• 0

Mobiel internet op mobiel / telefoonrekening (privé) aftrekbaar?

Hallo,

 

Ik heb een vraag rondom het wel of niet mogen mee laten rekenen van telefoonrekeningen en hoe ik dit in zowel mijn administratie als op mijn aangifte omzetbelasting moet doorvoeren.

 

Situatie: ik heb onlangs een nieuw mobiele telefonie abonnement (privé) afgesloten, waarbij de kosten nogal schommelen door een korting die ik het eerste half jaar krijg. De schommelende kosten zijn ontstaan doordat ik regelmatig over het bundel heen zat (door bijvoorbeeld gebruik in het buitenland). De kosten zouden bij 'normaal' gebruik feitelijk gelijk blijven, doordat ik bijna alleen maar gebruik maak van mobiel internet.

 

Rekeningopbouw:

Mobiele internetverbinding: 95%

SMS: 4%

Bellen: 1% (voicemail, belastingdienst/telefoon)

 

Ik heb weliswaar een aantal reacties teruggevonden van mensen die dezelfde vraag hebben, maar meestal wordt hierbij aangehaald dat je aantoonbaar moet kunnen maken (over de delen die je wil aftrekken) dat het om zakelijk gebruik gaat. In het geval van een mobiele internetverbinding (surfen, mail, WhatsApp), kun je dat niet erg makkelijk 'aantonen'.

 

Vragen:

1) Wat mag ik, en wat mag ik niet?

2) Hoe voer ik dit door in mijn administratie? Als voorbelasting? En daarnaast simpelweg de telefoonrekeningen bijvoegen?

3) En hoef ik dit tijdens mijn aangifte omzetbelasting alleen op te tellen bij de rest van mijn voorbelasting?

 

Dank!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Nieuwling,

 

Je mag uiteraard alle kosten die je voor je onderneming maakt, opvoeren als noodzakelijke kosten.

 

Ik heb in je vorige vraagstellingen het volgende gevonden, het zijn je eigen bewoordingen :).

 

Daarbij lever ik ook diensten op grafisch gebied en als journalist, maar daar zitten geen extra materialen aan verbonden. (en ja, ik ben in alles geschoold en afgestudeerd).

 

Als je kunt aantonen dat alle mobiele internetverbindingen noodzakelijk en zakelijk zijn geweest, dan zijn het zakelijke kosten. Alleen voor elke keer dat ik in het buitenland ben geweest, zet ik "roaming" uit, en op het moment dat ik in het bereik kom van een internetverbinding, kan ik vrijwel kosteloos internet, What's appen, mailen en surfen.

 

Aangezien de kosten van internetverbindingen in het buitenland erg kunnen oplopen, en je zit op 95% van alle kosten, kan een belastinginspecteur ook kunnen zeggen, toon het maar aan of het noodzakelijk is geweest en toon ook maar aan of het antwoord of surfgedrag niet een uurtje of twee uurtjes later had gekund, bijna elk hotel en elke plaats heeft wel een gelegenheid waar je of gratis of tegen een geringe betaling toegang hebt tot internet. ;)

 

Het ligt aan de hoogte van de kosten, € 10,00 zal niemand moeilijk over doen, € 500,00 is al een ander bedrag.

Link naar reactie
  • 0

Hallo RiVe,

 

Dank voor je antwoord.

 

Voornamelijk vindt alle communicatie naar de klant toe plaats via mail e.d. Zodoende weinig tot geen telefoontjes.

Ik heb er aan zitten denken een zakelijk telefoonabonnement af te sluiten, maar dit bleek duurder uit te vallen (als starter probeer je alle kosten zo laag mogelijk te houden).

 

De maandelijkse kosten liggen (bij normaal gebruik) op €40,- Momenteel het eerste half jaar €19, maar deze kosten schommelen dus. Geen bijster hoge bedragen.

 

Mobiel internet in het buitenland is voornamelijk gebruikt voor real time navigatie via Maps Google. Om van locatie A (denk aan een hotel) naar B (de locatie van een interview) te komen. Verder wat gesurf om informatie over het verblijf/de stad op te zoeken, te mailen, maar ook hier en daar wat nieuws-sites, wat in dat geval weer aangerekend kan worden als 'niet-zakelijk'.

 

In Nederland komt het voornamelijk neer op mailen, klant-support (websites beheren etc.), reis-informatie en af en toe een WhatsApp, nieuws-site, etc.

 

Waar je via je account op de site van je telefonie-provider meestal wel inhoudelijke gegevens kunt inzien mbt de telefoonnummers die gebeld hebben en gebeld zijn, kan dit niet met het inhoudelijke verbruik van mobiele internet. Zodoende mijn vraag.

 

Hoe moet je aantoonbaar maken dat 95% van al het gebruik uit 'zakelijk' mobiel internet bestaat. Dat kan ik nooit bij elkaar sprokkelen via mails die heen en weer zijn gestuurd, de geschiedenis van mijn web-browser (dat soort zaken worden meteen gewist) en dus ook niet via de telefoonrekening-gegevens op de website van de telefoon-provider.

 

Wat zeg je in zo'n geval tegen de belastinginspecteur?

 

De site van de belastingdienst noemt telefoonkosten "gemengde kosten waarvan alleen het zakelijke deel aftrekbaar is van de winst": http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/winst/inkomstenbelasting/inkomstenbelasting_voor_ondernemers/zakelijke_kosten/zakelijk_of_prive

 

Ook hier wordt gesproken over het splitsen van de rekening voor privé- en zakelijk gebruik:

http://www.zzplein.nl/zzplein-voorpagina/alles-de-telefoonkosten/, maar ik vind niets terug over specifiek mobiel internet-gebruik.

 

Ter voorbeeld: de gepleegde telefoontjes van de afgelopen maand beslaan alleen maar belletjes naar voice-mail, de Belastingtelefoon en de Belastingdienst.

 

Mijn vraag voor nu: Kan ik een rekening á €25,00 gewoon in z'n geheel (als zijnde 'zakelijk deel') als voorbelasting aftrekken van de BTW? En kan dit ook (nog) over een vorig aangiftetijdvak (suppletie)?

 

Dank! :)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    16 leden, 301 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.