop van het jaar een andere auto

 

Als u in de loop van het jaar een andere auto gaat gebruiken, moet u het privégebruik voor elke auto apart berekenen. Het totaal van die berekeningen verrekent u met de autokosten. Als u op jaarbasis met de auto's gezamenlijk niet meer dan 500 kilometer privé rijdt, hoeft u niets met de autokosten te verrekenen.

U hebt meer dan een auto tegelijkertijd

 

Als u tegelijkertijd meer dan één auto van uw onderneming hebt, moet u het privégebruik voor elke auto afzonderlijk uitrekenen. Het totaal van de berekeningen verrekent u met de autokosten. Alleen als u op jaarbasis per auto niet meer dan 500 kilometer rijdt, hoeft u niets met de autokosten te verrekenen.

 

Het laatste stukje geeft eigenlijk al een antwoord, maar is dit wel redelijk?

 

Moet ik eerst werknemer van een BV worden?

Of mijn vrouw werknemer maken ipv Meewerkend?

 

Link naar reactie
  • 0

Als ik dikgedrukte stukje nog een keer lees, dan is dat in mijn geval onredelijk, maar tegelijk als ik 15 auto's zou hebben dan zou ik met alle 15 auto's 499 KM per stuk, prive mogen rijden zonder bijtelling (natuurlijk ook onredelijk)

Dus lijkt mij dat de tekst niet helemaal bedoelt is zoals hij daar staat.

 

Andere vraag?

Mijn vrouw heeft naast dat ze meewerkend is nog een bijbaan waarvoor ze door het hele land heen rijd, zijn geen prive kilometers, maar ook niet voor mijn onderneming, ze ontvangt er 19c p/km voor. hoe verwerk ik dat?

Link naar reactie
  • 0

Ik wil dit topic even schopje geven.

ik vond dit document http://www.flynth.nl/Desktopmodules/Bring2Mind/DMX/Download.aspx?EntryId=938

op pagina 13 staat dat voor de regeling ook door ondernemers de redelijke toepassing gebruikt kan worden.

 

Corrigeer me maar als ik het mis heb, maar ik denk dat de belastingdienst het voorbehoud houd om misbruik van hobby auto's op naam van de zaak te voorkomen.

 

Huidige situatie is nu als volgt:

 

Mitsubishi Outlander PHEV prive/ zakelijk

Golf 7 zakelijk (schakel lessen)

Fabia automaat (automaat lessen)

Transposter (BE lessen) 1999 (dus 15 jaar oud)

Fabia (overbodig, reserve auto, maar wordt gebruikt door mijn vrouw)

 

Bijtelling uiteraard zowieso de PHEV vanwege 0 %

 

Nu zou ik willen weten wat ik nu moet doen? (2 personen met rijbewijs in ons huishouden)

 

Optie 1 (Voorkeur optie):

 

Helemaal geen KM administratie

 

Auto 1 PHEV bijtellen

 

Auto 2 Fabia verkopen en voor mijn vrouw (op haar naam) een auto aanschaffen die net zo geschikt is.

 

Optie 2 (indien dit niet mag)

 

Auto 1 PHEV bijtellen

 

KM administratie bijhouden (doe ik nu al) van de Golf en de automaat.

Waardoor Auto 2 de transporter of overbodige Fabia wordt.

De vraag is welke volgens de Belastingdienst? de 15 jaar oude transporter (hoogste catalugus waarde, maar economische waarde bijtellen) of de Fabia

 

Optie 3 (waarneer dit allemaal niet mag)

 

Auto 1 PHEV

Auto 2 Transporter

 

Fabia snel verkopen, rest KM administratie.

 

 

Het lieftst natuurlijk een oplossing zonder de zorgelijke administratie.

 

Om excessief prive gebruik te voorkomen, gebruik ik de PHEV voor het volgen van Motoren en BE lessen (automaat)

Ik heb de auto aangeschaft met als doel de Transporter te vervangen voor BE lessen, maar uiteindelijk is voor dit doel de Transporter geschikter, alsmede voor vakanties, als je niet elke 300KM wil tanken met Caravan.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 250 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.