• 0

Berekening bijtelling motor van de zaak.

Beste HL'er,

 

Gezien de zeer interessante subsidieregelingen ben ik voornemens nog dit jaar een electrisch aangedreven motor aan te schaffen.

Als ik e.a.e. goed begrepen heb, kan ik, indien ik de motor nog dit jaar aanschaf EN afreken (hij wordt pas in 2014 geleverd), gebruik maken van zowel de KIA, MIA en VAMIL regeling.

Dit zou me een aftrekpost opleveren (in 2013) van 28% + 36% + 75% = 139% van de aanschafwaarde ex. btw.

 

Nu vraag ik me alleen af hoe ik nu de bijtelling voor mijn privé kilometers moet berekenen.

Mag ik bij deze kostenberekening rekening houden met deze subsidieregelingen of moet ik bij deze berekening uitgaan van de getallen zonder subsidie (wat vreemd zou zijn aangezien privé motor kilometers tegen werkelijke kosten verrekend moeten worden).

 

Indien dit zou mogen, dan zou de berekening er als volgt uit kunnen zien:

Aanschaf motor 2013 : € 13.000,-

75% Afschrijving 2013 (VAMIL) : € 9.750,-

Waarde motor in de boekhouding begin 2014 : € 3.250,-

 

6,25% afschrijving in 2014 (100% in 5 jaar) : € 812,-

Verzekering 2014 : € 360,-

Wegenbelasting : € 100,-

Onderhoud : € 300,-

Electriciteit (gebaseerd op 6000 km in 2014) : € 100,-

 

Totale kosten 2014 : € 1.672,-

 

Met 6000 kilometer in 2014 zou dit uitkomen op ongeveer € 0,28 per kilometer.

Van deze 6000 kilometer zullen er ongeveer 4500 privé zijn en zou ik dus 4500 * € 0,28 bij mijn inkomen moeten optellen.

 

Is dit correct? Of moet ik een andere berekeningsmethodiek gebruiken?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0

Er bestaat geen “motorkostenfictie” (in tegenstelling tot de autokostenfictie). Dus je moet de werkelijke waarde van het privégebruik van de motorfiets ‘bijtellen’.

Dat zou misschien bepaald kunnen worden zoals jij het daar geschetst hebt.

 

(Persoonlijk lijkt mij 28 cent per kilometer erg veel voor een motor… - volgens mij is de motor ook helemaal niet waardeloos na 5 jaar...)

 

 

Link naar reactie
  • 0

15 of 20 jaar is meer realistisch. Maar er staat ook "6.25%", dat klopt niet met 5 jaar afschrijving.

 

in 2013 schrijf ik 75% af (=VAMIL) en vervolgens in de 4 jaar daarna nog 6,25% per jaar.

 

20 jaar lijkt me niet realistisch. De accu in de motor is niet te vervangen en deze gaat ongeveer 2500 volledige laadcycli mee.

Link naar reactie
  • 0

20 jaar lijkt me niet realistisch. De accu in de motor is niet te vervangen en deze gaat ongeveer 2500 volledige laadcycli mee.

 

Een gewone motor gaat wel 20 jaar mee. Als een elektrische motor maar 5 jaar mee zou gaan, is dat heel slecht voor het milieu, ik denk zelfs dat daarmee het hele milieuvoordeel van een elektrische motor zou wegvallen.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

20 jaar lijkt me niet realistisch. De accu in de motor is niet te vervangen en deze gaat ongeveer 2500 volledige laadcycli mee.

 

Een gewone motor gaat wel 20 jaar mee. Als een elektrische motor maar 5 jaar mee zou gaan, is dat heel slecht voor het milieu, ik denk zelfs dat daarmee het hele milieuvoordeel van een elektrische motor zou wegvallen.

 

Ik denk ook wel dat deze langer meegaat dan 5 jaar, maar het is nog maar de vraag wat zo'n motor na 5 jaar nog opbrengt.

Hoeveel vertrouwen zal een potentiele koper nog hebben in de accu, wetende dat er geen garantie meer opzit...

Bovendien evolueert die technologie op dit moment nog erg snel. De motor is na 5 jaar dan ook erg verouderd.

Link naar reactie
  • 0

Volgens de website van Zero S kun je met 80% van de levensduur van de accu minstens 372.000km rijden, dus zolang je onder de 75.000 per jaar blijft gaat 'ie wel langer mee dan 5 jaar.

 

Dat klopt. Dat zijn 2500 laadcyli (staat ook op de site, maar erg ver verstopt) tegen de gemiddelde actieradius van 149 kilometer voor een volledig opgeladen accu.

 

Er staat ook op de site dat ze maar 5 jaar, of 100.000 kilometer, garantie geven op de accu (en dus geen 372.000 km).

 

Mijn vraag is niet zozeer hoe lang de motor meegaat. Ik ben er zelf wel van overtuigd dat ik die accu niet "op" ga rijden.

De vraag is eerder of de gemiddelde motor koper er over 5 jaar ook zo over denkt en wat die motor dus na 5 jaar nog waard is bij een eventuele verkoop. En ook of ik de berekening, zoals in mijn eerste post, goed is... Mag ik bij de kostprijsberekening over 2014 rekening houden met het feit dat 75% van aanschafprijs van de motor reeds in 2013 is afgeschreven.

Of ik het restbedrag dan in 4, 8 of 10 jaar afschrijf maakt niet zo heel veel meer uit.

Link naar reactie
  • 0

Er staat ook op de site dat ze maar 5 jaar, of 100.000 kilometer, garantie geven op de accu (en dus geen 372.000 km).

 

Ach, topmerken als Audi en BMW geven twee jaar garantie op haar automotoren. Dat betekent niet dat Audi's en BMW's van meer dan twee jaar oud waardeloos zijn.

BMW geeft op haar motoren standaard geen enkele garantie, enkel het recht op een deugdelijk product. Zelfde verhaal - er is een levendige handel in tweedehands BMW-motoren.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Er staat ook op de site dat ze maar 5 jaar, of 100.000 kilometer, garantie geven op de accu (en dus geen 372.000 km).

 

Ach, topmerken als Audi en BMW geven twee jaar garantie op haar automotoren. Dat betekent niet dat Audi's en BMW's van meer dan twee jaar oud waardeloos zijn.

BMW geeft op haar motoren standaard geen enkele garantie, enkel het recht op een deugdelijk product. Zelfde verhaal - er is een levendige handel in tweedehands BMW-motoren.

 

Ok..

Stel dan dat ik de motor in 10 jaar afschrijf tot 0. In dat geval zou ik dus zo'n 2,78% per jaar afschrijven vanaf 2014.

De kilometerprijs komt dan uit op € 0,16. Of in 10 jaar met een restwaarde van X. De kilometerprijs zou dan zelfs nog lager uitkomen.

 

Maar dan blijft de vraag openstaan of ik bij deze berekening ervan uit mag gaan dat 75% reeds in 2013 is afgeschreven en dat terwijl de motor pas in 2014 geleverd en in gebruik genomen gaat worden.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Er is hier geen standaard voor. Zoals ik al eerder zei:

 

Er bestaat geen “motorkostenfictie” (in tegenstelling tot de autokostenfictie). Dus je moet de werkelijke waarde van het privégebruik van de motorfiets ‘bijtellen’.

Dat zou misschien bepaald kunnen worden zoals jij het daar geschetst hebt.

 

Dus dan zou ik ook de volgende rekenmethode kunnen gebruiken om de afschrijving te bepalen:

(Aanschafprijs motor -/- Netto voordeel van de MIA en KIA -/- Rente voordeel VAMIL) * 10% afschrijving per jaar, met een restwaarde van € 1.000 na 10 jaar.

 

De aanchafprijs -/- voordeel MIA/KIA -/- Rente voordeel VAMIL is immers de "echte/werkelijke" kostprijs van de motor.

Link naar reactie
  • 0

Voor de MIA / KIA / VAMIL is het overigens niet noodzakelijk om al betaald te hebben. Het aangaan van de investering telt als startpunt. In jouw geval het tekenen van een koopcontract.

 

Denk er wel aan dat je de MIA binnen 3 maanden na het tekenen van het contract aanvraagt. Zie hier een stappenplan:

http://www.agentschapnl.nl/subsidies-regelingen/miavamil/aanvragen-miavamil/stappenplan-aanvragen

 

Regel ook tijdig zo'n ellendig eHerkenningsmiddel, dan heb je die in ieder geval al binnen.

 

Veel plezier met je Zero.

Link naar reactie
  • 0

Voor de MIA / KIA / VAMIL is het overigens niet noodzakelijk om al betaald te hebben. Het aangaan van de investering telt als startpunt. In jouw geval het tekenen van een koopcontract.

 

Als ik e.e.a. goed begrepen is het voor de VAMIL noodzakelijk om dit jaar al 75% te betalen om dit jaar al gebruik te kunnen maken van de VAMIL (m.a.w. ik wil dit jaar al 75% afschrijven op de motor die ik volgend jaar pas ga rijden).

 

Regel ook tijdig zo'n ellendig eHerkenningsmiddel, dan heb je die in ieder geval al binnen.

 

Heb ik reeds gedaan :)

 

Veel plezier met je Zero.

 

Dank je.

Link naar reactie
  • 0

In aanvulling op de vorige post, zie deze link van de belastingdienst.

 

Belangrijke punten zijn 'het aangaan van de investering' en de 'ingebruikname'. De betaling is niet direct van invloed, maar wellicht is er iemand die de rol van de betaling kan duiden.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 167 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.