• 0

Financiering vanuit andere BV

Hoi allemaal!

Ik ben bezig een bedrijf op te richten, maar heb op dit moment alleen nog een idee. Nu is het zo dat ik laatst contact heb gehad met mijn in potentie verruit grootste klant. Deze was erg geinteresseerd en zei zelf ook al een tijdje met dat idee te spelen maar er zelf geen tijd voor te hebben. Nu stelde hij voor om mij te helpen dit bedrijf te realiseren en dus ook zijn klantenbasis en leeds gebruiken. Hij stelde voor om de financiering volledig op zich te nemen (ongeveer 100.000 euro). In ruil wil hij daarvoor 50% van de aandelen en er praktisch geen tijd aan kwijt zijn, hij wilt alleen de financiering en leeds geven. De klanten en leeds die hij aandraagt staat voor een omzet van jaarlijks minimaal 150.000.

Het lijkt mij een super kans! Maar misschien zie ik iets over het hoofd? Ik heb het idee dat hij op deze manier ook een beetje de concurrentie probeert weg te werken, maar ik geloof ook dat hij er echt brood in ziet. Ikzelf ben nog jong en hij vindt het coachen en helpen van jonge ondernemers ook erg leuk, en doet daar ook veel mee. Dus daarom denk ik dat hij bereid is zo'n een deal voor te stellen.

Wat denken jullie?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

• 0

Hallo Eitje, spannende en leerzame periode voor je lijkt me.

Je vraagt of dit een super kans is maar om daar wat zinnigs over te kunnen zeggen is meer informatie nodig. Bijvoorbeeld

waar is de 100.000 voor nodig;

wordt de inbreng van die opdrachtgever ingebracht als kapitaal of als lening

wat is jouw inbreng in het geheel nu en straks en hoeveel managementfee ontvangen jullie ieder

wat zijn de te verwachten kosten (je hebt het over omzet maar dat zegt niet zo veel als je niet weet hoeveel marge daarvan overblijft)

wat zijn de risico's

Het is fijn dat je iemand hebt die in je idee gelooft maar laat dat je niet weerhouden om verder te kijken. Je kan er zeker van zijn dat het "aanbod" dat er ligt er op gebaseerd is om bij die potentiële partner rendement bij minimaal risico te leveren. Het zou geen goede ondernemer zijn als dat niet zijn eerste prioriteit is.

Maak een ondernemingsplan, kijk of je het ook op andere manieren van de grond kunt krijgen, weet wat de waarde en de potentie van je idee is en wat de mogelijkheden zijn zodat je ook een betere onderhandelingspositie hebt naar deze potentiële partner. Als ik je post zo lees hebben jullie allebei wat te winnen bij de samenwerking maar zorg wel voor een goede verhouding in de opbrengst op korte en op lange termijn.

ahqbeheer: participatie, vastgoed, advies en coaching

www.websitevanons.nl leverancier van brand spinazie

Link naar reactie
  • 0

Hoi Eitje,

Bedankt voor deze leuke casus!

In eerste instantie doet me je verhaal denken aan het gezegde: If it sounds too good to be true, it usually is. Toch kan ik me voorstellen dat je met deze potentiële partner verder gaat discussiëren over:

- alle aspecten van het businessplan dat je eerst zult gaan schrijven (zoals bv. marketing, markt, team, product, liquiditeitsanalyses, risico's, exit etc.).

- de juridische implementatie zoals aandeelhoudersovereenkomst, statuten, rolverdeling management en aandeelhouders etc.

Ik weet niet hoe goed je deze persoon kent maar voorafgaande aan deze discussies kun je referenties vragen en checken.

Graag nodig ik je uit mijn artikelen te lezen over business duivels en business angels op ons prachtige forum.

Succes!

Met vriendelijke groet,

Ties

Link naar reactie
  • 0

Beste eitje,

Welkom op het forum.

Je wilt een bedrijf oprichten en krijgt nu de kans en mogelijkheden om dat te doen. Dat lijkt mooi, maar... het oprichten van een bedrijf zou niet je doel op zich moeten zijn. Waarom wil je een bedrijf en wordt dat doel met dit plan bereikt?

Een inkomen verdienen kan een reden zijn. Maar uit je informatie blijkt niet of dat kan. Stel dat het ook echt lukt om 150.000 euro omzet te maken, hoeveel winst levert dat dan op? Want omzet zegt niet zoveel, daar kun je niet van eten. Reken dus eens door met inkoopkosten, verdere bedrijfskosten, belasting of het uberhaupt een winstgevend plan is. En als je dan ook nog 50% moet afstaan, kun je dan van de rest naar tevredenheid rondkomen?

Laat je niet gek maken met voorspiegelingen over potentiele omzet. Je krijgt leads, maar hoe ga je daar klanten van maken? Zeker als je alles in je eentje moet doen is het de vraag of dat kan, en anders op welke termijn. Vergis je niet hoeveel werk het is om een bedrijf van de grond te trekken.

Vraag je ook nog een paar keer af waarom de investeerder zijn klanten wil delen met jouw bedrijf, terwijl hij er via die route maar half zo veel aan verdient.

Of de kans super is, valt dus nog niet te zeggen. Handel zakelijk niet met emotie, gebruik je verstand en een rekenmachine!

Als het trouwens je eerste onderneming is en je wilt direct gaan werken met investeerders en eventuele bv-structuren, investeer dan wat geld in een onafhankelijke fiscalist die voor jouw persoonlijke situatie bekijkt wat wijsheid is (financieel en juridisch). Laat je niks aanleunen door de boekhouder van de investeerder.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie reacties!

Ik ga in ieder geval verder met hem praten, en ben op dit moment bezig het business plan aan te passen aan de huidige situatie. Het eerste gesprek met hem was een erg orienterend gesprek waarin we nog erg weinig en geen details hebben besproken. Ik geloof dat het gaat om een kapitaal injectie maar ook dat weet ik niet zeker. Op dit moment beschik ik gewoon nog over erg weinig informatie. Wel heb ik contact gezocht met verschillende mensen uit mijn omgeving die meer ervaring hebben om ook hun licht erop te laten schijnen.

Ik kreeg ook het idee aangereikt om, gezien dat de inkomsten het eerste jaar onzeker zijn, mezelf een salaris uit te betalen. Ook omdat ik geen tijd meer zal hebben voor mijn huidige bijbaan. Op die manier pak ik in ieder geval een inkomen om van rond te kunnen komen en wordt mijn deel van de winst ook groter.

Dit weekend zal ik vooral bezig zijn met inschatting maken van de benodigde werkkracht, de kosten en de opbrengsten. Die ton die genoemd werd was een uit de lucht gegrepen bedrag, en zoveel zal ook niet nodig zijn maar het idee is dat hij de financiering rond zal maken. Maandag heb ik telefonisch contact met hem om een volgende afspraak te maken. Ik ga er in ieder geval voor zorgen dat ik dan optimaal voorbereid ben! Ik houd jullie op de hoogte!

ps. Ties ik zal je artikelen doornemen :)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar