• 0

Deponeren jaarstukken bij KvK

Hoi,

 

ik heb een vraag waarbij 2 accountants feitelijk van mening verschillen. Accountant A en B zeggen:

 

De jaarstukken dienen uiterlijk 1 februari gepubliceerd te zijn bij de KvK. Dat is de praktijk die ik ook bij al mijn BVs hanteer (en dat zijn allemaal normale BVs, geen flex BVs).

 

Er is echter een BV waarin een deelname heb, maar wel (regie over) de adminstratie voer. Hierbij is een accountant C betrokken en die zegt:

 

Sinds er een Flex BV wetgeving bestaat, moeten BVs de stukken op uiterlijk 8 december hebben gedeponeerd bij de KvK.

 

De jaarrekening is nog lang niet klaar. Wie heeft er nu gelijk? A en B? Of C?

 

De betreffende BV is opgericht op 17.03.2009 en het geplaatst kapitaal is 18.000 euro. Wat mij betreft, is dit dus geen flex BV. Of toch wel?

 

Interessant vraagstuk zou ik zeggen ... wie heeft hier iets op te zeggen?

 

met vriendelijke groeten,

 

Rene

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 1

Voor zover ik weer is er helemaal geen verschil (meer) tussen BV's en flex-BV's, dat is nu juist rechtgetrokken met die wet vereenvoudiging en flexibilisering. De nieuwe regel, waarbij de datum van publicatie van de jaarrekening met 2 maanden vervroegd is, is dan van toepassing op alle BV's.

 

EDIT: aanvulling: ... waarvan alle aandeelhouders tevens bestuurders zijn en de statuten niet zijn aangepast om die eerdere deponeringsplicht te voorkomen.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
Interessant vraagstuk zou ik zeggen ... wie heeft hier iets op te zeggen?

 

Allereerst een zeer hardnekkig misverstand uit de wereld helpen: een Flex BV bestaat niet. Een BV is gewoon een BV, ongeacht of het aandelenkapitaal nu 1 of 18.000 Euro is en ongeacht of er wel of niet aandelen met afwijkend stemrecht worden uitgegeven.

 

Wat wel is veranderd is de wetgeving. Deze is flexibeler geworden, o.a. het minimum geplaatste kapitaal is komen te vervallen en er kunnen letteraandelen met afwijkend of geen stemrecht worden uitgegeven. Dit flexibelere nieuwe BV recht heet in de volksmond de "Flex BV" wetgeving. Maar de wijdverspreidde perceptie dat iedere nieuwe BV met 1 euro geplaatst aandelenkapitaal en/of afwijkend stemrecht een "Flex BV" is en de rest ""normale BV's, klopt dus niet.

 

Sinds er een Flex BV wetgeving bestaat, moeten BVs de stukken op uiterlijk 8 december hebben gedeponeerd bij de KvK.

 

Correct voor BV's waar alle aandeelhouders ook bestuurder zijn. Dit geldt dus sowieso voor alle BV's met een enig aandeelhouder, zoals de meeste holding BV's.

 

Dit komt doordat in het nieuwe BV recht de ondertekening van de jaarcijfers door alle bestuurders, geldt als vaststelling van de jaarrekening. Dit dient binnen 11 maanden na einde boekjaar te gebeuren, en dan binnen 8 dagen gedeponeerd zijn.

In het oude BV recht moest de directie (de bestuurders) de jaarrekening binnen 11 maanden opstellen, en vervolgens had de AvA nog 2 maanden de tijd om deze te bekrachtigen. Die 2 maanden respijt is in het nieuwe BV recht dus passé voor BV's waar alle aandeelhouders bestuurder zijn.

 

EDIT: huh? Beaten by the Kolk? Am I losing my touch? ;)

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 1

EDIT: huh? Beaten by the Kolk? Am I losing my touch? ;)

 

De vraag stond er al 36 minuten, je wordt oud! ;D

 

Maar René, als je zegt dat je geen bestuurder bent van genoemde BV, dan zou dit dus niet voor die BV hoeven gelden. Dat heeft dus niks met flex te maken zoals Norbert en ik al opmerkten, maar met andere zaken. Voor een van je andere BV's zou het dus juist wel kunnen gelden, maar je hebt nog een week ;)

 

En die 8 december van het volgend jaar is ook niet standaard, maar bestaat uit 5 maanden om op te stellen, 6 maanden door de aandeelhouders verleend uitstel bij bijzondere omstandigheden en 8 dagen om te deponeren.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Hoi,

 

er schijnen nog wel wat nuances te zijn. Wij hebben geld geleend aan de betreffende BV. Daarmee lijkt me dat we als niet-aandeelhouder en niet-bestuurder wel vergaderrecht hebben (dat kunnen we bedingen in de leenovereenkomst).

 

Als ik dit artikel van Deloitte vervolgens bekijk, dan lijkt me in ieder geval dat - ondanks dat de statuten de regeling tot 2 maanden vervroegde publicatie niet uitsluiten - er eerst een aandeelhouders vergadering met spreekrecht voor ons (belanghebbenden in verband met een geldlening) moet worden belegd om de jaarrekening te kunnen vaststellen. Tussen het maken van de (definitieve) concept jaarrekening en het samenroepen van de aandeelhoudersvergadering mag een termijn van 2 maanden worden aangehouden.

 

Dat lijkt me dan dus een escape om alsnog een termijn van 13 maanden tot publicatie te mogen/kunnen aanhouden?

 

met vriendelijke groeten,

 

Rene

Verwarring_over_de_vereenvoudigde_vaststelling_van_de_-jaarrekening-1.pdf

Link naar reactie
  • 1

er schijnen nog wel wat nuances te zijn. Wij hebben geld geleend aan de betreffende BV. Daarmee lijkt me dat we als niet-aandeelhouder en niet-bestuurder wel vergaderrecht hebben (dat kunnen we bedingen in de leenovereenkomst).

 

 

??? In je startpost geef je aan dat je een deelname (=aandelenbelang) in een bv hebt. En nu stel je dat je geen aandeelhouder bent?

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Eh ... hm ... ik zie dat:

 

"Er is echter een BV waarin een deelname heb, maar wel (regie over) de adminstratie voer."

 

ongelukkig geformuleerd is. Feitelijk bedoel ik:

 

"Er is echter een BV waarbij ik betrokken ben en waarvoor ik (regie over) de adminstratie voer."

 

Spijt me dat hierdoor een misverstand ontstaat. Ik wil ook geen verwijt maken richting de gegeven antwoorden. Naar aanleiding van de antwoorden ben ik nog wat verder gaan zoeken en kwam dit stuk tegen van Deloitte. Ik heb dit slechts toegevoegd als extra informatie aan de discussie, zodat mogelijk later ook andere mensen een meer volledig beeld hebben van het vraagstuk en van welke kanten je dit vraagstuk allemaal zou kunnen belichten.

 

Als ondernemer ben je natuurlijk altijd eindverantwoordelijk wat je accountants je ook vertellen. Maar aangaande de publicatieplicht waar accountant C dus op wijst, zie ik het allemaal nog niet z'on vaart lopen. Als er problemen ontstaan, moeten A en B zich ook maar verantwoorden plus ik ben niet van plan het komende jaar ergens (welke BV dan ook) failliet te gaan. Ik hanteer mijn inziens hier een pragmatisch aanpak. En met het stuk van Deloitte zie ik me ook wel gesteund in de aanpak om de jaarrekening z.s.m. gereed te krijgen en vervolgens te gaan bespreken met de aandeelhouders en andere belanghebbenden.

 

Aan de andere kant mag ik altijd graag het naadje van de kous weten en ook de details goed hebben/uitvoeren. Vaak blijkt dat achter een eenvoudige vraag (wanneer moet je de jaarrekening bij de KvK hebben gedeponeerd) een nog lang niet zo triviaal antwoord bevindt en ook dat regerend Den Haag zijn wetgeving niet altijd even doordacht door de kamer loodst (doelstelling: minder administratieve rompslomp voor de ondernemer door opstellen jaarrekening bestuurders gelijk te stellen aan het bespreken van de jaarrekening met de aandeelhouders en daarmee 2 maanden tijd te besparen? Om elke discussie te vermijden, moet je vervolgens je statuten laten aanpassen? Dat hadden ze in Den Haag toch ook wel kunnen bedenken dat ondernemers met bestaande BVs daar niet op zitten te wachten?).

 

Jullie antwoorden worden zeker gewaardeerd. Regeltjes uitpluizen kan wat mij betreft best leuk zijn. Op de middelbare school was accountancy/boekhouding wel een soort 2e roeping voor mij. Ik vind cijfertjes/verslaglegging/trends volgen best leuk. Echter bits en bytes zijn in beginsel ook cijfertjes. En zodoende is het uiteindelijk software ontwikkelaar/ondernemer geworden ;).

 

met vriendelijke groeten,

 

Rene

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 179 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.