• 0

product nagemaakt - wat nu?

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Uit de manier van vragen maak ik op dat er geen sprake is van een octrooi. Dan kom je eigenlijk meteen in een gebied waar niets meer zwart wit is.

Het gaat dus om een bepaald gereedschap. Mogelijk is de vormgeving voor zover die duidelijk het stempel van de maker draagt en niet voortvloeit uit de functionaliteit beschermd via het auteursrecht.

 

En dan is er volgens mij ook nog een mogelijkheid, al is dat waarschijnlijk zeer moeilijk te bewijzen, dat je de klant kan betichten van ongeoorloofde mededinging. Het is soms niet toegestaan om de vruchten te plukken van andermans harde werk. Zeker als er sprake is van een vuil spelletje. Dat kan m.i. sprake van zijn als u het gereedschap en de markt hebt ontwikkeld en de klant met die kennis aan de haal gaat. Je mag, ook als concurrent, een heleboel wel. Dat is het principe van vrijheid van bedrijf en beroep maar er kan sprake zijn van onrechtmatig handelen als er sprake is van sterke overschrijding van handelsnormen.

 

Ik zou me verdiepen in bovenstaande zaken, dan dingen afwegen en mogelijk naar een jurist gaan die hierin is gespecialiseerd.

Je kan natuurlijk ook hier met meer details komen om eerst zelf een beter inzicht te krijgen.

 

Een andere mogelijkheid is om keihard de concurrentie aan te gaan. Je hebt vast mogelijkheden om het product verder te verbeteren en/of om de prijs lager te krijgen.

Link naar reactie
  • 0

Probeer het eerst met de klant op te lossen...

 

Een klant die een gereedschap namaakt voor eigen gebruik is tot daar aan toe, maar een klant die dat doet om het vervolgens te verkopen is geen klant die bereid is te praten over een oplossing. Dan moet je dus uitzoeken in hoeverre je ontwerp beschermd is en of die bescherming afgedwongen kan worden.

 

Voor professionele ontwerpers en ontwikkelaars is bescherming onderdeel van het ondernemerschap, maar als je weleens wat nieuws ontwikkelt als bijzaak is het waarschijnlijk lastiger. Misschien kan een ervaren ontwikkelaar uitleggen welke 'beschermingen' je vanzelf krijgt en welke je actief moet opzetten. Van Nijnatten maakte al een begin. Kan topicstarter iets doen met 'slaafse nabootsing'?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Of TS wat kan met slaafse nabootsing (ook een vorm van ongeoorloofde mededinging) hangt af van de vraag of de klant, nu concurrent, ook een andere vormgeving had kunnen kiezen zodat er geen gevaar voor verwarring meer zou zijn. Dan ga ik er even vanuit dat de vormgeving uniek is en dus niet geïnspireerd op de vormgeving elders op de wereld.

 

De enige aanvullende passieve bescherming van IE die ik zo kan bedenken is de handelsnaam. Ook daar moet afstand van worden genomen om verwarring te voorkomen.

 

Veel hangt dus af van de vragen: Hoe uniek en nieuw is de vormgeving? Kan met een andere vormgeving het zelfde resultaat worden bereikt? In hoeverre lijkt de merk of handelsnaam van de kopieerder? In hoeverre is gebruik gemaakt van de inspanning van TS?

Link naar reactie
  • 0

Beste Wijnand,

 

Het betreft zeker een speciale tool voor kunstgras bewerking?

Hoe groot is de markt? Loop je veel omzet mis doordat het betreffende gereedschap is gekopieerd?

 

Als het op geen enkele manier beschermd is, zou ik zelf geen rechtzaken beginnen. Zonde van het geld. Je zal er waarschijnlijk niet veel wijzer van worden. Een vergelijkbare zaak is er een aantal jaren geleden geweest op gebied van douchegoten.

 

Ik zou ook het product gaan verbeteren en deze met een goed marketingplan verkopen. Je hebt het origineel. Verkoopt over het algemeen al beter dan een kopie. Er zijn ontzettend veel voorbeelden van bedrijven die gekopieerde productten verkopen, maar niet kunnen tippen aan het origineel.

Zie het als een compliment dat ze je product hebben gekopieerd. Dat betekent dat je iets unieks hebt ontwikkeld.

Je loopt altijd 1 stap voor je concurent. Ze hebben blijjkbaar niet de creativiteit, kennis en innovatie in huis om een dergelijk product zelf te ontwikkelen.

 

 

Met vr. gr.

 

Ron

Link naar reactie
  • 0

het is niet leuk als je het ziet een 100% copie van het product :(

door middel van tekeningen met datum en proef modelen kan ik aantonen dat ik de uitvinder ben ,maar is het legaal als ze het zomaar gaan verkopen in de markt

 

we weten dat we sterk zijn in nieuwe product ontwikkelingen in onze markt waar we in werken

 

hoe kunnen we dat voorkomen zonder veelaan geld een patent te verspillen

 

Link naar reactie
  • 0

hoe kunnen we dat voorkomen zonder veel aan geld een patent te verspillen

 

Nu de rapen gaar zijn is duur relatief lijkt mij.

 

Een patent hoeft niet de wereld te kosten als je je beperkt tot de Nederlandse markt, dan hou je het bij een Nederlands patent.

 

Verkoop je in Europa en of verder dan wordt het duur inderdaad.

 

Andere optie, zorg dat je een merkstrategie hanteert.

Het voordeel van een merk is dat je het voor al je gereedschappen kunt gebruiken.

Zeker als je snel doorontwikkeld en je patenten dus eigenlijk snel achterhaald zijn zou een goede merkstrategie wel eens uitkomst kunnen bieden.

Link naar reactie
  • 0

Wat eerder ook al is aangegeven:

"Het hangt er van af" wat je mogelijkheden zijn, a. om verhaal te halen bij de copycat, b. om in de toekomst dit soort zaken te voorkomen.

Als je daar echt werk van wil maken kan je bijvoorbeeld even contact opnemen met Evert van Gelderen, die is gespecialiseerd in Intellectueel Eigendom en kan je daar goed advies over geven.

 

Maar, eerlijk is eerlijk, ik denk dat je het gewoon niet zo slim hebt aangepakt als je inderdaad een product hebt uitgevonden en geen tijd en moeite hebt gestoken in bescherming en dat je gewoon op de blaren moet zitten. Als je er verder niet in wilt investeren dmv patenten dan kan je maar beter gewoon niks meer uitvinden of accepteren dat je idee soms wordt overgenomen.

Bovendien hangt er ook nog veel van af of je iets patenteerbaars hebt bedacht of eigenlijk ook nog niet eens.

Kortom, praat even met een professional, die kan je mogelijkheden en kansen beter inschatten.

 

ps: Wat is je adres en wanneer ben je jarig, dan stuur ik je een paar hoofdletters, komma's en punten toe voor je verjaardag! ;)

Link naar reactie
  • 0

Je bent duidelijk een vakman en geen man van punten en komma's en dat is prima. ;)

 

Hoe zou je er over denken om mij een foto van het betreffende product sturen en een foto van de kopie? Ben geen jurist maar heb genoeg praktijkervaring om dit soort zaken redelijk in te schatten. Hier posten kan natuurlijk ook maar ik kan me voorstellen dat je dat in dit stadium onverstandig vindt.

 

Je mag veel, zeker als er geen sprake is van een octrooi, maar zeker niet alles. Als ik op je site kijk dan zie ik zaken met een vrij expliciete vormgeving waarbij het beroepen op auteursrecht, die je gratis krijgt voor creativiteit, wellicht tot de mogelijkheden behoort. Een korte brief met een vriendelijk doch dringend verzoek de verkoop te staken kan dan al genoeg zijn. Bovendien zal dat bekend worden in de branche en zullen anderen niet snel in de verleiding komen om huidige en toekomstige producten na te maken.

Link naar reactie
  • 1

Alle vindingen die goed zijn worden uiteindelijk nagemaakt. Een tijdje kun je dat rekken met een octrooi maar er komt een tijd dat het nagemaakt wordt. De kunst is dat je het dan zo ver hebt "gebracht" in de markt dat jouw gevestigde merk die exclusiviteitstaak overneemt.

 

Je energie stoppen in het doen van nieuwe vindingen in plaats van je erg druk te maken over copycats is het kenmerk van een uitvinder.

 

Uitvinden is een mooi vak dat zich kenmerkt tot het kijken naar dingen die er nog niet zijn, m.a.w. het kijken naar de toekomst.

 

De uitvinder die zich alleen maar bezig houdt met het verdedigen van zijn vroegere werk degradeert zichzelf van uitvinder naar uitvonder.

 

Link naar reactie
  • 0

Je bent duidelijk een vakman en geen man van punten en komma's en dat is prima. ;)

 

Van mij mogen zulke ondernemers op een voetstuk. Niet één ideetje en een hoofd vol beschermingsconstructies, maar gewoon doen! Mijn indruk is dat Henk een copycat in China met schouderophalen zou ontvangen, maar deze keer betreft het een klant die wel heel brutaal is. Dus dan wil je eens terugbijten.

 

Het is een bijzondere niche-markt met een beperkt aantal klanten. Is er een groot prijsverschil tussen het origineel en de namaker? Eventueel een kwaliteitsverschil? Wie koop waar op basis van wat? Als er niks mogelijk is via de legale weg, is er vast wel wat mogelijk op het commerciële pad. Zet de namaker voor schut op de vaktribune. Maak wat stampij, maar doe het sympathiek.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

We hebben het merk Henko geregistreerd.......,,,,,,,

 

misschien valt het onder merk bescherming , dan heb ik een punt en sta in mijn recht om er iets mee te doen met effect ,

 

ik denk dat iedereen die hard voor de zaak heeft er iets mee zou doen .

 

en we zullen er alles aan doen om het in de toekomst te voorkomen .

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    1 lid, 138 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.