• 0

Kinderopvang voor onze werknemers op bedrijfslocatie

Als bedrijf willen we in eigen beheer en op onze bedrijfsvestiging, alleen voor onze werknemers, gratis kinderopvang van 0-4 jaar aanbieden. Hierdoor vervalt voor hun de fiscale kindopvangregeling maar zijn er voor de werknemer geen kosten aan de opvang verbonden.

Moeten we dan nog voldoen aan de Wet Kinderopvang met alle voorwaarden zoals inschrijving KvK, RI&E, gebruiksvergunning, toetsing door GGD e.d.??

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Henk,

 

Zoals vanochtend al telefonisch doorgegeven hierbij ter informatie (aan andere ondernemers) het antwoord op de vraag.

 

In artikel 1.1 van de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen wordt een definitie gegeven van kinderopvang:

het bedrijfsmatig of anders dan om niet verzorgen, opvoeden en bijdragen aan de ontwikkeling van kinderen tot de eerste dag van de maand waarop het voortgezet onderwijs voor die kinderen begint

 

Het aanbieden van kinderopvang aan werknemers valt niet onder deze wet (het is gratis en het is niet het hoofdactiviteit van het bedrijf) en er hoeft niet aan de strenge regels van de wet gehouden te worden. Wel moet er aan de inrichtingseisen worden voldaan en is het aan te raden om gekwalificeerd personeel (met een VOG, verklaring omtrent het gedrag van niet ouder dan 2 maanden) in dienst te hebben.

 

Op de website van de Rijksoverheid staat een informatieblad over de inrichtingseisen van een kinderopvang met de belangrijkste eisen vanuit het Bouwbesluit 2012.

 

 

Met vriendelijke groet,

 

Rakesh

RVO.nl/Antwoord voor bedrijven informeert ondernemers over wetten, regels en subsidies. Zij werkt samen met Ondernemersplein.nl en andere (overheids)partners.

Link naar reactie
  • 0

Er bestaat niet zoiets als gratis kinderopvang. Als werkgever maak je kosten om de opvang te realiseren. Vervolgens stel je de opvang om niet beschikbaar aan personeel.

 

Ik vraag me af, maar ik ben geen expert, of hier niet sprake is van een stuk loon in natura waarover loonbelasting wordt geheven? En als dat zo is: is het op deze wijze aanbieden van opvang dan netto wel voordeliger voor de werknemer?

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik vraag me af, maar ik ben geen expert, of hier niet sprake is van een stuk loon in natura waarover loonbelasting wordt geheven?

Zeker! En onder de werkkostenregeling is daarbij meteen ook duidelijk tegen welke waarde, want voor kinderopvang op de werkplek wordt voor de waardering aangesloten bij de uurtarieven volgens de Wet Kinderopvang.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Ik vraag me af, maar ik ben geen expert, of hier niet sprake is van een stuk loon in natura waarover loonbelasting wordt geheven?

 

Zeker! En onder de werkkostenregeling is daarbij meteen ook duidelijk tegen welke waarde, want voor kinderopvang op de werkplek wordt voor de waardering aangesloten bij de uurtarieven volgens de Wet Kinderopvang.

 

In dat geval lijkt het mij dat er ook recht is op kinderopvangtoeslag, mits de locatie voldoet aan de criteria en is opgenomen in het Landelijk Register Kinderopvang (LRK).

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Ik vraag me af, maar ik ben geen expert, of hier niet sprake is van een stuk loon in natura waarover loonbelasting wordt geheven?

 

Zeker! En onder de werkkostenregeling is daarbij meteen ook duidelijk tegen welke waarde, want voor kinderopvang op de werkplek wordt voor de waardering aangesloten bij de uurtarieven volgens de Wet Kinderopvang.

 

In dat geval lijkt het mij dat er ook recht is op kinderopvangtoeslag, mits de locatie voldoet aan de criteria en is opgenomen in het Landelijk Register Kinderopvang (LRK).

 

En tevens is voldaan aan alle andere voorwaarden om voor kinderopvangtoeslag in aanmerking te komen!

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 129 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.