• 0

AdWords & BTW doorberekenen als tussenpersoon

Door alle berichten over tussenpersonen en BTW buiten de EU, BTW bij adwords enz. ben ik de weg even helemaal kwijt.

Ik heb een VOF waarbij ik o.a. AdWords campagnes opzet. Over het algemeenlaat ik de klant zijn rekening aan AdWords koppelen zodat hij deze kosten zelf direct betaald en stuur ik mijn eigen factuur voor de kosten naar de klant.

Nu krijg ik alleen de vraag of ik niet ook de kosten van AdWords op mijn facuut erbij kan zetten en dat ik deze door betaal aan Google zodat de klant één factuur krijgt.

- Google AdWords factureert vanuit Ierland

- Klant is ingeschreven in Nederland

- De klant betaalt mij de kosten van Google + mijn kosten ik betaal de kosten van Google door.

Het gaat hier om een redelijk grote campagne dus als ik ook de BTW zou moeten rekenen op de kosten vanuit Google dan zou ik daarmee het voordeel van de KOR direct kwijtraken. Wat ik het liefst zou hebben is dus natuurlijk geen BTW hoeven te heffen op de Adwords kosten die ik direct door stort naar Google en 21% BTW op mijn eigen dienst.

Nu kwam ik dit tegen bij de belastingdienst

Waarbij je vrijgesteld bent van BTW bij o.a. handelingen voor overmakingen. Valt mijn casus hier onder?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

• 0

Nu kwam ik dit tegen bij de belastingdienst

Waarbij je vrijgesteld bent van BTW bij o.a. handelingen voor overmakingen. Valt mijn casus hier onder?

Nee. Jij gaat de diensten van google doorleveren op jouw naam. Dit wordt dus jouw dienst en is dus belast met 21% BTW.

Er gaat wel een heel ander belletje bij mij rinkelen, wat als de klant jou niet betaalt? Dan heb je én de adwords-kosten voorgeschoten én je eigen diensten worden niet betaald. Jouw klant heeft én jouw werkxaamheden én de adwords. Wellicht loopt het niet zo'n vaart, maar ik zie niet in waarom jij dit risico moet lopen omdat de klant dan één factuur minder heeft...

Bovendien ben jij in dat geval aansprakelijk voor eventuele fouten bij google, terwijl als de klant gefactureerd wordt door google duidelijk is dat de relatie google-klant rechtstreeks is. Daarnaast is er ook nog eens het liquiditeitsvoordeel van de verlegde BTW - revhtstreeks bij jou afnemen scheelt 21% in de voorbelasting, een voordeel wat een ondernemer liever niet laat liggen.

Ik zou er niet aan beginnen en de campagne gewoon op jouw voorwaarden uitrollen.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Uiteraard klopt datgene Dennis schrijft (what’s new…).

Maar toch kan ik mij voorstellen dat het meer ‘volwassen’ overkomt wanneer je de klant een totaaloplossing (met een factuur all-in dus) kan aanbieden.

Over de KOR hoef je niet wakker te liggen. Want het feit dat jij het AdWords gedeelte via jouw bedrijf laat lopen heeft geen effect op de KOR:

Stel dat jij bijvoorbeeld voor 1000,- euro AdWords via jou laat lopen en aan de klant gaat doorfactureren:

Je betaalt dan 1000,- aan Google. De BTW wordt naar jou verlegd, dus je moet 210,- euro BTW (verschuldigd) aangeven die je ook als voorbelasting mag aftrekken (per saldo dus 0,- te betalen aan de Staat voor dit).

Daarnaast breng je 1000,- plus 210,- BTW in rekening bij de klant. De 210,- aan BTW moet je uiteraard afdragen aan de staat.

Je hebt dus 1000,- betaald aan Google en 210,- aan de staat en de klant heeft 1210,- aan jou overgemaakt.

Nu denk jij misschien dat die 210,- euro ‘extra’ BTW er voor zorgt dat jij boven de grens voor de KOR uitkomt, maar dat is niet zo.

Want de verlegde BTW die verschuldigd is telt niet mee voor de berekening van de grens van de vermindering.

Op je aangifte ziet het er als volgt uit allemaal:

1a. 210,- (betalen) – de is de BTW op jouw factuur aan de klant.

4b. 210,- (betalen) – dat is de BTW die door Google Ierland naar jou verlegd wordt.

5b. -210,- (voorbelasting) – dat is ook de verlegde BTW.

--------------

Totaal 210,- te betalen

Maar voor de vermindering KOR ziet het er als volgt uit:

1a. 210,- (betalen)

5b. -210,- (voorbelasting)

--------------

Totaal: 0,-

Het is best moeilijk te volgen misschien, maar zo werkt het systeem van de BTW.

Met de KOR hoef je dus geen rekening te houden bij de keuze om dit wel/niet zo te doen.

Link naar reactie
  • 0

Hartstikke bedankt voor jullie uitgebreide antwoorden!

@Dennis De klant zal vooraf betalen, ik loop hier mee dus geen groter betalingsrisico.

Het liquiditeitsvoordeel (of eigenlijk nadeel in de gestelde situatie) voor de klant zal ik nog eens voorleggen.

@Peter Als ik het goed begrijp krijg je dus de situatie door de verlegging dat de BTW niet op de factuur komt te staan maar dat ik deze zelf toe pas (even heel simpel gezegd) en dus het BTW bedrag weer betaal aan de belastingdienst waardoor ik per saldo weer op €0,- uit kom.

Ik ga dit eens door spreken met de gene die de boekhouding doet, hij zal dit vast beter volgen ;)

Maar nogmaals bedankt voor jullie antwoorden en het verder mee denken!

Link naar reactie
  • 0

@Peter Als ik het goed begrijp krijg je dus de situatie door de verlegging dat de BTW niet op de factuur komt te staan maar dat ik deze zelf toe pas (even heel simpel gezegd) en dus het BTW bedrag weer betaal aan de belastingdienst waardoor ik per saldo weer op €0,- uit kom.

Ik ga dit eens door spreken met de gene die de boekhouding doet, hij zal dit vast beter volgen ;)

Heel goed begrepen, Henk!

Link naar reactie
  • 0

Even misschien een domme vraag. Ik ben een tussenpersoon van AdWords en val onder het stelsel van btw-vrijstelling (in Belgie). Dit wil zeggen dat ik een kleine jaaromzet heb en hierdoor geen btw moet aanrekenen, indienen (en ook helaas niet mag aftrekken).

Ik betaal de kosten van het AdWords budget voor een klant zelf en factureer dit door.

Vb.

AdWords kosten van 1000 EUR

beheerskosten van 200 EUR

Totaal op de factuur: 1200 EUR (btw vrijgesteld, dus geen BTW).

Betekent dit dat ik achteraf toch nog btw kan worden aangerekend? Wat moet ik aangeven aan de belastingen? Enkel 200 EUR (in het verleden gaf ik 1200 EUR aan)? En hoe moet ik die 1000 EUR op mijn belastingsbrief inbrengen?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar