• 0

Eenmanszaak, één opdrachtgever = arbeidsovereenkomst?

Hallo allemaal,

op dit moment maak ik voor drie klanten van een groot bedrijf software. In feite is dat bedrijf dan mijn opdrachtgever. Ik verwacht ook dat dit bedrijf mijn enige opdrachtgever van dit jaar zal zijn.

Ik heb een eenmanszaak. Als ik nu de factuur naar dit bedrijf stuur, zullen "de instanties" mijn opdrachtgever dan als werkgever zien en bepalen dat er een arbeidsovereenkomst is? Dit wil ik natuurlijk voorkomen want dan moet dat bedrijf mij in dienst nemen en allerlei sociale premies gaan betalen.

Wie kan mij hier uitsluitsel over geven? De facturen moeten nl. nog deze maand de deur uit en natuurlijk wel naar de juiste persoon(en)!

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

• 0

Er zijn meerdere criteria die het bepalen, maar ik kan me voorstellen dat het geheel wel lijkt op een dienstverband. Maar op zich hoeft dat op zich niet te betekenen dat dat ook het geval is.

Stel je de situatie voor waarbij bedrijf X slechts aan Y levert, maar verder een groot standaardbedrijf is. In die situatie is de eigenaar van X niet in dienst van Y, maar heeft hij toevallig maar 1 klant. Deze situatie komt in de praktijk best voor, bijvoorbeeld als een bedrijfsonderdeel wordt afgesplitst, maar (nog) niet aan derden levert.

• 0

De beoordeling of er sprake is van een dienstbetrekking speelt primair bij freelancers. Ook eenmanszaken of vennootschappen lopen het gevaar dat ze aan een dergelijke toets worden onderworpen. Daarbij wordt onder meer gekeken hoe een bedrijf zich naar buiten toe presenteert, maakt deze bijvoorbeeld reclame, loopt de persoon een ondernemersrisico. Echt zekerheid kan alleen de UWV en (per 1.1.2005) de Belastingdienst je geven. Kijk eens naar: beleidsregel beoordeling dienstbetrekking. Wellicht heb je hier meer houvast aan.

Ook relevant is informatie belastingdienst

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar